Citat:
Ursprungligen postat av
TyrgilScramasax
1 - Att "social media" är Media får du ta upp med dem som arbetar i Media. Jag gissar villt nu , men misstänker att de tycker en journalist från, säg DN, är mils skillnad från nån på Twiitter (X) eler Instagram.
2 - det finns inget "patriakat" vad jag vet. Eller så blev jag aldrig inbjuden till klubben. Om det fanns ett patriarkat varför har kvinnor rösträtt? Varför blev Margret Thatcher vald. Varför har vi kvinnliga ledare i Finland och Estland?
För att män ratar kvinnor? Nja, för att män ratar korkade kvinnor. Precis som kvinnor ratar korkade män.
HAHAHA - Patriarkatet nja,
man får gå tillbaka till
Bibelns tid i så fall, 2000 år sedan. Patriark betyder stamhövding eller stamäldste.
Bibeln omnämner 3 patriarker men det beror lite på vilken tidsepok man tittar på.
De 3 patriarkerna i Gamla Testamentet hette
Abraham, Isak och Jakob.
I Nya Testamentet så omnämns tex David.
Ibland i vissa språk så kan patriark betyda i regel detsamma som biskop eller ärkebiskop.
Eller som en hederstitel i den Katolska Kyrkan...
Patriarkala struuktuurer, nja de finns ju i många stamsamhällen, där byäldsten är patriarken, eller hövdingen. Äldst i klanen eller släkten, typ...
Jakob fick 12 söner,
Ruben
Simon (Simeon)
Levi
Juda
Dan
Naftali
Gad
Asher
Isaskar
Sebulon
Josef
Benjamin
Varav en del av dem blev patriarker själva.
Ordet Pater betyder "Fader, Fäderna".
Under antikens Rom regerade
Patricierna (= de äldre och besuttna). Ordstammen för Patricierna är densamma som Patriark och rentav även
mansnamnet Patrik:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Patricier
Citat:
Patricier (latin patricius, "ättling till fäderna", av pater, fader) var i antikens Rom under kungatiden och tidig republik en privilegierad samhällsklass. Patricierätternas huvudmän tillhörde under kungatiden senaten, medan de i republikens första tid hade ett reelt, om än inte formellt, monopol på viktiga ämbeten. I striden med plebejerna blev de efter hand tvungna att ge upp några av sina privilegier.
Plebejerna var allmogen eller underklassen. Alltså vanligt folk ungefär.
Så när Feministerna ska krossa Patriarkatet kan de börja med att leta upp alla som heter Patrik ?
Alltid en början, ju...
Man har ju inte sett någon större handlingskraft än hos Feministerna än ?
Men kanske att Klimataktivisterna i själva verket protesterar mot Patriarkatet, men att det kommer senare,
vad tror ni om det då ?
Ger mig f-n på att ingen av de välkända Feministerna har haft någon pappa eller någon annan
manlig förebild under sin uppväxt precis ?
Det är väl självklart att det inte finns något
"Patriarkat", det är bara ett passande hittepåbegrepp som
"Feministerna" har hittat på.
Finns det inte så får man ju hitta på det, typ ?
Enligt känd vänstermetodik, typ ?