• 1
  • 2
2023-08-08, 00:15
Medlem
Arga.pingvinens avatar
Jag strular med att hitta någon riktig glädje och mening med mitt liv. Information och att vara påläst är något jag finner intressant men inget som ger mig den livsglädjen jag önskar mig. Självmordstankar har förekommit men är inte riktigt där än. Jag dricker ibland för att få det lite roligare, men det är ingen äkta glädje, bara lite tillfälligt skoj. Jag är 20 år. Har ni några tips? Ni som varit i en liknande situation, hur tog ni er ur den?
Citera
2023-08-08, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arga.pingvinen
Jag strular med att hitta någon riktig glädje och mening med mitt liv. Information och att vara påläst är något jag finner intressant men inget som ger mig den livsglädjen jag önskar mig. Självmordstankar har förekommit men är inte riktigt där än. Jag dricker ibland för att få det lite roligare, men det är ingen äkta glädje, bara lite tillfälligt skoj. Jag är 20 år. Har ni några tips? Ni som varit i en liknande situation, hur tog ni er ur den?
När jag var 20 år var jag väldigt mycket i botten, självmordsbenägen på så vis att det är slumpen som avgjorde att jag fortsatte leva. Saker hände och jag började dricka för att öka leva.

Tiden tog mig ur det som var till det som är.

Det livsråd jag vill ge alla som behöver det handlar om relationer och är följande; Människor visar dig vilka de är genom deras attityder mot dig och de beteenden du möts av från dem. De förändras inte så om det är riktigt illa, lämna dem omedelbart. Somliga berättar om saker andra gjort mot dem tidigare för att utsättas för värre av dem som lyssnat. Lär av det. Dålig självkänsla, utsatthet och avsaknad av ett gott nätverk, gör dig till ett offer om igen. Sätt gränser, säg ifrån och klipp band till den som gör saker mot dig som du upplever som mycket fel. De kommer inte att visa dig lojalitet för att du "förlåtit" utan de ursäkter du aldrig får och det beteende som aldrig förändras berättar allt.

Slösa inte bort din tid på människor som sviker dig. Som inte finns där för dig o/eller som gör oförlåtliga saker mot dig. Ibland blir man "sjuk" pga att man är omgiven av sjuka människor. Depression, vrede, ångest är tecken på saker. Utvecklas! Gör något nytt, ta risker och kapa skadliga relationer oavsett om det är de närmaste anhöriga, släkt, partner, familj, vänner.

Visa dig själv medkänsla. Förlåt dig själv för dina fel och brister. Arbeta på att vara en bra person själv och ha rimliga krav på dig själv, ditt liv och din omgivning. Men framförallt, värdera vilka beteenden som är acceptabla och vilka som absolut inte är det.
Citera
2023-08-08, 00:27
Medlem
Foliekavajs avatar
Prova på nya aktiviteter, vissa blir bara roliga historier, andra kan bli genuina intressen.
Citera
2023-08-08, 00:37
Medlem
OneTaps avatar
prova nån ny hobby. börja gymma o lyft as tungt. pressa kroppen tills de känns som den ska explodera. åk ut på nån resa i en månad. gå med i nån yoga kurs o haffa en milf. ta nåt skit jobb bara för o prova på. gör lumpen. plugga o ditt dröm yrke. snatta från Willys. gör sjuka grejer. finns oändligt mycke o göra bara man tar för sig i livet =)
Citera
2023-08-08, 00:41
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
varför heter du arga pingvinen? har det något med saken att göra?
Lite roligt namn.
-------------
Svårt att ge andra tips om vad som är menignen med livet. det får man ju ta reda på själv.
Vilket kan vara svårt om man har riktigt stora tankar om livet och man inte vet riktigt var man skall börja. då blir det stopp liksom.
men det som man menar är väl
1. att umgås med människor
2. att utvecklas som person - växa.
3. att utforska sin potential i några saker - jobb, idrott, föreningsliv, studier
4. att vara till andra människors hjälp
5. att vara i naturen, utomhus i dagsljus
6. att bilda en tvåsamhet där man stöttar varandra
7. att sporta
man får pröva sig fram.
------------------
Sitta still, ensam och vara inaktiv inomhus gör ju att man kan få hjärnspöken och leder till ohälsa.
Dricka som du gör är väl inget problem, problemet ligger väl i faran om alkoholen är en lösning på ett problem. Detta förhållande mellan alkohol och problemet kan bli ett beroende.
Citera
2023-08-08, 00:42
Gå inte efter tåget. Flytta inte ut för att du är tvungen då åldern är inne och bry dig inte om vad andra gör. Ta bort sociala medier från luren. Va lite trotsig om det ger dig kicken att fortsätta.
Brän pengarna på nån fet hoj, sportbil eller liknande. Hamna i obekväma situationer. Träna up kroppen. Unga män behöver smärta och disciplin för annars känner vi oss vilsna här på jorden.

Och det bästa med detta tråkiga liv är kärlek. Så försök hitta nån att överleva med. Kommer säker ta tid men du fixar det… lycka till, vi alla känner som dig.
Citera
2023-08-08, 01:08
Hitta dig själv. Sök inte längre.
Citera
2023-08-08, 01:14
Avstängd
NobleCrusaders avatar
Det är väl det globala utlandet till Sverige som planerar att ta över Sverige och ha oss som boskap åt dem (de vill vara herrefolk och alla svenskar ska vara som boskap åt dem) som gör oss olyckliga. Kolla bara på amerikanerna och hur otroligt deras tekniska, lysande saker fungerar som någon slags hypnotisk pendel framför svenskars ögon med deras syfte att ha oss som tjänande boskap typ.
Citera
2023-08-08, 01:16
Medlem
chiliislifes avatar
Det gäller att härda sig och ta smärtan tills man vant sig. Så fungerar det för mig åtminstone.
Citera
2023-08-08, 02:24
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Har ni några tips?

https://www.youtube.com/watch?v=k_AYOwFY3dQ

Du vänjer dig. Alkoholen är en bra början.
Citera
2023-08-08, 03:03
Medlem
Vissa grejer går inte att stressa fram. Ibland får man ha tålamod med att glädje ska uppstå. Man kan försöka skapa förutsättningarna för det, utan att hålla sig till vad som råkar vara mainstream eller på modet, eller på alt-modet, alt-mainstream-sidan. Alltså, om det finns några universiella förutsättningar för att glädja ska kunna uppstå.. typ

Angående supa, resonerar jag som så numera, att det är bäst att bara helt skita i det, och göra undantag om det är någon man verkligen vill hänga med, och varit nyktra ihop många gånger, men sedan vill supa en gång ihop, ja, då kan man supa lite också, för att ha den erfarenheten ihop också. Supa själv, man ökar risken för tråkigheter, även om det för stunden känns skönt.
Citera
2023-08-08, 08:37
Medlem
SnutteFia03s avatar
För mig har det fungerat med att hitta hobbys som jag brinner för. Har ett par tre stycken som jag känner berikar mitt liv såpass mycket att det faktiskt ger mig livsglädje.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in