Citat:
Det är intressant att man ofta tar för givet att psykopater ska vara elakt sinnade eller utpräglade egoister. Psykopaten lurar, bedrar och manipulerar heter det. Men är detta en nödvändig del av definitionen att vara psykopat? Det finns ju psykopater som enbart drivs av rättvisa och är extremt principfasta. "Om du utför ett visst arbete för mig så måste jag utföra en motprestation innan vi är kvitt" eller åt andra hållet "om du skadar mig på något sätt så måste jag skada dig minst lika mycket innan vi är kvitt, om det så tar 20 år innan jag hämnas". Psykopaten borde alltså kunna prioritera moraliskt önskvärt handlande snarare än att vara en egoist som kan trampa på lik för att ta sig framåt själv. Eller ingår det i definitionen att psykopati innebär att man enbart kan prioritera sig själv? Kognitiv empati är inte samma sak. Empati består av fyra delar.
De har intakta spegelneuroner = Empati. De kan inte uppleva vad andra känner och då ligger man tio steg efter. Att de sedan kopierar, imiterar, manipulerar, lurar, bedrar för att de inte kan känna oro, ångest och skam, behöver inte ta hänsyn som andra belastas av och skapar kaos för att de får kickar av det gör de inte smarta.
De har intakta spegelneuroner = Empati. De kan inte uppleva vad andra känner och då ligger man tio steg efter. Att de sedan kopierar, imiterar, manipulerar, lurar, bedrar för att de inte kan känna oro, ångest och skam, behöver inte ta hänsyn som andra belastas av och skapar kaos för att de får kickar av det gör de inte smarta.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...ti-om-de-maste
Man kan läsa att forskare anser att psykopater har en "empatiknapp" och kan välja när de vill känna empati. Om nu detta är definitionen av en psykopat så borde det möjliggöra att det finns goda psykopater. Om man väljer att definiera psykopaten som en person som är beredd att gå över lik för att uppnå sina mål så borde det vara egalt (för definitionen) huruvida personen kan känna empati eller inte? Problemet är att goda psykopater aldrig upptäcks eftersom de bidrar till ett bättre samhälle.
Alltså, vad är viktigast för att uppfylla begreppet psykopat? 1. Att man utnyttjar andra för egen vinning eller 2. Att man har sämre förmåga att känna empati? Det ena behöver inte medföra det andra.