Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-14, 17:18
  #13
Medlem
Knegares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av early.bird
Ja, va bra! Då behövs det inte så mycket skattepengar. Lägg dem på skolorna istället.


Har för mig att de inte finansieras alls av skattemedel
Citera
2023-08-14, 17:32
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Har för mig att de inte finansieras alls av skattemedel

finansieras enbart genom donationer, världens bästa org., hade kostat en förmögenhet för skattebetalarna om de inte fanns
Citera
2023-08-14, 18:09
  #15
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är ju en väldigt udda mottagare. Någon som sett om de gör reklam för att få in donationer? Eller kan man spekulera i att alla som gett pengar haft nytta av dem. Rika båtägare t.ex.

Har sett annonser i Mitti bland annat så det förekommer.

Citat:
Ursprungligen postat av early.bird
Ja, va bra! Då behövs det inte så mycket skattepengar. Lägg dem på skolorna istället.

Som drivs det helt av privata pengar och om det varit skattepengar inblandade tror jag inte det främst varit kommunala skattepengar.
Citera
2023-08-15, 15:56
  #16
Medlem
early.birds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirfrancis
finansieras enbart genom donationer, världens bästa org., hade kostat en förmögenhet för skattebetalarna om de inte fanns
Citera
2023-08-15, 17:10
  #17
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av early.bird

Ja exakt och donationerna går till nya båtar ,ssrs betalas av brukarna som ofta är kapitalstarka förutom medlemskap och smådonationer.

Verksamheten är självgående då eventuella brukare av tjänsten inser deras värde.

I grunden är det polisen,kustbevakningen och räddningstjänsten ytterst ansvariga att erbjuda detta men tack vare srss så slipper ickebrukarera av båt aka landkrabbor betala kalaset.

När srss utlarmas görs det samtidigt som polis/kbv och ev militär men dom har ingen skyldighet att rycka ut men tar nästan alla larm.
Inget unikt Sverige f.ö - finns i andra länder

Ts kan ha missuppfattat srss som typ hjälpkonto där 97% går till löner
Citera
2023-08-16, 17:07
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Någon som vet källan till donationerna, privata? Svenskar är i allmänhet inte särskilt givmilda.

Jasså? Och hur kom du fram till det? Jag skulle säga att det är PRECIS TVÄRTOM.

Här är bara ett av många exempel:

https://en.wikipedia.org/wiki/Humani...ean_earthquake
Citera
2023-08-16, 17:09
  #19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maoslilla
Jasså? Och hur kom du fram till det? Jag skulle säga att det är PRECIS TVÄRTOM.

Här är bara ett av många exempel:

https://en.wikipedia.org/wiki/Humani...ean_earthquake
Ett ovanligt fall, lustigt att du valde just det, jag gav 25000 kr för uppbyggnad av Thailands stränder och jag har aldrig någonsin före eller efter gett en enda krona till någon insamling. Något rörande över alla oskyldiga som dog där.

I övrigt så ger t.ex amerikanen mycket mer än svensken. De har iofs skatteavdrag, men samhället stöttar inte heller de fattiga lika bra som i Sverige så det behövs mer gåvor där. I Sverige är det generande med gåvor, utom till svältande och hemlösa.
Citera
2023-08-16, 18:47
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ett ovanligt fall, lustigt att du valde just det, jag gav 25000 kr för uppbyggnad av Thailands stränder och jag har aldrig någonsin före eller efter gett en enda krona till någon insamling. Något rörande över alla oskyldiga som dog där.

I övrigt så ger t.ex amerikanen mycket mer än svensken. De har iofs skatteavdrag, men samhället stöttar inte heller de fattiga lika bra som i Sverige så det behövs mer gåvor där. I Sverige är det generande med gåvor, utom till svältande och hemlösa.

Du sade svensken var snål!!!!!!! Det stämmer inte alls!! Men du får gärna försöka bevisa det! Men det kommer du inte klara av att göra................

Varför pratar du skit om svenskar? Fattar du hur mycket vi ger via bistånd och donationer per capita kontra bnp/c ? Fattar du inte hur många asylsökande vi tagit emot!???!

USA tog emot 300 irakier, södertälje tog emot 3000!! Hur mycket större är USA än Södertälje?

Men du kallar oss svenskar för snåla!?!?!?
__________________
Senast redigerad av Maoslilla 2023-08-16 kl. 19:01.
Citera
2023-08-16, 19:09
  #21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maoslilla
Du sade svensken var snål!!!!!!! Det stämmer inte alls!! Men du får gärna försöka bevisa det! Men det kommer du inte klara av att göra................

Varför pratar du skit om svenskar? Fattar du hur mycket vi ger via bistånd och donationer per capita kontra bnp/c ? Fattar du inte hur många asylsökande vi tagit emot!???!

USA tog emot 300 irakier, södertälje tog emot 3000!! Hur mycket större är USA än Södertälje?

Men du kallar oss svenskar för snåla!?!?!?
Svensken som nation är givmild. Men vi känner till vår givmildhet via staten och ger därför inte mycket till insamlingar. Som individer är vi extremt snåla. I de flesta fattiga länder i världen blir man inbjuden att dela deras torftiga middag som gäst. I Sverige kommer ingen in genom dörren, knappt ens barnens bästa kompisar.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-08-16 kl. 19:20.
Citera
2023-08-16, 19:13
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Svenskan som nation är givmild.

Bra då är vi överens! Vi svenskar är väldigt givmilda! Och stort kudos till dig för att du insåg du hade fel och vågade erkänna det!!
__________________
Senast redigerad av Maoslilla 2023-08-16 kl. 19:15.
Citera
2023-10-23, 11:44
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är ju en väldigt udda mottagare. Någon som sett om de gör reklam för att få in donationer? Eller kan man spekulera i att alla som gett pengar haft nytta av dem. Rika båtägare t.ex.
Hur är det en udda mottagare? Pengarna kommer från testamenten och donationer, ofta av personer som fått hjälp av SSRS. Det är en helt ideell organisation som inte får en krona utav staten. En väldigt logisk mottagare tycker jag om man är båtägare själv.
Citera
2023-10-23, 11:45
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av early.bird
Ja, va bra! Då behövs det inte så mycket skattepengar. Lägg dem på skolorna istället.
Skattepengar har aldrig gått till SSRS från första början.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback