• 1
  • 2
2023-08-14, 01:30
Medlem
Nuthouse44s avatar
Jag fick lämna bilen vid efter besiktningen pga risk för haveri i trafik alltså en 3 a körförbud. Klisterlapp på rutan.

Nu undrar jag om vi får rulla ut bilen från området så vi kan fixa problemet utan att stå på bilbesiktningens parkering??

Vad händer om jag startar bilen och kör därifrån med körförbud? Dom ringer polisen? Dom försöker stoppa mig? Jag blir stoppad av polisen och får böta 1500 kr eller gör jag mig skyldig till annat brott?

Finns det någon som är juridiskt kunnig som kan hjälpa mig en ensamstående mamma med små medel och beroende av bil?? Felet är en fjäder som gått av alltså kan man köra bilen men med risker förstås.
Citera
2023-08-14, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nuthouse44
Jag fick lämna bilen vid efter besiktningen pga risk för haveri i trafik alltså en 3 a körförbud. Klisterlapp på rutan.

Nu undrar jag om vi får rulla ut bilen från området så vi kan fixa problemet utan att stå på bilbesiktningens parkering??

Vad händer om jag startar bilen och kör därifrån med körförbud? Dom ringer polisen? Dom försöker stoppa mig? Jag blir stoppad av polisen och får böta 1500 kr eller gör jag mig skyldig till annat brott?

Finns det någon som är juridiskt kunnig som kan hjälpa mig en ensamstående mamma med små medel och beroende av bil?? Felet är en fjäder som gått av alltså kan man köra bilen men med risker förstås.

Starta och köra den på allmän väg får du inte.

Starta den på en parkering och köra upp den på ett släp för transport till garage/verkstad får du göra.

Knuffa/rulla den för hand får du också göra.
Citera
2023-08-14, 02:09
Medlem
Bernie.Snusksten.s avatar
Citat:

Du "får" ju inte köra den men besiktningen kommer inte att ange dig. Smyger du hem med den om du inte har så lång väg hem så kommer inte någon att märka det.

Har själv fått "spanska flaggan" en gång då plåten i fjäderbens-infästningen hade spruckit på en gammal bil och det var tipset jag fick av killen som besiktade. Han tillade också: "-Du tog dig ju hit så den håller nog hem också."

Ett tips är ju att skrapa bort lappen också, så blir det mindre i ögonfallande om folk ser dig.
Citera
2023-08-14, 02:14
Medlem
Nuthouse44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernie.Snusksten.
Du "får" ju inte köra den men besiktningen kommer inte att ange dig. Smyger du hem med den om du inte har så lång väg hem så kommer inte någon att märka det.

Har själv fått "spanska flaggan" en gång då plåten i fjäderbens-infästningen hade spruckit på en gammal bil och det var tipset jag fick av killen som besiktade. Han tillade också: "-Du tog dig ju hit så den håller nog hem också."

Ett tips är ju att skrapa bort lappen också, så blir det mindre i ögonfallande om folk ser dig.

Ha ha ja nog måste jag försöka få bort lappen men är rädd att dom ska ringa snuten 😅
Den är verkligen körbar. Jag har kört ganska mkt men medveten om problemen så väldigt försiktigt vid ojämn väg. Det är ju fjädern som är av. Jag kan åka på mindre vägar är ungefär 3 km tror jag. Vad tror du??
😳
Citera
2023-08-14, 02:26
Medlem
eromasters avatar
Citat:
Ha ha ja nog måste jag försöka få bort lappen men är rädd att dom ska ringa snuten 😅
Den är verkligen körbar. Jag har kört ganska mkt men medveten om problemen så väldigt försiktigt vid ojämn väg. Det är ju fjädern som är av. Jag kan åka på mindre vägar är ungefär 3 km tror jag. Vad tror du??
😳

Jag tror så här

Du tog dig ju dit så den håller nog hem också.

Och du själv skriver Den är verkligen körbar. Jag har kört ganska mkt men medveten om problemen så väldigt försiktigt vid ojämn väg.

kör på men du behver inte tuta dig fram
Citera
2023-08-14, 02:42
Medlem
Får är ulliga gulliga djur på Gotland... I praktiken kör man därifrån när personalen gått hem för dagen. Är problemet att området är inhägnat och låst efter arbetstid eller vad då?

Rent juridiskt, om du envisas med att göra det korrekt..., så förväntas du antingen beställa en bärgare eller ta billen på trailer / dolly därifrån. Tror inte personalen är SKYLDIGA att ringa snuten, men de kan förståss få för sig att göra det.

