• 2
  • 3
2025-09-19, 16:48
Medlem
deLuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Förstår inte hur Spektakel skulle väcka anstöt. Hur ofta möter man det ordet i sin vardag? Kan ärligt säga att det säkert var flera år sedan jag såg det ordet. Finns för övrigt en polack i Sverige som heter kaos i mellannamn, men det går jättefint för Skatteverket. Endast svenskar ska diskrimineras.

Barnet är ju svenskt. Det är inte diskriminering att Skatteverket skyddar denna flicka från att få ett idiotnamn av sina uppmärksamhetssökande dokusåpaföräldrar.
Citera
2025-09-19, 19:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Förstår inte hur Spektakel skulle väcka anstöt. Hur ofta möter man det ordet i sin vardag? Kan ärligt säga att det säkert var flera år sedan jag såg det ordet. Finns för övrigt en polack i Sverige som heter kaos i mellannamn, men det går jättefint för Skatteverket. Endast svenskar ska diskrimineras.

Fast att folk flyttar hit från andra länder, där deras namn har en helt annan betydelse, kan vi ju inte göra något åt. Skatteverket kan knappast tvinga dem att BYTA namn? Men om din polack fick barn här i Sverige och barnet blir svensk medborgare, så kan de mycket väl hindra att namnet ärvs. Och så måste det vara.
Citera
2025-09-20, 20:34
Medlem
Incendios avatar
Bra. De kunde väl ha nöjt sig med Rakel Mirakel.
Citera
2025-09-20, 20:44
Medlem
På mina morföräldrars dialekt från södra Norrland betydde "rakel" slem och spott som man harklade ur sig och spottade ut. Så det klingar inte direkt vackert i mina öron.

Om dessa föräldrar vill ha ett namn som för tankarna till Astrid Lindgrenska miiljöer eller personer så kan de väl ta Pippi, Tjorven eller varför inte Skrållan. Dessa namn ger definitivt Astridvibbar. Och frågetecken.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in