2023-08-12, 18:14
Medlem
har ju varit så i 15 år...
Uppmärksammas varje år av bönder som ständigt måste köpa en storlek större traktor i Sverige för att en 300 hk traktor bara ger 250 hk med vår miljödiesel som har extremt lågt energiinnehåll.
Citera
2023-08-12, 18:19
Medlem
Hörde om en båt som hällde i några dunkar från macken.
- Undvik att fylla din dieseltank i båten med vanlig diesel från vägmacken. Dieseln till bilarna innehåller biologiska beståndsdelar (FAME eller RME) som kan ...
Efter verkstad och försäkringsbolagets ersättning om 70 000 kr så lärde han sig läxan.
Efter nyår ska det ju bli mera normalt sägs det.
Citera
2023-08-12, 18:37
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nevelepride
För det första har du sluppit hälla en massa tallolja eller annat skit i tanken som inte hör hemma där. Det ger en bättre förbränning som är mindre energikrävande och går åt mindre råvara - diesel alltså.

För det andra har du kört på vägar som är bättre och mer lättrullade. Dessutom förmodligen haft ett bättre flöde som ger mindre förbrukning.

Ett utmärkt o uttömmande svar.
Citera
2023-08-12, 18:41
Medlem
Salfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Autostoppet i ett pumphandtag är en väldigt finurlig uppfinning som varken behöver ström eller annan energikälla. Det är helt mekaniskt och märker av när tanken är full genom att ett lufthål längst ut i munstycket täcks av bränslet i tanken. Det är alltså inte något man kan justera, utan alla pumpar fyller upp till samma nivå, så länge du inte placerar munstycket annorlunda i hålet.
Se där ja, tackar för kunskapen.
Citera
2023-08-12, 18:55
Medlem
I Sverige kör du kortare sträckor och på semestern kör du längre sträckor. Alla bilar drar mindre bränsle vid längre sträckor
Citera
2023-08-12, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittbrus
Varför reagerar ingen? Det är ju helt knäpptyst. Klart att folk klagar lite på priserna men vad är det som gör att vi accepterar att tanka piss i våra kärror och bli skinnade på kuppen?

Den absoluta majoriteten av all diesel för privat transport i EU är så kallad "B7"-diesel, dvs 7% av volymen (ej massa konstigt nog, men kemister är konstiga människor) kan vara annat än kemisk diesel. Om du är intresserad av optimal förbränning så är B40, dvs 40% metylestrar (i.e. "FAME", typ) och 60% kemisk diesel, det som ger bäst krut per massa.

Se, exempelvis, Muralidharan, K., & Vasudevan, D. (2011). Performance, emission and combustion characteristics of a variable compression ratio engine using methyl esters of waste cooking oil and diesel blends. Applied energy, 88(11), 3959-3968.

Dock är de flesta motorer inte byggda för en sådan blandning, utan de allra flesta dieselmotorer går bara fint med över 90% kemisk diesel i bränslet. Kemisk diesel kan vara både syntetisk diesel (dvs framställd) eller petrodiesel (dvs raffinerad från råolja).

Det som reduktionsplikten gör är att indirekt öka mängden syntetisk diesel i dieselblandningen, då denna har mindre koldioxidutsläpp än petrodiesel. Detta medför också en kostnadsökning, då syntetisk diesel är dyrare att framställa än raffinerad olja.

En typisk B7 diesel består av ca 60% petrodiesel, 35% syntetisk diesel och resten fettsyremetylester. Detta fick jag fram genom att skumma produktbladen för de större dieselproducenterna.
Citera
2023-08-12, 19:49
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det där är lögner skrivet av en hornalist utan kunskap om kemi. Anledningen till att svensk diesel är så usel energimässigt beror på att det blandas in biooljor med enkel och fleromättade bindningar. Den bindningstyp som saknas (därav omättad) är oftast en bindning till en väteatom. Att bränna väte och syre ihop är mycket energigivande. Dvs svensk diesel innehåller relativt mer kol/mindre väte på grund av inblandningen av biodrivmedel. Kol är för övrigt inte en miljöförorening utan livets eget grundämne, allt liv är baserat på kol. Man ska inte lita på vad som står i svenska tidningar och man ska inte lita på vad svenska experter säger för de ljuger medvetet för att trycka fram en marxistisk agenda. Att ni inte inser sakernas tillstånd direkt utan börjar fantisera beror på att ni själva är obildade spån.

