Citat:
Ursprungligen postat av
Kleopatra2013
Du borde inte vara imponerad öh (överhuvudtaget) av Trafikverket som har en budget på 84 000 000 000/år och som har blivit en stor/tung/administrativ betongkloss där den ena handen inte vet vad den andra handen gör. Inte så bra koll alltså
Jag försöker vara tydlig och ta det enkelt med dig så att du inte missförstår
Angående lokförarna och övrig personal på olyckståget tycker alla här i tråden att dom har gjort ett jättebra jobb och med största sannolikhet räddat liv. Som det verkar i tråden så har personalen också varit lugna o professionella vilket har lugnat passagerarna
När du påpekar att Haverikommissionen får veta allt då är du otroligt naiv. Haverikommisionen kommer att få den info som finns att tillgå. Vilket kan innebära att samtal mellan förare och TL som borde blivit inspelade kanske inte har blivit inspelade
Du som har så många år i branschen - varför är det brist på yrkesförare (inom tåg- och buss iaf)?
Vad gäller Trafikverket rent allmänt har jag en annan uppfattning, men diskussionen handlade primärt om hanteringen från deras Driftledningscentral vid denna olycka. Och där är han helt rätt ute vilket jag förklarat tidigare.
Den är en extremt olycklig händelse där förloppet varit mycket snabbt varför mycket kan sättas upp på oturskontot. Man kan helt enkelt inte förutse riktigt allt och här hände något som är väldigt ovanligt. Om man när utredningen är färdig kan finna anledning att ändra regelverk och rutiner får bli en senare fråga. Men den enda vägen att gå blir i så fall totalt trafikstopp under flera timmar för minsta ojämnhet man ringer in. Det kan även i så fall få följden att man väntar längre med att ringa in spårfel man bedömer som icke akuta men som behöver komma upp på listan över saker att fixa senare. Så hur man väljer att göra får bli en balansgång.
Ett parallellt exempel är de ständiga avstängningarna för folk i spårområdet. Förr var det inget konstigt att man skickade på ett tåg i det man kallar siktfart för att syna av banan. Hittade man inget blev det åter full fart. Sedan blev det ett mediadrev och i dag kan det bli timslånga stopp för att någon genar över järnvägen och när polis kommer till platsen kommer man inte att hitta någon eller något. Jag har själv blivit betydligt mer restriktiv och det aldrig falla mig in att ringa in att någon som är lat genar över spåret eller att en bärplockare väljer den snabbaste vägen. Man blir med åren rätt bra på att bedöma vad som behöver ringas på eller ej.
Jag vet inte om jag sagt att SHK får reda på allt. Av skäl som jag inte vill gå in på är jag dock rätt kunnig vad gäller utredningsarbete. Det finns en stor mängd material som kan samlas in efter en händelse som blir ett bra stöd för utredaren. Alla samtal finns tillgängliga att begära ut för den med rätt funktion och mig veterligt har det aldrig hänt att de "försvunnit". Även andra kategorier av tekniska data sparas och kan analyseras efteråt.
Med andra ord kan man genom registreringar av olika slag, intervjuer av inblandade, besiktningar av fordon och infrastruktur samt en del annat oftast få en mycket god bild av vad som hänt och varför. Med det som grund värderar man sedan om det behövs göras förändringar i regelverk eller kanske byggas om infrastruktur för att se till att det inte händer igen. Alltså preventivt säkerhetsarbete.
Järnvägen var i många år en institution att som resenär älska eller hata, välj det som önskas. Under monopoltiden fanns det gott om resurser och diverse nödvändiga anläggningar som var placerade på platser som var geografiskt strategiska. Det var väl bemannat både ombord på tågen och till exempel så fanns även bemannade biljettexoeditioner på stationerna.
2001 avreglerades rubbet efter ett politiskt beslut. Sedan blev det som det brukar med ständig kostnadsjakt för att maximera vinst. Fokus försköts från en god och tillgänglig järnäg med i alla fall hygglig kvalitet och punktlighet till en ständig jakt på att vinna anbud. Något som blivit en konsekvens av detta och som varit på tapeten en tid är arbetstidsfrågan.
Arbetsgivarna har pressat upp det till ett maximum där viktig återhämtning mellan ibland långa arbetspass inte längre anses viktigt. Man vet aldrig när man kommer hem och måste hela tiden ha backup för det vanliga vardagslivet som hem och barn. Man börjar och slutar på dygnets alla tider vilket sliter på kroppen eftersom det inte finns någon regularitet att t.ex. jobba natt några dagar i rad eller dito med tidig morgon.
Pengajakten har även inneburit att man nu börjar att hyvla i gråzonen för säkerheten. Inte trafiksäkerheten men ett aktuellt exempel är de indragna tågvärdarna på pendeln i Stockholm. Jag skulle aldrig komma på tanken att sätta mig och köra upp till 2000 resenärer i dubbla tpmpgsätt helt själv. Det är kvalificerat vansinne. Föraren har ansvaret för både resenärer och tågets säkra framförande som det heter. Slår man ut föraren vid t.ex. en personolycka finns ingen kvar som kan se till att resenärerna inte börjar att lämna tåget, vilket har hänt och kan vara livsfarligt. Även i hot-våldssituationer är det numera ett måste att vara två i ett Sverige där våld, droger och ännu värre är vardag.
Ännu en orsak är de ständiga operatörsbytena. Varje nytt företag har sina egna idéer och besparingsmetoder och den som satsar på att slå sig ner någonstans, köpa hus och bilda familj får leva med att nästa arbetsgivare som kommer om nåt år eller två kanske inte alls tänker ha personal på samma orter som den förra. Och då står man där. Antingen lämnar man yrket eller flyttar med. Man kanske gör det första gången men absolut inte den andra.
Ett annat skäl är att det bara blir mer och mer strul trafikmässigt. Järnvägsanläggningen i stort är väldigt nedsliten och dåligt underhållen. Detta efter politiska beslut. Lägger man sedan till spåren avsiktligt är svårt överbelastade vad gäller antalet tåg så är det som gjort för ständiga problem och omöjligt att planera sitt liv.
De senaste åren har företagen av kostnadsskäl även skurit ned på framförhållning vad gäller personalens schema. Ju senare man kan dela ut tiderna för arbetspasset desto färre folk kan man köra runt på. Att få sina arbetstider för bara en månad i taget har fått många att tröttna. Under Covumid var det ännu värre. Då fanns det företag som lämnade ut arbetstider för bara nästa kalenderdygn. Ingen pallar i längden att ha det så.
Man har gått för långt och det drabbar tyvärr resenärerna. För att åter få en långsiktigt stabil och pålitlig järnväg krävs omfattande förändringar och som kostar. Svårare än då är det nog inte.
Ursäkta eventuell autocorrect.