2023-08-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Ja i Sverige har vi reduktionsplikt och den är ganska hög. Vad har Tyskland, 5%? Det är ingen nyhet att svensk diesel är sämre än princip varenda land…
Men mäter du korrekt med samma förutsättningar så kommer du aldrig kunna spara 30%… Det är en överdrift som heter duga
Det borde vara så här:
Jag åker med blank diesel en sträcka som drar 100 cl dvs 1 liter.
Jag tömmer tanken och fyller med reduktionsplikt 30 % så 70 cl blank diesel.
Sedan åker med reduktionsplikts diesel samma sträcka som då drar 115 cl
15 % mera drar bilen med sämre diesel dvs 1 liter och 15 cl i den finns då med 30 % reduktionsplikt 80,5 blank diesel.
Så 19,5 cl 2 deciliter mindre blank diesel vilket då ger så mycket mindre växthusgas CO2.
Du sparar 19,5 % av CO2 blank diesel.
Senast redigerad av MyOpinion2 2023-08-12 kl. 14:40.
Citera
2023-08-12, 14:37
Avslutad
Bättre vägar?
Längre vägar med samma hastighet?
Citera
2023-08-12, 14:39
Medlem
Asb3rger1337s avatar
En fråga. Säg att 5% beror på körningen och 25% bränslet.
Blir de miljövänligare när man enså måste transportera 25% mer "bränsle" och förvara skiten, samt att varje bil som tankar också väger mer.
Ibland undrar jag om alla åtgärder fyller sitt syfte.
Citera
2023-08-12, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MyOpinion2
Det borde vara så här:
Jag åker med blank diesel en sträcka som drar 100 cl dvs 1 liter.
Jag tömmer tanken och fyller med reduktionsplikt 30 % så 70 cl blank diesel.
Sedan åker med reduktionsplikts diesel samma sträcka som då drar 115 cl
15 % mera drar bilen med sämre diesel dvs 1 liter och 15 cl i den finns då med 30 % reduktionsplikt 80,5 blank diesel.
Så 19,5 cl 2 deciliter mindre blank diesel vilket då ger så mycket mindre växthusgas CO2.
Du sparar 19,5 % av CO2 blank diesel.
Hur får du fram att den drar 15% mer? Hur är dina siffror framtagna? Tagna ur luften?
Citera
2023-08-12, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Hur får du fram att den drar 15% mer? Hur är dina siffror framtagna? Tagna ur luften?
TS skriver 30% men en som provat här i TS menar 10-15 % ökad bränsleförbrukning för dieselbilar som tankat reduktionsplikt.
Citera
2023-08-12, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-sailor
Om du har större omkrets på dina hjul, kommer du längre på varje varv som hjulet snurrar. Alltså kommer km-räknaren att visa en kortare sträcka än den verkliga sträckan.

Och därmed så går den ännu t.om. billigare än mätaren visar.

Men en stor faktor kan vara att TS på semestern kört längre sträckor åt gången än vad TS gör hemmavid, vilket påverkar förbrukningen en hel del. Men helt klart är bränslet sämret här.
Citera
2023-08-12, 15:14
Medlem
Gridiots avatar
Tyskarnas land är platt i stora delar, motorn kan tugga på i samma takt i flera timmar.
Citera
2023-08-12, 15:58
Medlem
Jag kör bensin, när jag tankar fullt står det 70 mil. Kör ECO läge, kommer 40-50 mil som max. Lurade är vad vi är. Du har helt rätt.
Citera
2023-08-12, 17:44
Medlem
Lord.Hells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittbrus
Gjort en långresa över sommaren. Nu när jag kommit hem så satte jag mig ner och gick igenom alla kvitton osv för att räkna ut ekonomin. Jag trodde att jag räknat fel och var tvungen att gå in på bankkortet och se ifall jag missat någon tankning i budgeten, eftersom bilen dragit så lite jämfört med motsvarande körning på svenska motorvägar. Men allt var korrekt.

Jag gick in i min körjournal och såg att bilen dragit ca 30% mindre än tidigare. När jag sedan tittade på vad jag betalat för dieseln så inser jag att något är mkt skumt. Dieseln är ojämförligt dyrast i Sverige trots att den är ojämförligt sämst. På vissa ställen i Tyskland kostade den €1,50 vilket betyder att jag betalat 17,80kr/liter. Det betyder att jag kommer dubbelt så långt i Tyskland än i Sverige för samma peng. Sedan en annan viktigt detalj. Bilen går mkt bättre. Bilen gillade dieseln.

Det finns billigare diesel i andra länder, samt även i Tyskland, tex Bayern, men jag använder Tyskland som jämförelse eftersom Tyskland är ganska likt Sverige. De var tex först med att låta en liten fraktion med miljöpartister styra ett land med allt negativt det innebär.

