För det första ville de inte ge henne namnet Spektakel som "mellannamn" utan som "andranamn". Det skulle ju vara ett förnamn, menade de. Mellannamn är alltid efternamn, t.ex. "Anna
Bergh Fredriksson". Blir knäpp på att folk inte kan lära sig detta någon gång. Det stod t.o.m. fel i artikeln!
För att gå till ämnet, så var det väl tur att Skatteverket inte släppte igenom det. Ett spektakel är ju något dåligt. Om man känner att man gjort sig löjlig i något sammanhang, så kan man ju säga att "jag kände mig som något gammalt spektakel". Dessa två kan inte vara kloka, de gör ALLT för att få uppmärksamhet själva, och struntar i hur det ska bli för deras barn.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kokoluring
Rakel. Vad är det för jävla namn egentligen. Kan säga det eftersom mitt namn är skittråkigt och inte är så mycket bättre. Men inte fan känns el i slutet kvinnligt?
Rakel är ett judiskt namn med gamla anor i Sverige, det finns i Bibeln. DET är också olämpligt med tanke på det pågående folkmordet, och överhuvudtaget Israels beteende mot palestinierna. Jag skulle inte vilja ha mitt barn förknippat med det judiska folket. Dessutom har jag alltid tycker att Rakel är kärringaktigt, och jag tror inte att det bara är en generationsfråga heller, utan det är inbyggt i namnet på något sätt... det är svårt att tänka sig en liten flicka eller en ung flicka som heter Rakel - särskilt i Sverige. Rachel på en ung flicka i ett engelsktalande land fungerar bättre.
Dessutom är Rakel för hårt för ett flicknamn, i min smak i alla fall. Flicknamn bör innehålla mjuka konsonanter, eller i alla fall en blandning av hårda och mjuka, och helst relativt många vokaler också tycker jag. Så att det blir melodiskt och feminint.