2023-08-12, 10:38
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Kognitiv empati är inte samma sak. Empati består av fyra delar.

De har intakta spegelneuroner = Empati. De kan inte uppleva vad andra känner och då ligger man tio steg efter. Att de sedan kopierar, imiterar, manipulerar, lurar, bedrar för att de inte kan känna oro, ångest och skam, behöver inte ta hänsyn som andra belastas av och skapar kaos för att de får kickar av det gör de inte smarta.
Det är intressant att man ofta tar för givet att psykopater ska vara elakt sinnade eller utpräglade egoister. Psykopaten lurar, bedrar och manipulerar heter det. Men är detta en nödvändig del av definitionen att vara psykopat? Det finns ju psykopater som enbart drivs av rättvisa och är extremt principfasta. "Om du utför ett visst arbete för mig så måste jag utföra en motprestation innan vi är kvitt" eller åt andra hållet "om du skadar mig på något sätt så måste jag skada dig minst lika mycket innan vi är kvitt, om det så tar 20 år innan jag hämnas". Psykopaten borde alltså kunna prioritera moraliskt önskvärt handlande snarare än att vara en egoist som kan trampa på lik för att ta sig framåt själv. Eller ingår det i definitionen att psykopati innebär att man enbart kan prioritera sig själv?

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap...ti-om-de-maste

Man kan läsa att forskare anser att psykopater har en "empatiknapp" och kan välja när de vill känna empati. Om nu detta är definitionen av en psykopat så borde det möjliggöra att det finns goda psykopater. Om man väljer att definiera psykopaten som en person som är beredd att gå över lik för att uppnå sina mål så borde det vara egalt (för definitionen) huruvida personen kan känna empati eller inte? Problemet är att goda psykopater aldrig upptäcks eftersom de bidrar till ett bättre samhälle.

Alltså, vad är viktigast för att uppfylla begreppet psykopat? 1. Att man utnyttjar andra för egen vinning eller 2. Att man har sämre förmåga att känna empati? Det ena behöver inte medföra det andra.
Citera
2023-08-12, 11:00
Medlem
Utan att ha forskning att backa upp min tes vill jag påstå att psykopater INTE är snarare än andra.

Det som kan få dom att framstå som smarta är den enorma energi och tid dom läger på att upp sina mål, vad dom än nu må vara.
Det gör att vissa av dom kan genomföra rätt spektakulära och komplicerade handlingar i form av manipulation osv.
Jag har stött på ett flertal genom åren och det är häpnadsväckande hur deras mål upptar precis allt dom är.

Tänk dig själva om du hade samma drivkraft, vad skulle du kunna uppnå?
Citera
2023-08-12, 11:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det kan ju vara så att de kända psykopaterna rimligen är intelligentare, därför blev de kända. Och då tror man psykopater i allmänhet är intelligenta. En dum psykopat, hur intressant är det att diskutera.

I själva konceptet Psykopat ligger i att man kontrollerar andra. Det kan bara människor med bra ordförråd göra. De intelligenta psykopaterna. En ensam psykopat utan ordförråd i en källare är knappast ens en psykopat.
Citera
2023-08-12, 11:58
Citat:
Ursprungligen postat av AutusDidactus
Du får ursäkta men vad menar du med det här?
En av de tyngsta kriterierna för psykopati är ju att de är antisociala. Det heter inte ens psykopati i DSM utan antisocial personlighetsstörning. De kan däremot LÅTSAS vara "prosociala" men det är bara spel beroende på målet. Kolla Oprah Winfrey som verkar vara så god men nu börjar avslöjas som del av ett stort sextrafficking-nätverk i Hollywood.

Ju högre intelligens de här personligheterna har, desto högre förmåga kognitiv empati. Kognitiv empati är inte empati, de blir skillade på att läsa människor.
Naturligtvis OT, men hur f-n kan du tro på något sånt?
Citera
2023-08-12, 12:14
Medlem
DontWantWars avatar
Generellt sett utan tvekan. Människor på en mediannivå av intelligens är sjukligt naiva.
Senast redigerad av DontWantWar 2023-08-12 kl. 12:16.
Citera
2023-08-12, 12:36
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50fylld
Psykopater har lika mycket empati som övrig befolkning. Det skiljer inte alls. De kan däremot välja att negligera eller helt bortse från sina känslor.