Nu till frågan: Vad i helvete har de förbannade idioterna gjort med dieseln? Och vilka är de förbannade idioterna? Och varför har vi dyrast och sämst bränsle i Europa? Vem tjänar på pisset vi häller i våra bilar?

Varför reagerar ingen? Det är ju helt knäpptyst. Klart att folk klagar lite på priserna men vad är det som gör att vi accepterar att tanka piss i våra kärror och bli skinnade på kuppen?

Jag tankar ofta i Norge. Stor skilland på känslan, den norska diesel känns mycket renare. Kostar också ca 19 kr liter jämfört med ca 24 kr här i Sverige just nu. Oftast mer än 5 kr i skilland. Vissa av automstststionerna (inte nära mig) kosta diesel just nu ca 17.5-18 kr liter.
Citera
2023-08-12, 17:46
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Har sett samma när jag tankat i Danmark, men inte så mycket som 30% men ca10-15%.
Och då har den långa sträckan varit identisk förutom riktningen.
Jag skulle säga att de beror på att svensk diesel är uppblandat med nåt icke petroleum baserat bränsle.
Det gör också att priset blir högre.
Att du ser så mycket som 30% handlar nog om att du gjort fler längre körningar med jämt tempo jämfört med din normala körning.
Men ur rent drivmedelperpektiv är den rena dieseln bättre, men kanske inte för miljön.

Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Jag kör bensin, när jag tankar fullt står det 70 mil. Kör ECO läge, kommer 40-50 mil som max. Lurade är vad vi är. Du har helt rätt.

Jag har har tidigare ägt en gård, och haft flera företag.

Ja, vi är lurade.

Och inte bara lurade, utan REJÄLT lurade, för det går igen inom så många områden.
Alltifrån kinapuffar till bekämpningsmedel till färger till dammsugarmotorer försvinner, eller skall vattnas ur.
Antingen får man skatta mer för dom ”bra grejjorna” till skattelättnader för dom ”ekologiska”..

Ändå sitter det fullkomliga aubergine-hjärnor här på forumet och inte bara intalar sig själva, utan gör allt för att övertyga alla andra om hur bra allting är.

Problemet är att det går så fort att växla en generation, så dom yngre VET helt enkelt inte bättre.
Citera
2023-08-12, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag har har tidigare ägt en gård, och haft flera företag.

Ja, vi är lurade.

Och inte bara lurade, utan REJÄLT lurade, för det går igen inom så många områden.
Alltifrån kinapuffar till bekämpningsmedel till färger till dammsugarmotorer försvinner, eller skall vattnas ur.
Antingen får man skatta mer för dom ”bra grejjorna” till skattelättnader för dom ”ekologiska”..

Ändå sitter det fullkomliga aubergine-hjärnor här på forumet och inte bara intalar sig själva, utan gör allt för att övertyga alla andra om hur bra allting är.

Problemet är att det går så fort att växla en generation, så dom yngre VET helt enkelt inte bättre.

Vet inte hur detta ska lösas, man är omgiven av idioter. Känner mig själv som en idiot som betalar dyrt för inget. Sedan tar staten 50% av mina inkomster.
Citera
2023-08-12, 17:59
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Har liknande erfarenhet, åkt dieselbil på svenskt mack bränsle och kört diesel bil på riktig diesel. upp emot 30% skillnad.

Citat:
Din bil drar mer när du tankar den med svensk diesel av miljöklass1. Anledningen är att vi har Europas minst smutsiga diesel med lägre halt av kol och svavel. Tester visar att det kan skilja så mycket som en deciliter per mil för en mellanstor bil.

https://www.bytbil.com/nyheter/darfor-drar-din-bil-mer-pa-svensk-diesel-19314
Från 2019.

Det där är lögner skrivet av en hornalist utan kunskap om kemi. Anledningen till att svensk diesel är så usel energimässigt beror på att det blandas in biooljor med enkel och fleromättade bindningar. Den bindningstyp som saknas (därav omättad) är oftast en bindning till en väteatom. Att bränna väte och syre ihop är mycket energigivande. Dvs svensk diesel innehåller relativt mer kol/mindre väte på grund av inblandningen av biodrivmedel. Kol är för övrigt inte en miljöförorening utan livets eget grundämne, allt liv är baserat på kol. Man ska inte lita på vad som står i svenska tidningar och man ska inte lita på vad svenska experter säger för de ljuger medvetet för att trycka fram en marxistisk agenda. Att ni inte inser sakernas tillstånd direkt utan börjar fantisera beror på att ni själva är obildade spån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in