2023-08-13, 02:04
Medlem
Rekas avatar
Hej,
Jag tänkte dra igång ett hobbyprojekt, som består av att skapa en hyfsat säker telefon.
Har läst igenom X inlägg och trådar här och skapat mig uppfattningen att dessa är grundigredienserna:

Pixel-telefon
Graphene OS
Mullvad VPN
Protonmail
Brave webbläsare

som novis tar jag gärna emot kommentarer och förslag till förbättring
Citera
2023-08-13, 03:03
Medlem
899krs avatar
både din telefon och eventuell lagrad information bör vara krypterade. Särskilt om din telefon av någon anledning hamnar i fel händer.

Vid nedladdning av appar rekommenderar jag starkt att du använder de officiella app-butikerna, som Google Play Store eller F-Droid. Genom att undvika att ladda ner appar från okända källor.

App-behörigheter är det bästa tillvägagångssättet att vara försiktig och noggrann i ditt val. Jag föreslår att du endast ger appar de behörigheter som verkligen är nödvändiga för deras funktion. Denna åtgärd är viktig för att bibehålla din personliga integritet.
Citera
2023-08-13, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Brave webbläsare
Använd GrapheneOS inbyggda webbläsare Vanadium istället. Den är specifikt gjord för att vara säkrare än vanliga Chromium-webbläsare såsom Brave.
Citera
2023-08-13, 18:57
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 899kr
både din telefon och eventuell lagrad information bör vara krypterade. Särskilt om din telefon av någon anledning hamnar i fel händer.

Vid nedladdning av appar rekommenderar jag starkt att du använder de officiella app-butikerna, som Google Play Store eller F-Droid. Genom att undvika att ladda ner appar från okända källor.

App-behörigheter är det bästa tillvägagångssättet att vara försiktig och noggrann i ditt val. Jag föreslår att du endast ger appar de behörigheter som verkligen är nödvändiga för deras funktion. Denna åtgärd är viktig för att bibehålla din personliga integritet.

Citat:
Ursprungligen postat av TheBananaBoy
Använd GrapheneOS inbyggda webbläsare Vanadium istället. Den är specifikt gjord för att vara säkrare än vanliga Chromium-webbläsare såsom Brave.

Tack för info. Då tar jag till mig det =)
Tar gärna emot fler förslag.
Citera
2023-08-13, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Tack för info. Då tar jag till mig det =)
Tar gärna emot fler förslag.
Chatta med någon av följande appar:
SimpleX Chat
Session
Signal (Du måste registrera dig med mobilnumret)

Använd en forwardingtjänst istället för att ge ut din riktiga mejl till folk. Jag kör med en helt clean Proton Mail som har Addy kopplad till sig. Min riktiga mejl har aldrig använts för något, någonsin.

Skaffa en skitmejl du ger ut om du verkligen måste. Typ namn.efternamn@disroot.org. Använd den i FairEmail på mobilen, eller i någon typ av virtuell maskin på datorn.

Skaffa ett till nummer du ger ut om du verkligen måste. Med Halebop Go kostar ett nummer 50 öre om året. Lätt värt.

Återkommer om jag kommer på något mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in