• 1
  • 2
2023-08-13, 21:19
Medlem
ApanNegersons avatar
Har elvanse 70 mg som jag brukar får men jag äter 2st 70 mg en på morgonen och en på eftermiddag (det funkar mycket bra) men ni läkare vill inte höja min medicin. Hon säger 70 mg är max.

Vad brukar ni säga när ni har möten med läkaren för att få högre dos?
Citera
2023-08-13, 21:36
Medlem
SnutteFia03s avatar
Har du provat att säga som det är, att du upplever att du behöver en högre dos?
Citera
2023-08-13, 22:05
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanNegerson
Har elvanse 70 mg som jag brukar får men jag äter 2st 70 mg en på morgonen och en på eftermiddag (det funkar mycket bra) men ni läkare vill inte höja min medicin. Hon säger 70 mg är max.

Högsta rekommenderade dosen är just 70mg svårt att se att läkaren skulle gå över det, då är det nog lättare att prova en annan medicin.

https://www.fass.se/m/produkt/201112...lth/tabproduct
Citera
2023-08-13, 22:08
Medlem
När jag begärt höjning har det varit vid insättning av ny medicin. Vid något tillfälle har jag begärt höjning i relation till vad jag gör, så att läkaren förstår och kan stämma av med dig.

Var beredd på att läkaren kan vilja mecka med den högre dosens intervall. Som inte är din primära önskan. Gör det ändå och var tydlig med varför. Låt det ta en vecka elller en månad, det är det värt. Önskar att jag själv hade gjort detta tidigare.
Citera
2023-08-14, 07:49
Medlem
Varför vill du ha högre dos? Du ökar på hjärnskador (neurotoxicitet) och stressar hjärtat samt med tiden ökar på toleransen så att du måste öka dos i alla evighet.
Amfetamin måste cyklas. 4 dagar på, 3 dagar av osv. Hållas i så låga doser det bara går.
Citera
2023-08-14, 18:15
Medlem
dude71s avatar
Jag hade liknande problem. En mottagning gav mig en dos högre än 70mg. Jag flyttade och bytte mottagning. Den nya har en militant inställning till den här 70mg-gränsen.

Jag kämpade ett tag om att få en mer flexibel tolkning av de gamla rekommendationerna. Det gick inte, jag fick tips om att prova en av alla online-mottagningar.

Jag valde första mottagningen i sökresultaten, fick ett möte med en psykiatriker och skickade in en kopia på min utredning och recept från första mottagningen. Dom fortsatte förskrivningen av den högre dosen utan problem.

Nu har du inget recept på en högre dos som jag förstår det men det gäller att hitta en psykiatriker/mottagning som inte låst sig vid 70mg. Har dom det så är det säkert något dom kommit överens om gemensamt och inte ändrar får något skäl alls då dom inte vill vara del av orsaken till vad dom nu oroar sig för.

Det är samma sak med Attentin som vad jag förstår det egentligen är utprovat för/på barn och därför märkligt nog inte ska användas på vuxna enligt de mer återhållsamma läkarna. Det fungerar bra mot dipparna man ofta får av Elvanse.
Citera
2023-08-17, 19:27
Medlem
ApanNegersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude71
Jag hade liknande problem. En mottagning gav mig en dos högre än 70mg. Jag flyttade och bytte mottagning. Den nya har en militant inställning till den här 70mg-gränsen.

Jag kämpade ett tag om att få en mer flexibel tolkning av de gamla rekommendationerna. Det gick inte, jag fick tips om att prova en av alla online-mottagningar.

Jag valde första mottagningen i sökresultaten, fick ett möte med en psykiatriker och skickade in en kopia på min utredning och recept från första mottagningen. Dom fortsatte förskrivningen av den högre dosen utan problem.

Nu har du inget recept på en högre dos som jag förstår det men det gäller att hitta en psykiatriker/mottagning som inte låst sig vid 70mg. Har dom det så är det säkert något dom kommit överens om gemensamt och inte ändrar får något skäl alls då dom inte vill vara del av orsaken till vad dom nu oroar sig för.

Det är samma sak med Attentin som vad jag förstår det egentligen är utprovat för/på barn och därför märkligt nog inte ska användas på vuxna enligt de mer återhållsamma läkarna. Det fungerar bra mot dipparna man ofta får av Elvanse.

Fick du högre?
Citera
2023-08-18, 18:09
Medlem
Har svårt att se att du får igenom det där. Det är ju inte så att du vill ha en lite högre dos, utan 3ggr maxdos. När jag gick på Elvanse så var min läkare öppen för att kombinera med lite attentin under dagen, vilket egentligen är samma preparat men lite mer snabbverkande.

Men jag tycker seriöst du ska fundera på vad du håller på med. Tanken är inte att du ska knarka på din adhd-medicin och gå runt med något superfokus, utan bara att du ska fungera som en normal människa. Hur länge har du gått på 3 x 70mg? Oavsett vad folk säger så finns det en tillvänjning med dessa mediciner och efter ett tag kommer du antagligen tycka att detta är för lite också. Du bör skifta fokus och tänka hur låg dos du kan ta och ändå fungera i samhället. Att ta höga doser under lång tid är att skjuta sig själv i foten för framtiden.
Citera
2023-08-20, 17:01
Medlem
ApanNegersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Har svårt att se att du får igenom det där. Det är ju inte så att du vill ha en lite högre dos, utan 3ggr maxdos. När jag gick på Elvanse så var min läkare öppen för att kombinera med lite attentin under dagen, vilket egentligen är samma preparat men lite mer snabbverkande.

Men jag tycker seriöst du ska fundera på vad du håller på med. Tanken är inte att du ska knarka på din adhd-medicin och gå runt med något superfokus, utan bara att du ska fungera som en normal människa. Hur länge har du gått på 3 x 70mg? Oavsett vad folk säger så finns det en tillvänjning med dessa mediciner och efter ett tag kommer du antagligen tycka att detta är för lite också. Du bör skifta fokus och tänka hur låg dos du kan ta och ändå fungera i samhället. Att ta höga doser under lång tid är att skjuta sig själv i foten för framtiden.

Vill ha 140 typ en på morgon och e.n senare. Knarkar inte
Citera
2023-08-21, 02:56
Medlem
Har ganska grov adhd så har testat både lägsta doser och de högsta som finns. När jag gick på de högsta doserna så mådde jag piss så jag rekommenderar inte alls att ta högre doser om inte läkarna anser att du behöver de
Citera
2023-08-21, 12:52
Medlem
Citat:

140 mg kan bli svårt men upp till 100 mg kan du nog få till det.
Dock så måste dina värden vara bra på 70 mg för att ens kunna motivera en höjning.
Är puls/blodtryck bra?
Säg att vid lunch kraschar du totalt och alla dina ADHD symptom kommer tillbaka till fullo.
Säg att du har provat att dela din föreskrivna dos på och lunch/eftermiddag. Säg inte att du har tagit 140 mg utan läkarens tillåtelse.
Funkar inte detta så byt mottagning, om du inte går hos en privat nu så byt då till en sådan.
Citera
2023-08-22, 12:16
Medlem
dude71s avatar
Citat:
Fick du högre?
Jag fick tillbaka dosen jag hade när jag gick på den första mottagningen. 3x50mg, den hade jag kopia av receptet på. Nu går jag på två 50 och en 30 fördelat över dagen beroende på hur jobbig dagen förväntas bli.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in