• 1
  • 2
2023-08-09, 10:44
Medlem
Vilka betalar lönen när en person övergår från samhall till ett annat arbete? Samhall erbjuder övergång till deras anställda och ger en möjlighet till en fastanställning hos en annan arbetsgivare. Får den nya arbetsgivaren bidrag av samhall/arbetsförmedlingen efter att man har fått en fastanställning eller är fulla lönen från själva arbetsgivaren?

Brukar man kunna få gå ut ur arbetsförmedlingen efter att man har fått en fast anställning hos den andra arbetsgivaren?
Citera
2023-08-09, 10:55
Medlem
Är det en helt vanlig tillsvidareanställning som vanliga Svensson har så är det väl arbetsgivaren som betalar och man räknas inte som arbetslös längre, alltså man behöver inte vara kvar inom arbetsförmedlingen.

Men är det bidrag och annat med i bilden blir det säkerligen annorlunda.
Citera
2023-08-09, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Är det en helt vanlig tillsvidareanställning som vanliga Svensson har så är det väl arbetsgivaren som betalar och man räknas inte som arbetslös längre, alltså man behöver inte vara kvar inom arbetsförmedlingen.

Men är det bidrag och annat med i bilden blir det säkerligen annorlunda.

Jo men övergången sker genom samhall. De ordnar en ny arbetsgivare till personen. Osäker ifall nya arbetsgivaren får bidrag av arbetsförmedligen/samhall.
Citera
2023-08-09, 11:08
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PussyMagnet
Jo men övergången sker genom samhall. De ordnar en ny arbetsgivare till personen. Osäker ifall nya arbetsgivaren får bidrag av arbetsförmedligen/samhall.

FÖRSÄKRINGSKASSAN.......

Man skriver bidragsansökan på arbetsförmedlingen eller Samhall om man blir beviljad bidrag pga arbetsnedsättning men pengarna till arbetsgivaren kommer från Försäkringskassan.
Citera
2023-08-09, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
FÖRSÄKRINGSKASSAN.......

Man skriver bidragsansökan på arbetsförmedlingen eller Samhall om man blir beviljad bidrag pga arbetsnedsättning men pengarna till arbetsgivaren kommer från Försäkringskassan.

Men hur går det till? När praktiken är slut får man en fastanställning. Då har väl inte arbetaren en skyldighet att vara kvar i arbetsförmedlingen? Då återstår det att nya arbetsgivaren betalar hela lönen? Eller har jag fel?
Citera
2023-08-09, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PussyMagnet
Men hur går det till? När praktiken är slut får man en fastanställning. Då har väl inte arbetaren en skyldighet att vara kvar i arbetsförmedlingen? Då återstår det att nya arbetsgivaren betalar hela lönen? Eller har jag fel?

"Fastanställning" finns inte.
Det finns tillsvidareanställning eller visstidsanställning.

Har du en helt vanlig tillsvidareanställning utan bidrag/stöd eller annat från F-kassan, eller annat, så står arbetsgivaren för all kostnad samt att du inte behöver vara anmäld på arbetsförmedlingen.
Citera
2023-08-09, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
"Fastanställning" finns inte.
Det finns tillsvidareanställning eller visstidsanställning.

Har du en helt vanlig tillsvidareanställning utan bidrag/stöd eller annat från F-kassan, eller annat, så står arbetsgivaren för all kostnad samt att du inte behöver vara anmäld på arbetsförmedlingen.

Det vet jag. Men jag pratar specifikt om samhall övergången där anställda erbjuds att arbeta hos andra arbetsgivare och dvs inte samhall. Brukar de nya arbetsgivarna få någon typ av bidrag när personen har fått en tillsvidareanställning?
Citera
2023-08-09, 11:28
Medlem
Nu vet jag inte specifikt från Samhall, men när en nära bekant var anställd med bidrag från AF (typ 70% av lönen) och sedan blev tillsvidareanställd på samma företag så försvann lönebidraget. Detta var inget hon fick reda på utan hon frågade på nåt personligt möte om hur länge hon fick vara kvar och vad händer då.
Då skrattade chefen till och sa "du har ju varit anställd och fått lön av oss utan lönebidrag ett halvår"

Så det är inte enkelt att veta alltid. Det bästa är att den anställde frågar i ditt fall Samhall vad som sker vid bytet.
Citera
2023-08-09, 12:33
Medlem
ekerilars avatar
En nära bekant till mig har jobbat en tid på Samhall. Hon bedöms att med rätt stod klara ett vanligt jobb, men behöver längre upplärningstid än andra. Hon har då praktiserat ett antal veckor på ett foretag som nu är villiga att anställa henne. Samhall betalar lönen under en kortare övergångsperiod. Därefter övergår anställningen till en ordinarie anställning med anställningsstöd.

Det innebär att företaget betalar lönen, men kan få tillbaka en del från AF.
Citera
2023-08-09, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
En nära bekant till mig har jobbat en tid på Samhall. Hon bedöms att med rätt stod klara ett vanligt jobb, men behöver längre upplärningstid än andra. Hon har då praktiserat ett antal veckor på ett foretag som nu är villiga att anställa henne. Samhall betalar lönen under en kortare övergångsperiod. Därefter övergår anställningen till en ordinarie anställning med anställningsstöd.

Det innebär att företaget betalar lönen, men kan få tillbaka en del från AF.

Jag förstår det. Räknas det som ett subventionerad jobb ifall arbetsgivaren får tillbaka en del från arbetsförmedlingen?
Citera
2023-08-09, 22:11
Medlem
bunjackens avatar
Du praktiserar eller har visstidsanställning vartsomhelst = du är inskriven på AF

Du blir fast anställd i folkmun = tillsvidareanställd samhall eller inte vilket betyder att du skrivs ut från AF du har ju fast jobb
Citera
2023-08-10, 11:44
Medlem
Onan-erarens avatar
Det blir väl lönebidrag å det är väl staten som betalar det tror jag, fast jag vet egentligen inte hur det ligger till med det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in