• 1
  • 2
2023-08-08, 00:10
Medlem
Knotknets avatar
Många män kallar kvinnliga vänner för tjejkompis . De måste verkligen betona tjejkompis. Varför gör de det? Jag har aldrig förstått det, och stör mig på det.
Polare som polare tänker jag.
Citera
2023-08-08, 00:17
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Många män kallar kvinnliga vänner för tjejkompis . De måste verkligen betona tjejkompis. Varför gör de det? Jag har aldrig förstått det, och stör mig på det.

Nu tycker jag nog att detta är en språklig fråga mer än en relationsdito, men är det inte samma sak med vän/väninna?
Citera
2023-08-08, 00:25
Medlem
OneTaps avatar
ja tror att antingen säger killar de i förbifarten utan att tänka på de, eller att hennes kön e relevant för kontext (till en anekdot eller nåt), eller också för att smyg skryta lite att man har tjej kompisar :P
Citera
2023-08-08, 00:35
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:

Det är för att förtydliga att det inte är något mer, så man slipper den följdfrågan.
Citera
2023-08-08, 00:48
Avstängd
Airwave92s avatar
Polare förknippar jag endast med killar, jag kallar mina tjejkompisar för tjejkompisar
Citera
2023-08-08, 02:59
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Det är för att förtydliga att det inte är något mer, så man slipper den följdfrågan.

Ja, så klart.
Och tjejer har killkompisar, tror till och med att tjejer var först att använda uttrycket.
Citera
2023-08-08, 10:14
Medlem
ruttenfimps avatar
man stopppar kuken i tjejkompisar till skillnad från killkompisar. Därav tjejkompis och snubbar är kompisar. ????
Citera
2023-08-08, 11:46
Medlem
halaltarzans avatar
Nu har jag väl inte haft direkt många tjejkompisar genom åren men visst har det funnits såna som man festat loss med på krogen och då har man ju liksom haft samma mål och det var ju att hitta något ragg (hon hjälpte mig att ragga och jag hjälpte henne). Och slog man sig då t.ex. ner där det fanns potentiella sängkamrater som var lite på lyset så gällde det ju liksom vara övertydlig med vad man hade för relation.
Senast redigerad av halaltarzan 2023-08-08 kl. 12:41.
Citera
2023-08-08, 11:53
Medlem
Mr.Pizzarellis avatar
Kan ju vara så att man betonar att den där tjejen man umgås med är en tjejKOMPIS och på så sätt visar att det inte är en kvinna man har en kärleksrelation till.
Citera
2023-08-08, 12:01
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Jag säger alltid kompis om alla mina kompisar, män som kvinnor. Jag specificerar ju inte om en kompis är av manligt kön, så ser inte varför jag skulle specificera motsatsen. I vissa sammanhang kanske könet är relevant i en diskussion, men då säger jag bara ”min kompis Eva” eller liknande. Då framgår det både att det är en vänskaplig relation och vilket kön personen i fråga har.

Ordet ”tjejkompis” har jag aldrig gillat. Det känns som ett uttryck män använder för att de gärna vill att andra ska veta att de står många kvinnor nära. Magmys-Micke kallar sina personliga assistenter för ”tjejkompisar”, och sedan dess är ordet totalförstört för alltid.
Citera
2023-08-31, 12:16
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:

Men det ÄR ju inte polare som polare. En heterosexuell man förhåller sig helt annorlunda till en kvinnlig vän, jämfört med en manlig dito. Det är helt logiskt att skilja på det språkligt. För en man är en "vän" det samma som en manlig jämlike. En "tjejkompis" är en potentiell sexpartner, oavsett partnernas avsikt. Potentialen finns nämligen där.
Citera
2023-08-31, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nu tycker jag nog att detta är en språklig fråga mer än en relationsdito, men är det inte samma sak med vän/väninna?

Det kan vara värt att nämna att bara kvinnor kan ha väninnor, inte män.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in