2023-08-14, 21:21
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Ja men du hör väl själv hur dumt de låter?

Saker har ju specifika namn av en anledning.

Det är en tillbakagång om vi ska börja bunta ihop saker och dess olika betydelser.

Öh titta på skatan!
Nej det där är en kråka!
Va fan? Skit samma fågeln är ju svart!

Höhö jag träffade en snubbe som började påpeka att kråkor och skator inte är samma sak.
Vem tror han att han är egentligen?
Dom är ju så "lika" så vad spelar det för roll vad man kallar dom?

Det har betydelse!
Du blir som svenne banan inte japan för att du åker tunnelbana i Tokyo.
Visst, men det går att dra det åt andra hållet också. Är det verkligen en äkta carbonara om du använder eldorado-pasta? Måste man få tag på äkta guanciale eller pancetta eller går det bra med bacon? Och tänk om man inte har pecorino utan parmesan, eller för den delen får för sig att blanda båda ostarna? Vad säger du om vitlök?
Citera
2023-08-14, 22:23
Medlem
OdCaBos avatar
Om man gör dom här "misstagen" så är det ju inte det italienska köket man sysslar med. Men okej.

Ananas på pizza har dom även i Italien. Dom bara låtsas som att det inte är så. Bara att googla italienska pizzeriors menyer för att själv se...

Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det finns en version av Carbonara, där man använder grädde. Den versionen uppfanns i Rom 1944. Då am soldater hade med sig: grädde, bacon och ägg. Ost och spaghetti fanns i Italien. Så det blev version av Carbonara, som ofta serverades till frukost till soldaterna.

Maträtter ändras över tid. Ska kineserna bli tokiga på italienarna att de inte gör sin spaghetti på ris?

Nej, nej, nej. Inte grädde. Annars rätt. Det är inte "en version", det är originalet.

Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Till och börja med är man knappast överens i Italien heller. Det är bara att söka på italienska recept på italienska, variationen är stor. Men de värsta besserwissrarna tycks finnas utanför Italien, de som minsann vet vad som är en äkta <valfri-italiensk-maträtt>. En svensk hipster som ska göra en carbonara tar det på blodigt allvar. Eller dessa hysteriska diskussioner om hur man ska göra en napolitansk pizza (enda varianten de kan föreställa sig tydligen) och vilka tomater det ska vara (endast en sort verkar duga till en ”äkta” pizza).

Det är ännu värre i Italien.
Citera
2023-08-14, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Om man gör dom här "misstagen" så är det ju inte det italienska köket man sysslar med. Men okej.

Ananas på pizza har dom även i Italien. Dom bara låtsas som att det inte är så. Bara att googla italienska pizzeriors menyer för att själv se...

Nej, nej, nej. Inte grädde. Annars rätt. Det är inte "en version", det är originalet.

Det är ännu värre i Italien.

Det går att läsa carbonarans historia på nätet. En version som servades var med grädde och ägg under kriget i Rom 1944. Det är den version som senare spred sig till USA. Sen kom det säkert till Sverige. Tidigare Italienska Carbonara-versioner känner man till från början 1800-talet i Italien.

Det absolut roligaste med det italienska köket var att det var italienarna som lärde fransmännen laga mat när Katarina av Medici flyttade till Frankrike på 1500-talet. Hon tog med sig en massa kockar.
Citera
2023-08-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Visst, men det går att dra det åt andra hållet också. Är det verkligen en äkta carbonara om du använder eldorado-pasta? Måste man få tag på äkta guanciale eller pancetta eller går det bra med bacon? Och tänk om man inte har pecorino utan parmesan, eller för den delen får för sig att blanda båda ostarna? Vad säger du om vitlök?
Eller så kan man bara säga grädd carbonara för att understryka att den inte är gjord med pastavatten på klassiskt vis.

Jag gillar som sagt inte när man håller på att klumpa ihop saker för att göra det "lättare".
Det fina med olika namn på rätter är att det ändå ger en hyfsat specifik bild av hur rätten ska lagas och vilka ingredienser det är.

Grädde ger en väldigt annorlunda smak från vad som är tänkt med just carbonara.
Samma kan man ju säga om andra rätter också.

Är det skagenröra utan räkor med grädde istället för majonnäs?

Kalops om är det kyckling?

Biff Rydberg på falukorv?
Citera
2023-08-14, 22:48
Kul trådstart.
Jag har varit i Italien ett par gånger, tyvärr - och åker inte dit igen självmant. Det skulle väl vara Toscana då, när jag är pensionär.

