2023-08-09, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det verkar vara så att hastigheten redan var nedsatt till 40 pga mycket regn och känd problematisk plats.

Bedömningen var att den farten inte var kritisk för personskador.

Det verkar vara så att den andre förarens varning lett till att personal var på väg för noggrannare kontroll men att farten redan var sänkt.

Man kan alltid fundera var gränsen går, men nånstans kan det alltid bli fel oavsett goda ansatser. Att alltid stoppa allt leder till varning-för-vargen-symtom. Dvs snart bryr sig ingen om nåt.
Det låter vettigare om det är så som du beskriver, tack för input.
Citera
2023-08-09, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
https://www.bildtagg.se/bild/gpvlr6bn3w3bfugxo1tsra Här är en bild från DN. Det är inga frötallar som har stått där, det är mindre träd. Du ser hur vattnet har skapat fåror överallt och hur man med räddningstjänstens terrängfordon tagit sig fram till platsen och försökt nå tåget och rensat upp de träd som blåst ned.

Det finns andra bilder som den här från SVT https://www.bildtagg.se/bild/bsdanpgzkhna0bces8tqsxj
Den smala randen mellan järnvägen och jordbruksmarken brukar man hålla ren från större träd och buskar och disken brukar i alla fall röjas från sly med maskin (det blir inte jättebra som en riktig dikesrensning men bättre än inget). Här har allting växt igen. Diket på "ovansidan" av banvallen är ett helt buskage...
Räddningstjänsten hade en (1) bandvagn på plats för evakueringen och den kom via rälsen norrifrån.
Citera
2023-08-09, 22:28
Medlem
Citat:
https://www.bildtagg.se/bild/gpvlr6bn3w3bfugxo1tsra Här är en bild från DN. Det är inga frötallar som har stått där, det är mindre träd. Du ser hur vattnet har skapat fåror överallt och hur man med räddningstjänstens terrängfordon tagit sig fram till platsen och försökt nå tåget och rensat upp de träd som blåst ned.

Det finns andra bilder som den här från SVT https://www.bildtagg.se/bild/bsdanpgzkhna0bces8tqsxj
Den smala randen mellan järnvägen och jordbruksmarken brukar man hålla ren från större träd och buskar och disken brukar i alla fall röjas från sly med maskin (det blir inte jättebra som en riktig dikesrensning men bättre än inget). Här har allting växt igen. Diket på "ovansidan" av banvallen är ett helt buskage...

Ser ut som spår efter skogsmaskiner. Och avverking av skogen. Högar med grenar, som rensats av stammarna.
Vilka träd som blåst ner?

Banvallen har dock underminerats på flera ställen.
Citera
2023-08-10, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anxypants
Räddningstjänsten hade en (1) bandvagn på plats för evakueringen och den kom via rälsen norrifrån.

Nej det har varit flera fordon dit till platsen, eftersom jag har mitt ena syskon som varit där och kört!
Citera
2023-08-10, 00:21
Medlem
Citat:
Du behöver chilla lite tror jag. Du verkar ta detta väldigt personligt. Jag har all respekt för lokförares kompetens osv. Men jag anser fortfarande att det är helt absurt att bara öva med räddningstjänsten vart femte år om den uppgiften stämmer. Det var en av SJ anställd lokförare som skrev det på Instagram. Det är inte att ha högt ställda krav på säkerhet för mig, du får ha din uppfattning.

Vad gäller specifikt denna olycka så är det ju Trafikverket som troligen kommer få stå till svars. Att Kling och Klang i Hudiksvall inte öppnat en förundersökning är underligt för övrigt, eller så har jag missat det i rapporteringen.

Nej, jag tar det inte särskilt personligt. Problemet är väl snarare att okunskapen om järnvägsverksamhet är stor för de som är utanför den.

Däremot delar jag inte uppfattningen om att man "övar" med räddningstjänsten vart 5e år. Nu kan det väl skilja mellan olika företag men för egen del är erfarenheten att brand, elskydd och L-ABC repeteras regelbundet.

Vad gäller denna olycka är dock kritiken på en del håll rätt märklig. Efter vad jag förstått så har rutinerna i samband med olyckan fungerat väl. Det är naturligtvis inte farligt att diskutera personalen kunnande. I just det här fallet blir det dock ganska irrelevant då den enda frågan av värde är om det borde ha körts eller ej. Och det är väl en fråga för Trafikverket att gå vidare med.