Möta en polisbil på vägen därifrån kan du ju ha oturen att göra. De har däremot både juridisk rätt och troligen också mer incitament att insistera på att du inte får köra en enda meter till eftersom du haft den dåliga smaken att skita i körförbudet... Böter får du nästan garanterat. (Snyfthistorian om att du är en fattig ensamstående mamma KAN funka...)
Citera
2023-08-14, 02:47
Medlem
Conams avatar
Citat:

Du har fått ett sk meddelat körförbud, du får inte vistas på allmän väg med den pga trafikfara, sen vad du tar för beslut rör troligen ingen, du körde ju dit mackapären!
Citera
2023-08-14, 03:35
Medlem
Nuthouse44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Får är ulliga gulliga djur på Gotland... I praktiken kör man därifrån när personalen gått hem för dagen. Är problemet att området är inhägnat och låst efter arbetstid eller vad då?

Rent juridiskt, om du envisas med att göra det korrekt..., så förväntas du antingen beställa en bärgare eller ta billen på trailer / dolly därifrån. Tror inte personalen är SKYLDIGA att ringa snuten, men de kan förståss få för sig att göra det.

Möta en polisbil på vägen därifrån kan du ju ha oturen att göra. De har däremot både juridisk rätt och troligen också mer incitament att insistera på att du inte får köra en enda meter till eftersom du haft den dåliga smaken att skita i körförbudet... Böter får du nästan garanterat. (Snyfthistorian om att du är en fattig ensamstående mamma KAN funka...)

Jo visst är det inhängnat 🤩
Men skjuta fram bilen går bra vad jag förstått så i värsta fall får mekanikern byta fjäder/stötdämpare på plats så puttar vi in den igen för besiktning 😅😅😅
Citera
2023-08-14, 03:57
Medlem
Citat:
Men skjuta fram bilen går bra vad jag förstått så i värsta fall får mekanikern byta fjäder/stötdämpare på plats så puttar vi in den igen för besiktning 😅😅😅
Aj fan... Det var sämre.
Men jag antar att mekanikern är någon kompis / kompis pojkvän? Särskilt om han skulle gå med på att stå och skruva utomhus på parkeringen... Fråga om inte han har någon vettig lösning av typen låna någon bekants trailer.
Enklast är väl egentligen att be någon bogsera dig till verkstaden med gammaldags hederlig bogserlina. Får man EGENTLIGEN inte heller göra om man har körförbud..., men kan vara enklare att snacka bort och låtsas att man inte visste om ifall farbror blå knackar en på axeln.
Citera
2023-08-14, 04:17
Medlem
Be en verkstad att hämta bilen och sen reparera den. Kan de inte det så ta en annan verkstad eller låt en bärgningsbil flytta den. Du riskerar ditt körkort om du kör den, är det värt det? Men en just verkstad borde ha ett bilsläp eller biltransport.
Citera
2023-08-14, 04:35
Medlem
Baalzamons avatar
Personalen på bilprovningen ser folk hämta bilar med körförbud hela tiden. De ringer knappast polisen om du hämtar den. Förmodligen märker de aldrig ens när du gör det, om det inte är ett pyttelitet ställe.

Grejen med fjäderbrott är att resterna av fjädern kan flytta på sig i ett gupp och den vassa änden kan hamna i däcket så man får en mycket stor och mycket snabb punktering. Det är inte kul om man ligger i 110km/h på motorvägen. Skulle det hända när du kör 30km/h hem på en liten väg är det ingen större fara. Alltså, kör lugnt och försiktigt hem.
Citera
2023-08-14, 04:50
Medlem
Citat:

Tror inte du behöver vara orolig för att personalen ringer risken är nog ganska liten från början, sen måste dom se dig, dom har ju inte bevakning på just din bil 24/7, sen ska polisen känna sig taggad och ha resurser att åka och ingen kan säga vilket håll du åkte åt.

Men ta det i två etapper då om du är orolig. Kör ut och ställ bilen precis utanför grindarna på fm och sen hämtar du tidig kväll. Låt den inte stå sent på natten bara så nån slår sönder den.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Be en verkstad att hämta bilen och sen reparera den. Kan de inte det så ta en annan verkstad eller låt en bärgningsbil flytta den. Du riskerar ditt körkort om du kör den, är det värt det? Men en just verkstad borde ha ett bilsläp eller biltransport.

Tror du verkligen man riskerar körkortet? Jag vet inte själv men det låter väldigt osannolikt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in