Citat:
Ursprungligen postat av
ApanBapan
Exakt så! Tanten som jag hade först i traumaterapi (samtalsterapeut), innan jag fick tider till psykolog för EMDR och schematerapi, var rent ut sagt SKRÄP. Hon sa i princip ”men vi har ju pratat väldigt detaljerat om både ditt vårdtrauma och din dysfunktionella barndom nu, så vad vill du prata mer om?” när jag undrade gång på gång hur processen ser ut och hur jag ska tänka för att orka. Så ja, svensk vård är verkligen sorglig - SÄRSKILT på psykiatrisidan. Men det är ju i o f s inget nytt. Jag var väl helt enkelt naiv som trodde nåt annat.
Förresten, hade du tips på nåt vettigt D-vitamintillskott sa du? Eller var det nån annan i tråden?!
Sådär ska det absolut inte gå till, när du är färdigbehandlad vet du det eftersom du känner det. Du blir lugn i själen och känner att du har koll på varför saker varit som de varit. Ett inre lugn. No more turmoil. Du har läst dina gamla barndomstrauman och hela kittet. Tyvärr är det så att narcissister dras till psykologyrket då de får betalt för att återtraumatisera de som redan råkat illa ut. Så för dem är det rena drömyrket. Hamnade själv hos en riktigt hemsk som skammade mig över de känslor man känner vid en påbörjad läkning vilket kunde ha stört hela mitt läkande. Jag fick börja hos en annan som jag berättade detta för med frågan "Är det jag eller..?"
Han berättade då detta och menade att det var helt korrekt att avsluta terapin och hon borde inte få arbeta inom yrket. Det skrämmande är att hon även hade EMDR-terapi. När man tänker vilken skada hon tillfogar sina patienter.. Såg flera av dem i väntrummet och har aldrig sett sådana nervvrak förut; en av dem kunde inte stå stilla, alldeles "fidgety" vilket inte vad ADHD utan han var het enkelt traumatiserad. En annan satt och vred händerna om och om igen. Har aldrig sett något liknande förut i något väntrum. Hon var mycket svår att få avsluta terapin hos också, hon skulle bråka, hota och sätta sig på tvären och skickade kallelser till tider trots att jag uttalat önskan om att avsluta. Hon kunde inte acceptera att jag gick och blev t.o.m. tårögd under mötet då jag uttryckte önskan om avslut. De ska inte bli känslomässigt engagerade så det stod solklart att något var rejält fel, vilket är klassiskt hos Kluster B individer.
Hade innan denna erfarenheten ingen aning om att de med egen personlighetsproblematik kunde ta sig genom en psykologutbildning. Jag trodde de screenades rejält men tydligen inte. Har läst om detta också och numera är det så illa att de t.o.m. tillåter ADHD-drabbade att utbilda sig till psykologer. Kuligt med en psykolog som inte kan koncentrera sig eller orkar lyssna. Som upplagt för misslyckande.
Och mycket riktigt VILKEN skillnad det blev när jag kom till den nya; han kändes så trygg, ödmjuk, vänlig men ändå drog gränser och lärde en saker. Riktigt bra terapeut faktiskt.
Får ej rekommendera märken i forumet, då varnas man av mod pga regeln om försäljning. Du får ta det i DM.