Att semestra kring Medelhavet är för mig ungefär 50% mat och restaurangbesök. I Grekland, Kroatien, Spanien, Portugal har man ett helt annat bemötande är min uppfattning. Jag kanske haft otur, men maten är extremt överreklamerad i Italien och personalen snofsig. Jag är helt övertygad om att dom flesta italienare som ser en turist komma in i deras restaurang ser sig som någon slags övermänniska och allt vi nordbor äter är kokta rovor och palt.
Det bästa jag ätit i Italien var en pizza från foodtruck.
Senast redigerad av fiskoega 2023-08-14 kl. 22:51.
Citera
2023-08-14, 23:00
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Eller så kan man bara säga grädd carbonara för att understryka att den inte är gjord med pastavatten på klassiskt vis.

Jag gillar som sagt inte när man håller på att klumpa ihop saker för att göra det "lättare".
Det fina med olika namn på rätter är att det ändå ger en hyfsat specifik bild av hur rätten ska lagas och vilka ingredienser det är.

Grädde ger en väldigt annorlunda smak från vad som är tänkt med just carbonara.
Samma kan man ju säga om andra rätter också.
Jag noterar att du totalt undviker de frågor jag ställde

Har absolut inget emot namnet gräddcarbonara. Tycker det är riktigt bra. Men trots allt så har det blivit rätt vedertaget i Sverige att en carbonara kan göras med grädde, och så är det bara.

I praktiken är det enklast om du specifikt säger "traditionell carbonara", för du lär aldrig få folk att ändra sig. De som gör gräddcarbonara och kallar det för carbonara skiter fullständigt i skitnödiga puritaner.

Citat:
Är det skagenröra utan räkor med grädde istället för majonnäs?
Nix, men å andra sidan finns det ingen som gör en sådan rätt och kallar det för skagenröra, så det är ett icke-problem.
Citat:
Kalops om är det kyckling?
Kyckling känns lite svårt. Men jag hade inte haft några problem att kalla en lammkalops för kalops. I övrigt, se ovan.
Citat:
Biff Rydberg på falukorv?
Jag hade kallat det pyttipanna. Även här, se ovan.
Citera
2023-08-14, 23:31
Medlem
Erpatjoffs avatar
Fast det är väl samma sak som när jänkare lagar "swedish meatballs" och det är fyra gigantiska köttbullar i en gräddsås på pasta. Dom gör ju en annan rätt, är ju helt efterblivet att ens namnge maträtter om nån bara skiter i vad originalet hade.
Citera
2023-08-14, 23:45
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Deras mat består i princip av mjöl och tomater, på sin höjd lite basilika med den där svettiga, illaluktande och överskattade parmesanen som grädde på moset, fy fan vilket skitkök.

Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Håller helt med. 90% av alla italienska maträtter är olika sätt att kombinera pasta, köttfärs, tomat och basilika.

Ni har inte varit så mycket i Italien va, och isf inte utanför några dåliga badorter? Namn som Ossubuco, Saltimboca, Scaloppine Marsala, Cacciatore (kycklinggryta), Risotto, Filet Rossini (ej Tournedos Rossini som är ngt helt annat) ringer ingen klocka...
Citera
2023-08-14, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach
Ni har inte varit så mycket i Italien va, och isf inte utanför några dåliga badorter? Namn som Ossubuco, Saltimboca, Scaloppine Marsala, Cacciatore (kycklinggryta), Risotto, Filet Rossini (ej Tournedos Rossini som är ngt helt annat) ringer ingen klocka...

jag har varit i Italien 3 ggr, katastrofal service på restaurangerna och extremt dåligt service, nord som syd.

Du menar att en köttgryta och svampigt ris ska få en att kulinariskt trilla av stolen? ta din svettiga parmesan och cykla hem till ditt vidriga degoland...
Citera
2023-08-14, 23:56
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
jag har varit i Italien 3 ggr, katastrofal service på restaurangerna och extremt dåligt service, nord som syd.

Du menar att en köttgryta och svampigt ris ska få en att kulinariskt trilla av stolen? ta din svettiga parmesan och cykla hem till ditt vidriga degoland...

Tack, tack men jag är helsvensk. Har varit i Italien 10-12 ggr och jag tycker att deras mat slår tex den franska med hästlängder. Låter som att du har varit på fel restauranger?
Citera
2023-08-14, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erpatjoff
Fast det är väl samma sak som när jänkare lagar "swedish meatballs" och det är fyra gigantiska köttbullar i en gräddsås på pasta. Dom gör ju en annan rätt, är ju helt efterblivet att ens namnge maträtter om nån bara skiter i vad originalet hade.

Det är lite gulligt ändå att dom försöker, jag skulle gärna smaka och ge det en ärlig chans. Stör mig inte alls.
Citera
2023-08-15, 00:02
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
De är skitnödiga posers som inte har så mycket annat.
Riktigt carbonara, risotto och italiensk/fransk soppa är dunder och brak gott, du har bara inte ätit det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in