Citat:
Ursprungligen postat av
SvenHelsing
Låter drygt, men vad är din poäng? Du kan fortfarande be dem gå om du inte gillar dejten. Och du kan gå från dem även om de protesterar.
Det jag vände mig emot var att du får det att framstå som att du inte har något annat val än att börja babbla om dina ex.
Kan ju vara så att de tycker precis likadant om dig.
Om det aldrig har hänt dig så har du antingen haft rejäl otur, eller så är det helt enkelt så att det är den typen av män du attraherar.
Ja men ska jag behöva göra det? En gång blev jag lite besviken på att en dejt bröt upp och det är väl bättre än att jag blir trött på honom? Andra gången erbjöd jag honom att sova över då han inte bröt upp eftersom det är lite sisådär att köra sent och när man är trött. Vi pratade dessutom till tre, fyra på morgonen.
De killar jag har träffat har enbart velat ses igen så jag kan inte vara så dålig eller hur? De säger även att jag är social, charmig och extrovert (har hört det sedan tonåren). Glad, öppen, ofiltrerad är andra egenskaper jag har hört. Men för mig dras kontakten ner drastiskt om jag kommer in på negativt laddade ämnen för mycket och det handlar om att de behöver komma med fler positiva samtalsämnen. När det kommer till mäns dejtinghistorik, tidigare relationer, problem etc upplever jag mig mer genuint intresserad av vad de har att berätta. Om ämnet däremot är mina svårigheter jag har upplevt så kommer känslorna tillbaka av negativitet eftersom det inte var positiva upplevelser och sammanhang för mig. Då blir dejten för min del en dålig upplevelse också eftersom mina känslor som dykt upp, kommer av tidigare problem. Jag behöver inte känna mig lyssnad på. Jag är mer den som behövt stöd och praktiska lösningar. Att folk bara lyssnar utan att de sedan ändrar något, är jag van vid och less på sedan tjugofem säkert.
Det är som att bli dränerad på positiv energi att tvingas underhålla någon som inte bidrar alls. Sedan har psykiskt sjuka personer mycket låg tolerans för vad de hör eftersom
det är jobbigt att andra inte är deras villkorslösa glädjemaskiner, och de ser sällan problem i hur de själva agerar. En släkting ringde mig t.ex. flera gånger och förklarade att hen inte hade tid med mig och en dag ringde personen när jag var negativ och började vifta bort mitt problem, rekommendera böcker och personlig utveckling och sedan gnälla om att hen inte orkade höra om bekymmer. Sist men inte minst som den människotypen alltid gör så kom en redogörelse för allt från fysiska problem till relationer med andra. Jag förklarades med andra ord som för jobbig, rekommenderades att göra befängda saker i sammanhanget såsom
läsa böcker jag hade redan läst boken lite och är mer utvecklad i ämnet än vad vederbörande själv är. För mig är det jätteviktigt att dejterna kommer med positiv förstärkning och att jag inte får fler dårar in i mitt liv som min släkting som fräckt nog pekat på mig som problem men lever för att gnälla och låtsas att det är andra som är problematiska. Jag vill inte gnälla själv utan stöttas när det behövs men inte bli en gnällspik själv.