Helt fel. Definitionen av antisocial personlighetsstörning är just att känslan empati och skuld inte finns där,
Så nej, de kan inte känna empati.

Och med avseende på TS fråga. Det börjar med ett felaktigt påstående att "han läser" att psykopater ofta är smartare.
Det har han inte läst, det är nått han fått för sig av att titta på tv eller filmer kanske?

Psykopati och även andra personlighetsstörningar, Adhd, Autism, Emotionell störning.
Statistiskt sett har folk med störningar lägre IQ.
Rainman var en film.
Alla psykopater är däremot narcissister och tror sig vara bättre och smartare än andra, narcissism är ett kriterium för diagnosen.

Hög empati korrelerar däremot med hög IQ. Smarta människor har statistiskt mer empati.
Och empati betyder inte att att man tycker synd om folk. Empati är förmågan att känna igen hur folk känner.
Senast redigerad av Bulkninja 2023-08-12 kl. 12:44.
Citera
2023-08-12, 12:46
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hufudperson
Jag hör och läser ofta att psykopater är mycket smartare än andra, och det är även mina egna erfarenheter.

Stämmer det?
Psykopater har samma fördelning av intelligensen som befolkningen i övrigt. Men det är bara de intelligenta psykopaterna som blir skickliga på att manipulera sin omgivning. Det är dem man tänker på som psykopater.

De som inte är intelligenta upplevs bara som otrevliga eller hänsynslösa.
Citera
2023-08-12, 14:04
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Jag hör och läser ofta att psykopater är mycket smartare än andra, och det är även mina egna erfarenheter.

Stämmer det?

https://www.psychologytoday.com/us/b...er-the-rest-us

Citat:
Yet they may also picture someone who's highly intelligent. However, research shows that psychopaths are no more likely to be highly intelligent than the average person. So why does this misconception occur? Popular culture, with its frequent portrayals of “evil genius” characters, may be partly to blame.

Kanske inte mycket till en legitim källa. Men de flesta sökresultat pekar på detta. Att de till och med kan vara below average. Så du har filmer att tacka för detta.
Citera
2023-08-12, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det kan ju vara så att de kända psykopaterna rimligen är intelligentare, därför blev de kända. Och då tror man psykopater i allmänhet är intelligenta. En dum psykopat, hur intressant är det att diskutera.

I själva konceptet Psykopat ligger i att man kontrollerar andra. Det kan bara människor med bra ordförråd göra. De intelligenta psykopaterna. En ensam psykopat utan ordförråd i en källare är knappast ens en psykopat.
Vad har kändisskap med intelligens att göra?

"Det kan ju vara så att de kända psykopaterna rimligen är intelligentare, därför blev de kända. Och då tror man psykopater i allmänhet är intelligenta."

Utveckla.
Citera
2023-08-12, 14:19
Medlem
Enligt den Meta studie som har gjorts så visare det sig att psykopater har ofta lägre IQ än genomsnittet.

https://www.dh.se/popkulturen-luras-...nte-sa-smarta/

Nu vet jag inte hur studierna har gjorts. De psykopater, som hamnar i fängelser har ofta lägre IQ än genomsnittet. Jag tror det är svårt att mäta andra psykopaters IQ. De som kan mätas är de som har problem som gör att samhället vet vilka det är.
Citera
2023-08-12, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Enligt den Meta studie som har gjorts så visare det sig att psykopater har ofta lägre IQ än genomsnittet.

https://www.dh.se/popkulturen-luras-...nte-sa-smarta/

Nu vet jag inte hur studierna har gjorts. De psykopater, som hamnar i fängelser har ofta lägre IQ än genomsnittet. Jag tror det är svårt att mäta andra psykopaters IQ. De som kan mätas är de som har problem som gör att samhället vet vilka det är.
Ja, precis, sociopater (antisociala psykopater) har lägre IQ än genomsnittet, medan högfungerande psykopater (prosociala psykopater) har högre IQ än genomsnittet.
Citera
2023-08-12, 14:21
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Vad har kändisskap med intelligens att göra?

"Det kan ju vara så att de kända psykopaterna rimligen är intelligentare, därför blev de kända. Och då tror man psykopater i allmänhet är intelligenta."

Utveckla.
Så du menar att du känner till en massa okända psykopater? OK. Jag gör inte det, jag känner bara kända psykopater. I allmänhet har kända människor någon intelligent egenskap. Det är sällan vi gör den grå massan till kändisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in