Är ingen kemist, utan jurist. Det är fan inte lätt. Jag hade ingen aning om att det bränsle (St1) jag tankar i Sverige har MINST 50% biobränsle i och andra tillsatser som inte innehåller ett dugg som går att förbränna (för att kompensera smörjningen). Jag har lärt mig idag. Den diesel som säljs är alltså i vissa fall inte alls diesel. Vissa fall är det till och med 0% diesel. Som jurist anser jag att detta måste vara kriminellt att kalla det diesel, men det kanske mackarna inte gör. Jag är osäker. En sak är säker - detta ofog måste försvinna.

Vi har sämst bränsle i Europa och betalar mest. Luktar blåsning lång väg.

Sen hur jag fått ihop att kärran drar 30% mindre är bara enkel matematik och dubbelkoll med min bokföring. Vissa parametrar är inte med, såsom nya sommarsulor, eller att Tyskland skulle vara platt, och att jag tuffat på ganska långsamt, men min körstil är inte annorlunda. Jag kör i ett lugnt och jämnt tempo alltid. Jag tog också många raster. En varje timme på ett ungefär.
Citera
2023-08-12, 19:52
Medlem
vittbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
I Sverige kör du kortare sträckor och på semestern kör du längre sträckor. Alla bilar drar mindre bränsle vid längre sträckor

Har faktiskt bortsett från den parametern utan bara gjort jämförelsen när jag kör till landet. Det är 12 mil motorväg samt 8 mil sån där mittstaketväg. Kör lite långsammare än på autobahn. Ligger kanske i 100 i snitt på staketvägen.
Citera
2023-08-12, 19:52
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Aldrig förstått hur detta är bra för miljön, någon som kan förklara?
Om det är 30% biodiesel i så drar bilen 30% mer .
Det blir ju +-0 då, alltså är det lika skadligt för miljön som om det var 0% bio diesel i.

Skillnaden blir bara att en massa biodiesel förbränns helt i onödan?

Blir ju även mer skattepengar att bränna för staten ?
Citera
2023-08-12, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittbrus
Gjort en långresa över sommaren. Nu när jag kommit hem så satte jag mig ner och gick igenom alla kvitton osv för att räkna ut ekonomin. Jag trodde att jag räknat fel och var tvungen att gå in på bankkortet och se ifall jag missat någon tankning i budgeten, eftersom bilen dragit så lite jämfört med motsvarande körning på svenska motorvägar. Men allt var korrekt.

Jag gick in i min körjournal och såg att bilen dragit ca 30% mindre än tidigare. När jag sedan tittade på vad jag betalat för dieseln så inser jag att något är mkt skumt. Dieseln är ojämförligt dyrast i Sverige trots att den är ojämförligt sämst. På vissa ställen i Tyskland kostade den €1,50 vilket betyder att jag betalat 17,80kr/liter. Det betyder att jag kommer dubbelt så långt i Tyskland än i Sverige för samma peng. Sedan en annan viktigt detalj. Bilen går mkt bättre. Bilen gillade dieseln.

Det finns billigare diesel i andra länder, samt även i Tyskland, tex Bayern, men jag använder Tyskland som jämförelse eftersom Tyskland är ganska likt Sverige. De var tex först med att låta en liten fraktion med miljöpartister styra ett land med allt negativt det innebär.

Nu till frågan: Vad i helvete har de förbannade idioterna gjort med dieseln? Och vilka är de förbannade idioterna? Och varför har vi dyrast och sämst bränsle i Europa? Vem tjänar på pisset vi häller i våra bilar?

Varför reagerar ingen? Det är ju helt knäpptyst. Klart att folk klagar lite på priserna men vad är det som gör att vi accepterar att tanka piss i våra kärror och bli skinnade på kuppen?

Nu ör det visserligen länge sedan, men både jag och min frus motorcyklar drog mindre i tyskland när vi tankade deras Aral 2000 tror jag den hette, den luktade också annorlunda, ingen aning vad de hade för magiska tillsatser i men bra var den.
Citera
2023-08-12, 23:40
Medlem
Många i denna tråd borde läsa på om reduktionsplikten och HVO först. Tyskland exempelvis har samma inblandning av RME. HVO är ett utmärkt bränsle att köra på. Det är identiskt med ren diesel och sotar upp till 40% mindre. Det är ett rent drömbränsle för våra ansträngda dieslar med EGR och DPF-system. Det svenska bränslet är därmed bättre då det innehåller mer HVO.

Att TS fått lägre siffror är rena drömmar eller beror på långkörning under semestern som inte liknar vardagskörningen i Sverige.
Citera
2023-08-13, 00:04
Medlem
Månsans avatar
Har samma erfarenhet, dock inte så mycket som 30% lägre. Snarare 12-15%. Har kört tusentals mil i Tyskland, österrike, italien etc. Sen 2011 oftast i olika exemplar av BMW 520 diesel. De avsevärt jämnare och bättre vägarna spelar förstås in också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in