Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-10, 10:55
Medlem
Hej
Skaffat en speldator till grabben. Då jag inte själv ägt en dator på 20 år så funderar jag på vad för virusprogram han behöver. Efter en enkel sökning så finns det ju en uppsjö av olika. Vissa ser listen suspektare ut än andra.
Men vad behöver man och vart kan man ladda ner dem riskfritt ifrån?

Datorn är begagnad men rensad så ingår inget på den.
2023-08-10, 10:59
Medlem
Finns inbyggt i Windows nuförtiden (Windows Defender), så du behöver knappast något anti-virusprogram utöver det.
2023-08-10, 11:51
Medlem
Arga.pingvinens avatar
Inbyggda Windows Defender fungerar utmärkt om man konfigurerar det rätt, annars är Kaspersky bra. Men spelar man bara spel så är det lugnt, det är om man ska ladda ned filer och liknande som antivirusprogram är viktiga att ha.
2023-08-10, 12:33
Medlem
Här har du de två bästa mest praktiska sätten:

1. Det enkla sättet. Ladda ner Malwarebytes anti-exploit och låt den skydda dina program. Blir ett program attackerat känner den av det och dödar programmet.

https://forums.malwarebytes.com/topic/205865-malwarebytes-anti-exploit-113-build-551-released-july-21-2023/

2. Det lite krångligare sättet. Kör din webbläsare, torrentklient och din mediaspelare i Sandboxie-Plus. Är det virus i filen kan filen fortfarande öppnas helt riskfritt.

https://sandboxie-plus.com/downloads/
Välj x64.

Komplettera en av ovanstående genom att låta Windows Defender vara påslaget

Komplettera ännu mer genom att ladda ner Keyscrambler. De har en version som är gratis som förhindrar keyloggers i webbläsaren.

Komplettera ytterligare genom att inte ge din son tillgång till ett Adminkonto. Hur gammal är han?
Senast redigerad av wuseisretarded 2023-08-10 kl. 12:37.
2023-08-10, 12:43
Medlem
Förutom Malwarebytes är också Norton Power Eraser bra att ha.
2023-08-10, 13:05
Medlem
Inget du behöver tänka på längre
2023-08-10, 13:24
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajenhedwig
Hej
Skaffat en speldator till grabben. Då jag inte själv ägt en dator på 20 år så funderar jag på vad för virusprogram han behöver. Efter en enkel sökning så finns det ju en uppsjö av olika. Vissa ser listen suspektare ut än andra.
Men vad behöver man och vart kan man ladda ner dem riskfritt ifrån?

Datorn är begagnad men rensad så ingår inget på den.

Mer info förutom nämnd - (FB) Den STORA brandvägg/antivirus/antispyware tråden // Mod

Numera behöver man inte nedladda och installera något eller betala för det utan det ingår ett kompetent skydd om det är W 10-11 på datorn.

Är datorn bara rensad bör ni ominstallera Os:et.
Senast redigerad av 1FF 2023-08-10 kl. 13:28.
2023-08-10, 15:01
Moderator
Protons avatar
Resterande diskussioner tas i tråden (FB) Den STORA brandvägg/antivirus/antispyware tråden // Mod om man mot förmodan inte hittar svaret bland de 500+ sidorna däri.

Tråd låst
/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in