2023-08-11, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Fullt utvecklad brand i ett av trähusen som byggdes för ett par år sedan av Malmös kommunala bostadsbolag.

https://www.sydsvenskan.se/2023-08-1...munkhattegatan

Borde vara någon typ av förråd på vinden? Missbrukare / uteliggare?

Om det är vind, så är det princip bara de boende som har tillgång dit, så tror på några skitungar i huset. inte första gången med takbrand och defintivt inte den sista gången heller. Men det är första gången jag hört att man ev. behöver riva ett helt hus pga en takbrand, så det känns väl inte så jättesmart att bygga höghus i trä, speciellt inte i förorten.
Citera
2023-08-11, 17:08
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Om det är vind, så är det princip bara de boende som har tillgång dit, så tror på några skitungar i huset. inte första gången med takbrand och defintivt inte den sista gången heller. Men det är första gången jag hört att man ev. behöver riva ett helt hus pga en takbrand, så det känns väl inte så jättesmart att bygga höghus i trä, speciellt inte i förorten.

Redan när det byggdes frågade sig folk varför konstruktion och annat skulle vara i trä i ett hyreshus, MKB vill vara modiga enligt deras värdeord och anlitade ett företag från Norrland som tillverkade och satte ihop huset.
Senast redigerad av lyktstolpe 2023-08-11 kl. 17:12.
Citera
2023-08-11, 17:15
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Redan när det byggdes frågade sig folk varför konstruktion och annat skulle vara i trä i ett hyreshus, MKB vill vara modiga enligt deras värdeord och anlitade ett företag från Norrland som tillverkade och satte ihop huset.

Varje gång jag kör förbi ett flervåningshus i trä, säger jag till min familj att de i framtiden ska komma ihåg att jag sa att det kommer att gå åt helvete med dessa träbyggen, oavsett hur mycket alla "experter" bedyrar att det är lika säkert som att bygga med betong. Jag tänkte framtiden som om 20 år men det börjar tydligen redan.
Citera
2023-08-11, 17:21
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Varje gång jag kör förbi ett flervåningshus i trä, säger jag till min familj att de i framtiden ska komma ihåg att jag sa att det kommer att gå åt helvete med dessa träbyggen, oavsett hur mycket alla "experter" bedyrar att det är lika säkert som att bygga med betong. Jag tänkte framtiden som om 20 år men det börjar tydligen redan.

Är anledningen att trähuskonstruktion är dåligt, eller klientelet som har råd att bo där älskar att grilla på vardagsrumsgolvet?
Citera
2023-08-11, 17:25
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Är anledningen att trähuskonstruktion är dåligt, eller klientelet som har råd att bo där älskar att grilla på vardagsrumsgolvet?

Man visste väl vilket klientel det skulle bli när man byggde det. Sedan tycker jag ändå att flervåningshus i trä är en jättekorkad idé som bara drivs på för att husen ska kunna säljas in som "Svanenmärkta".
Citera
2023-08-11, 19:05
Medlem
Citat:

Jag tror helt ärligt att det är bättre att de bara river det huset och bygger nytt på samma plats i betong. Om detta redan hänt i ett så tidigt skede av när man byggt huset, så kan man räkna med långt fler problem i framtiden med det, så det är liksom lika bra att riva skräpet och bygga nytt, samt bygga rätt. Frågan är väl visserligen var de boende ska ta vägen och säkert kommer de ligga på, men MKB har hur mycket hus som helst och börjar de redan nu reservera lägenheter runt om i stan, så kommer det lösa sig med boendet för dem.
Det känns inte heller direkt säkert hur det brunnit i huset och hur det brunnit ner i själva huset. Hade huset varit helt i betong, så skulle bara själva taket varit borta, men vad jag sett på bilderna så har det brunnit en bra bit ner i huset också från själva taket.
När det brinner i lägenheter och betonghus, så är de byggt i celler och det ska ta en timma innan det kan gå in från en lägenhet till en annan, tror säkert inte det är så i dessa trähusen.
Nej, trä ska man bara ha till villor och enfamiljshus och definitivt inte i förorten.
Citera
2023-08-11, 21:14
Medlem
Orgelnistens avatar
Citat:
Räddningstjänsten: Branden på Lindängen svår att släcka

"Vi håller nog på med det till imorgon eftersom vi är lite osäkra på konstruktionen", det säger Mats Nilsson, inre befäl på Räddningstjänsten Syd.

När brandmännen river och röjer i huset får branden nytt syre och blossar upp igen.

De som bor i huset har fått andra ställen att bo på. Taket har ramlat in och minst två våningar är helt förstörda hittills.

https://sverigesradio.se/artikel/rad...var-att-slacka
Citera
2023-08-12, 21:06
Medlem
TeEsErs avatar
Huset är så pass skadat att det ska rivas. Det är vattenskadat hela vägen ner.
https://www.sydsvenskan.se/2023-08-1...de-huset-rivas
Citat:
På lördagen står det klart att huset inte kommer att gå att rädda. Och under veckan kommer alla hyresgäster bli uppringda och bli erbjudna att flytta till nya MKB-lägenheter, antingen tillfälligt eller tillsvidare, uppger Margaretha Söderström.
Citera
2023-08-13, 08:44
Medlem
Ytterligare lite intressant om detta att bygga flerfamiljshus i trä i städerna.
Brandingenjörna har helt dömt ut denna typ av hus och menar på att brinner de så brinner det rejält, samt de är svårsläckt och att använda för mycket vatten på dem är inte heller bra. Sedan är inte hållbarheten så lång rent generellt.
Men enligt stadsbyggnadsstrategen i Malmö, så menar man på att det ändå blir omfattande skador i vanliga hus och det ändå finns enorma fördelar att välja och bygga i trä, så det verkar uppenbarligen att vi kan se långt fler liknande byggnader i städerna oavsett.

Själv har jag sett två totala takbränder genom åren i stan, där hela taket blåstes ur och ingen av de behövdes rivas eller branden lyckas gå igenom betongen ovanför taket ner till de boende, så som hur branden vandrat neråt i detta trähus efter det började i taket.
Det kostar många miljoner att lägga nytt tak på ett flerfamiljshus, men det är långt billigare än att behöva riva och bygga nytt för att inte tala om hur det blir för alla de boende i detta nerbrunna hus, många har säkert blivit av med allt i branden.

https://www.sydsvenskan.se/2023-08-1...-ar-engangshus
Citera
2023-08-14, 10:13
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Polisen misstänker att branden var anlagd. Under söndagen greps och anhölls en 38-årig man misstänkt för grov mordbrand.
Citat:
Åklagare har rätt att hålla 38-åringen frihetsberövad fram till klockan 12 på onsdag. Därefter måste han begäras häktad eller försättas på fri fot.
https://www.sydsvenskan.se/2023-08-1...va-mordbranden

Undrar hur de har hittat den här personen.
Citera
2023-08-14, 11:33
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2023-08-1...va-mordbranden

Undrar hur de har hittat den här personen.

Kan det vara nån som bor i huset?
Citera
2023-08-14, 17:45
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Kan det vara nån som bor i huset?
Bor en i samma ålder i huset. Behöver ju inte betyda något.

Behövs väl kod/nyckel för att dels ta sig in i huset och sedan in i vinden samt ett intresse av att sätta fyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in