2023-08-10, 13:26
Medlem
Aktieklipparns avatar
Får över en peng nu i höst och funderar på att spara en peng i Euro eftersom jag kommer använda en hel del Euro framöver, eventuellt även bostadsköp

Så söker tips om sparkonto I Euro
Citera
2023-08-10, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Får över en peng nu i höst och funderar på att spara en peng i Euro eftersom jag kommer använda en hel del Euro framöver, eventuellt även bostadsköp

Känns ju lite sent påtänkt med tanke på vad kursen står i.

Sedan måste du konvertera till EUR först och sedan spara. Blir en trist förlustaffär från dag 1, men du kanske tror euron ska upp ännu mer på längre sikt och då kan det ju vara värt det.

Men för att svara på din fråga kan du öppna valutakonto hos din storbank. Men räkna med växlingsavgifter för att skicka från SEK till EUR.

Revolut Bank kanske kan vara något för dig. Tror de har betydligt lägre avgifter än svenska storbanker och fick en notis häromdagen att de har sparränta på ca 3.5%.
Citera
2023-08-10, 15:12
Medlem
Citat:

Det är verkar vara mycket svårt att öppna valutakonto i Sverige. Dom flesta storbanker erbjudet det, men är mycket restriktiva. Normalt sätt ska man ha lön i utländsk valuta eller bostad i utlandet.

Revolut finns. Men jag har hört från många som har fått sina konton frysta och inte kommer i kontakt med supporten. Den enda support dom har är live chat, som mestadels är automatiserad. Använder dom själv, men skulle inte våga spara större summor på den banken.

Enda säkra och enkla sättet är att öppna upp konto på en större bank utomlands. Men då krävs det att du bor där och har en inkomst som du kan bevisa.
Citera
2023-08-10, 15:45
Medlem
Citat:

Revolut erbjuder 2,84 % ränta för sparande i Euro om du har gratiskortet, högre ränta om du väljer ett kort som kostar månadsavgift.

Annars är det enklaste sättet att köpa en korträntefond som investerar i euro-papper. Eftersom de är en korträntefond tar du minimal med ränterisk och kreditrisk, risken ligger för dig som svensk investerare i EUR/SEK-utvecklingen.

Exempel på fonder:
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...ken-euro-ranta
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...h-fd-a-dis-eur

Jämför fonderna med EURSEK-utvecklingen så ser du att det är där risken ligger
Citera
2023-08-10, 16:59
Medlem
Kan instämma i kören, Revolut är smidigaste jag hittat som ger någon ränta att tala om. Va på väg att testa Avanza men kom aldrig så långt.

Revolut ger olika beroende på vilket konto man har. Kan tyvärr bara se de dyrare kontona men det ger just idag 10 aug på EUR-sparande:
3,59% för Metal-användare
3,69% för Ultra-användare

För USD (om någon är intresserad):
5,00% för Metal-användare
5,35% för Ultra-användare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in