För några månader sedan upphörde utländska banker och växlingskontor plötsligt med att växla eller acceptera SEK. Orsaken var mycket oklar och enligt Forex var det på grund av:
Enligt riksbanken så stämmer inte det:
Riksbanken hävdar att problemen existerar utomlands, utan att ge en mer ingående förklaring till orsaken.
Jag finner detta ytterst märkligt!
Jag önskar att få en klar förståelse kring ärendet och föreslår att vi reder ut det hela.
Låt oss börja!
Citat:
https://www.tv4.se/artikel/556MYM4ze...svenska-kronor
- Svenska banker vill av någon orsak inte köpa tillbaka svensk valuta, säger Tom Friberg,
Enligt riksbanken så stämmer inte det:
Citat:
https://www.riksbank.se/sv/press-och...lar-utomlands/
Riksbanken har tidigare informerat om att vi fått många frågor om att det inte går att växla svenska sedlar till lokal valuta utomlands. Enligt den information som svenska banker, uppräkningsföretag och växlingsföretag har lämnat till Riksbanken, har inte flödet av växlade svenska sedlar till Sverige stoppats och det kommer fortfarande in svenska sedlar från utlandet
Svenska sedlar som växlas till lokal valuta utomlands går genom ett system av utländska växlingskontor, valutagrossister och internationella valutahandlare innan de når Sverige. I Sverige sker sedan hanteringen av privata uppräkningsföretag och banker eller bankägda bolag. Problemen med växling av svenska kronor utomlands har alltså uppstått och finns utanför Sveriges gränser i det internationella systemet av valutaväxlare, grossister och handlare.
Svenska sedlar som växlas till lokal valuta utomlands går genom ett system av utländska växlingskontor, valutagrossister och internationella valutahandlare innan de når Sverige. I Sverige sker sedan hanteringen av privata uppräkningsföretag och banker eller bankägda bolag. Problemen med växling av svenska kronor utomlands har alltså uppstått och finns utanför Sveriges gränser i det internationella systemet av valutaväxlare, grossister och handlare.
Riksbanken hävdar att problemen existerar utomlands, utan att ge en mer ingående förklaring till orsaken.
Jag finner detta ytterst märkligt!
Jag önskar att få en klar förståelse kring ärendet och föreslår att vi reder ut det hela.
Låt oss börja!