2023-08-08, 23:30
Medlem
Är utomlands med husvagnen och helt plötsligt ska kylen börja krångla. Kör gasol till kylen och det finns ett on/off läge, on så ska gnistan tända ifall lågan slocknar, och den tickar på hela tiden om jag vrider över 1 (5 är max), det är 32 grader ute så kylhelvetet håller bara 17 grader på läge 1.

Tjorvat på ett tag, stänger jag av självtändningen så brinner lågan fint på alla lägen mellan 1-5, men då är ju problemet att skulle lågan av någon anledning slockna så tappar jag ju all kylning. Spis och panna funkar bara fint, även allt som går på 12v.

La en vanlig plattmejsel mellan gnistkabeln och skyddsplåten och då lugna gnistan ner sig även om jag vred på för fullt, överslag eller känner inte något av att det faktiskt brinner för fullt?

Vanlig "stor" kyl/frys av elektrolux som jag sett i både husvagnar, husbilar och mindre bostäder.

Hjälp!
Citera
2023-08-08, 23:36
Medlem
sommarlovs avatar
Gissar på lågvakten som inte detekterar att det brinner.
Citera
2023-08-09, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Gissar på lågvakten som inte detekterar att det brinner.

Tack för svar.

Vad innebär det? Googlat runt lite och fått massa möjliga orsaker, hittade ett svar som nästan stämde in på mitt, men där verkade det inte hjälpa att "fuljorda" som i mitt fall.

Hittade detta;

"Lågvakten, som består av en termoelektrisk kropp, instucken i lågan, har inte med detta att göra. Dess funktion är att hålla magnetventilen som släpper fram gas öppen så länge som lågan brinner. Om lågan slocknar, släpper hållindningen och magnetventilen stängs så att gas ej kan strömma ut."

Om du orkar, så förklara som att jag inte kan någonting.

Trista är att den nya laddaren till det nya batteriet (monterat av en husvagn/husbilsåterförsäljare, och är utformat efter behoven jag har med husvagnen) såklart skulle börja lukta lite bränd plast när jag körde kyl, lite laddare till telefoner och surfplatta och några lampor på el.. Så slog över till 12v och gasol, vilket jag naturligtvis trippelkollat i förväg innan jag åkte så det skulle funka.. Då var det inga som helst problem. Bara varit med om att kyl/frys tagit en liten stund (30-45sek) på sig innan automatgnistan slutat tända de 6 åren jag haft vagnen.
Citera
2023-08-09, 02:13
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Tack för svar.

Vad innebär det? Googlat runt lite och fått massa möjliga orsaker, hittade ett svar som nästan stämde in på mitt, men där verkade det inte hjälpa att "fuljorda" som i mitt fall.

Hittade detta;

"Lågvakten, som består av en termoelektrisk kropp, instucken i lågan, har inte med detta att göra. Dess funktion är att hålla magnetventilen som släpper fram gas öppen så länge som lågan brinner. Om lågan slocknar, släpper hållindningen och magnetventilen stängs så att gas ej kan strömma ut."

Om du orkar, så förklara som att jag inte kan någonting.

Trista är att den nya laddaren till det nya batteriet (monterat av en husvagn/husbilsåterförsäljare, och är utformat efter behoven jag har med husvagnen) såklart skulle börja lukta lite bränd plast när jag körde kyl, lite laddare till telefoner och surfplatta och några lampor på el.. Så slog över till 12v och gasol, vilket jag naturligtvis trippelkollat i förväg innan jag åkte så det skulle funka.. Då var det inga som helst problem. Bara varit med om att kyl/frys tagit en liten stund (30-45sek) på sig innan automatgnistan slutat tända de 6 åren jag haft vagnen.

Har du elektrisk tändning så har du också en sensor för lågan och är den översotad så kan man få just det problemet du har. Rengör den och se om det funkar bättre.
Citera
2023-08-09, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Har du elektrisk tändning så har du också en sensor för lågan och är den översotad så kan man få just det problemet du har. Rengör den och se om det funkar bättre.

Då antar jag att sensorn sitter där lågan är, så montera ned och skrubba rent?
Citera
2023-08-09, 05:12
Medlem
När det är varmt och luften står still bakom kylskåpet så har kylskåpet svårt att kyla. Det finns kit med fläkt att installera bakom kylen.
Och när du står uppställd så är det bra att ha kylskåpet mot skuggsida och inte med ventgaller inne i ett varmt förtält.
Citera
2023-08-10, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
När det är varmt och luften står still bakom kylskåpet så har kylskåpet svårt att kyla. Det finns kit med fläkt att installera bakom kylen.
Och när du står uppställd så är det bra att ha kylskåpet mot skuggsida och inte med ventgaller inne i ett varmt förtält.

Tack för tipset, men efter ett par år med husvagn så vet jag detta. 6år med denna vagnen, sen har jag haft andra före. Men bra att påpeka utifall någon annan läser. Kan tillägga att jag sett många som kopplat en datorfläkt för ventilation och det funkar kanon.

Edit, kör utan självtändning än så länge, max på vredet och kylen håller 7-8 grader (frysen är väldigt kall). Så förhoppningsvis håller detta tills jag ska hem igen och kan felsöka ordentligt alternativt lämna in för reparation.
Senast redigerad av ALSGLOBAL 2023-08-10 kl. 00:29.
Citera
2023-08-10, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Tack för tipset, men efter ett par år med husvagn så vet jag detta. 6år med denna vagnen, sen har jag haft andra före. Men bra att påpeka utifall någon annan läser. Kan tillägga att jag sett många som kopplat en datorfläkt för ventilation och det funkar kanon.

Edit, kör utan självtändning än så länge, max på vredet och kylen håller 7-8 grader (frysen är väldigt kall). Så förhoppningsvis håller detta tills jag ska hem igen och kan felsöka ordentligt alternativt lämna in för reparation.
termostatvredet ska inte stå max..blir för varm låga då utan 50% är det bästa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in