2023-08-10, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ja det vet ju alla att svenska kronan fallit mot euron. Men varför skulle banker inte ta emot SEK för det?

Det är just den kopplingen jag saknar info om.

Jag vet inte. Men den svaga och instabila kursen är säkert en faktor. Sedan är det troligtvis så att man helt enkelt vill ha färre valutor att växla mellan. Det kostar väl pengar att hantera en massa olika valutor.

Är man konspiratorisk så kan man väl fundera på om det pågår någon hemlig kupp för att ersätta kronan med euron.
Citera
2023-08-10, 08:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Sedan så verkar TS missa att det handlar om fysiska sedlar och mynt som ratas av skäl som redan angivits I tråden.
Ingen efterfrågan lokalt samt svårigheter att få svenska banker köpa in dessa.

Det är inga problem att spendeta digitala SEK med ditt svenska kort utomlands.
Inte heller nekas du ta ut lokal valuta I bankomat.

Den som släpar med sig svenska kontanter är nog....antingen rätt gammal och lever kvar I villfarelsen att SEK är eftertraktat utomlands,kriminell med svarta kontanter,eller bara lite bakom.

Alla andra tar med ettpar kort och betalar med dessa,tar ut lite växel I bankomat,eller om man vill få riktigt usel kurs,växlar tull sig lokal valuta på FOREX hemma.
Det fetade: Nej och det är ju inte så konstigt eftersom du betalar ju inte med SEK när du är utomlands, för utländska butiker, restauranger med mera får betalt i lokal valuta. Samma sak med med uttag i lokal "bankomat". Växlingen görs av din "hemmabank", så det går inte att jämföra med kontanter.
Citera
2023-08-10, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rondellneger
Sverige är ett försöksland, det första" och sista" land som tar bort kontanter helt, politikerna har blivit lovade toppjobb om de genomför detta

Ja det är inte omöjligt att Sverige kommer att avskaffa kontanter. Kanske är det ett steg på vägen mot att införa en ny valuta i Sverige. Politikerna vet hur tjurskalliga det svenska folket är. Det är extremt svårt att övertyga dem om att det skulle vara bra att överge kronan. Men om pengar bara existerar som siffror i en dator så är det enklare att acceptera. Själva övergången blir också enklare att genomföra när det inte finns kontanter i omlopp. Det kontantlösa samhället ger också mindre möjlighet till brottslighet vilket ju är ett stort problem i Sverige.
Citera
2023-08-10, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är inte omöjligt att Sverige kommer att avskaffa kontanter. Kanske är det ett steg på vägen mot att införa en ny valuta i Sverige. Politikerna vet hur tjurskalliga det svenska folket är. Det är extremt svårt att övertyga dem om att det skulle vara bra att överge kronan. Men om pengar bara existerar som siffror i en dator så är det enklare att acceptera. Själva övergången blir också enklare att genomföra när det inte finns kontanter i omlopp. Det kontantlösa samhället ger också mindre möjlighet till brottslighet vilket ju är ett stort problem i Sverige.
Inga slicklappar där inte, du går direkt in på bankjudarnas mellangård, "tjurskalliga svenskar som inte vill avskaffa sin egen valuta," är du Bildts utsände?
Citera
2023-08-10, 09:04
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Är inte kontanthatet ganska utbrett i sverige. Det är extremt dyrt med kontanter, och arbetet med stoppa penningtvätt är jobbigt och även det kostsamt.

Varför har man mycket kontanter utomlands. Spekulationer om rånbyten och olaglig verksamhet skapar ju många varningsklockor, varpå svenska banker gärna inte vill byta med banker i mindre nogräknade länder, där det finns en risk att korruption eller annat hjälpt till med penningtvätt.
Citera
2023-08-10, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMannenn
För några månader sedan upphörde utländska banker och växlingskontor plötsligt med att växla eller acceptera SEK. Orsaken var mycket oklar och enligt Forex var det på grund av:

https://www.tv4.se/artikel/556MYM4ze...svenska-kronor
Enligt riksbanken så stämmer inte det:

https://www.riksbank.se/sv/press-och...lar-utomlands/
Riksbanken hävdar att problemen existerar utomlands, utan att ge en mer ingående förklaring till orsaken.
Jag finner detta ytterst märkligt!
Jag önskar att få en klar förståelse kring ärendet och föreslår att vi reder ut det hela.

Låt oss börja!

Du skriver att Riksbanken tar emot det,
Men det kan väl ändå vara så att svenska banker är mer negativa till att ta emot SEK, detta pga penningtvättsrisk. Alltså, om någon sitter i Turkiet med 500 000 i svenska sedlar är det väl uppenbart vad det rör sig om. Inte konstigt banker inte vill växla in det.

Och jag läste nyligen om folk som blev stoppade i tullen med liknande belopp , på väg till Turkiet, och åtalade för penningtvätt.
https://www.di.se/nyheter/turkiskt-n...r-i-betongbil/

Sen spelar den svajiga valutan nog in. Var nyligen utomlands och på färjan tillät de inte SEK betalning på färjan ens med kort. Kanske har de tröttnat på att behöva räkna om priser mellan SEK och euro varannan månad.
Senast redigerad av grelin1999 2023-08-10 kl. 09:10.
Citera
2023-08-10, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rondellneger
Inga slicklappar där inte, du går direkt in på bankjudarnas mellangård, "tjurskalliga svenskar som inte vill avskaffa sin egen valuta," är du Bildts utsände?

Du är just ett exempel på det jag skrev.
Verkligheten är i alla fall att Sverige är i stort sett det enda land i EU som inte har euro eller som har en valuta som har en fast växelkurs mot euron. Det har visat sig vara en icke framgångsrik väg. Svenskarna har blivit fattigare i förhållande till omvärlden. Det enda argumentet för en ständigt fallande valuta är att det skulle gynna exporten.
En egen valuta innebär också att man måste hålla på och växla pengar hela tiden vilket i sig kostar pengar. När du handlar i ett annat EU land så får du betala några procent för att vi har SEK i Sverige.
Detta slipper till exempel Finland och jag tror inte de har infört Euron på grund av Carl Bildt.
Citera
2023-08-10, 09:21
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Kan det vara påverkanskampanjer som vill få bort kronan till förmån för euron?
Citera
2023-08-10, 09:32
Medlem
Bob-Dylans avatar
Antingen är det rent affärsmässigt att växlingskontoren förlorar på det med tanke på att kursen rört sig nedåt i ett års tid mot i stort sett varenda jävla valuta. Det ihop med att svenskar använder lite kontanter skulle vara den ”snälla” förklaringen.

När jag tänker i mer konspiratoriska banor så blir jag stressad över att flytta sparande till andra valutor och ädelmetaller.

Lutar tyvärr åt det senare. Följt detta i säg 2 månader så gav mig själv en örfil för att inte ha börjat agera på detta.
*alarm bells are ringing*

Det svåra (låsningen för mig) med att säg att sätta över sitt sparande till 70% i Euro/Dollar/Guld är att om svenska kronan är undervärderad och vänder så blir det en rejäl förlust. Var nära att göra det precis innan kronan tog ett ryck upp i juli. Det var väl blankare som täckte sina positioner då, med tanke på att kursen sedan dess fortsatt drilla nedåt.
Likaså hittar jag inte räntekonton i dollar/euro, vilket gör att jag blir sittande med pengar som i bästa fall generar avkastning relativt svenska kronan.
Citera
2023-08-10, 09:33
Medlem
Svenska banker vill inte köpa tillbaka SEK eftersom vi kommer byta till Euro 2025 enligt EUs direktiv, vare sig du vill eller inte. det kommer inte vara någon folkomröstning om det heller.

"I ett dokument framgår det att målet är att samtliga EU:s medlemsstater ska införa euro som valuta senast år 2025.

Tanken är att parlamentet ska få kontroll över valutan. Eftersom alla medlemsstater i dag inte har euro, så sker mötena kring valutan i möten mellan euro-ländernas finansministrar.

Man vill att kontrollen över valutan ska bli mer demokratisk."

Detta förslag lades fram redan 2017 till EU kommissionen.
Citera
2023-08-10, 09:43
Medlem
Klart internationella bankkartellen vet att SEK är utdöendes, det är vad dom har bestämt.
Turister som envisas med cash när de planerar besöka Sverige får nöjt acceptera Euro.
Citera
2023-08-10, 09:49
Medlem
Lord.Hells avatar
I Sverige förknippas kontanter med kriminalitet.spelar ungen roll om 90 % av alla transaktioner runt hela världen fortfarande görs i kontanter så är Sverige tabu med kontanter. Vill man skapa problem så vill ingen röra svenska valutan. Så enkelt är det. Jag minns redan för 5-10 år sedan bär man försökte växla se kontanter utomlands hur svår det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in