Det är lätt att vara efterklok och att söka syndabockar, men givet uppgifterna i media verkar förarpersonalen ha gjort det man skall. När en förare rapporterar ett spårfel gör denne samtidigt en bedömning om man kan fortsätta trafiken och i så fall i vilken hastighet. Sådant sker dagligen runt om i landet.

Nu är jag väl lite partisk men för mig finns det denna gång ingen anledning att blanda in kompetenser och fortbildningar eftersom allt verkar ha skötts som det ska.

För egen del är det i praktiken en enda fråga som blir aktuell. Föraren som anmälde spårfelet måste ha gjort bedömningen att det var fortsatt körbart i låg hastighet. Och det finns som jag ser det ingen anledning att betvivla den värderingen.

Frågan blir i stället om man skulle ha stoppat trafiken trots det. Och då landar vi i att antingen föraren eller Trafikverket skulle haft kunskaper om att banvallen var på väg att ge sig. Och hade någon av parterna kunnat veta det hade trafiken naturligtvis stoppats.

Systemet har ändå fungerat som tänkt. Indikationer på felaktigheter har sänkt hastigheten.

I sällsynta fall är det allvarligare än man kan bedöma utifrån det man kan se vid passage. Men hur ska man kunna veta det ? Trafiken fick fortsätta i låg fart till dess man besiktat problemet.

Det förekommer även frekvent att lokförare bedömer att trafiken ska stoppas för att det kan vara farligt med fortsatt trafik. Men här har man kommit till slutsatsen att trafiken kunde fortsätta tills vidare i lägre fart.

Så den i princip enda intressanta frågan blir : Skulle man trots förarens bedömning om att trafiken kunde fortsätta i låg fart ändå stoppat den på grund av att det kommit mycket regn i området ?

Det finns tidigare händelser där banvallar spolats bort utan att någon upptäckt det innan det kommer ett tåg I full fart. Här hade man turen att det redan varnats för någon form av problem. Därför blev oxå omfattningen betydligt mindre. Och där menar jag personskador.

Men som sagt, när man sitter med facit är det ju betydligt enklare att ställa frågor.
Citera
2023-08-10, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Kanske missförstod du mitt inlägg, eller hade litet bråttom?

Jag lägger ingen som helst skuld på någon inblandad eller på rutinerna för att vidta åtgärder. Tvärtom gjorde den rapporterande lokföraren en riktigt bra insats, och åtgärder vidtogs utan problem efter gällande rutiner, om jag förstått rätt.

Vad jag ifrågasätter är vilken säkerhetsnivå man ska lägga sig på. Även om den här typen av olyckor, där banvallen snabbt försvagas och spolas sönder, är ovanlig så kan man inte ta det till intäkt för att nuvarande rutiner är de bästa.

Den här olyckan är ett klart bevis för att nuvarande rutiner gamblar (just den beteckningen är den relevanta) med passagerarnas säkerhet, och det kan förklaras på följande sätt: De som satt upp nuvarande rutiner har - medvetet eller omedvetet - satt upp sannolikheter för att olyckor ska kunna inträffa i olika sorters situationer. För den typ av rapport som kom från den rapporterande lokföraren i det här fallet har man satt sannolikheten till ett mycket lågt värde. Så lågt, att man - medvetet eller omedvetet - säger att man kan bortse från eventuella personella och materiella skador och att det räcker med att sänka hastigheten.

Men den här olyckan visar att den sortens resonemang inte alltid fungerar. Och hade vagnarna rullat nedför banvallen kunde det ha blivit flera dödsoffer.

Ett alternativ, som ger högre säkerhet, är att låta vissa kategorier av larm från lokförare leda till omedelbart trafikstopp och snabbinspektion. Kostar det? Ja, men vad kostar det inte att städa upp efter bara denna olycka? Blir passagerare försenade? Ja. Skulle de flesta passagerare ha förståelse? Förmodligen. Hur ofta skulle man behöva stoppa trafiken? Jag är inte så insatt, men om man hittar ett bra sätt att klassificera lokförarnas rapporter bör det inte behöva vara speciellt ofta.

En påringning från en lokförare om ett problem han upptäcker slutar i regel alltid med att hastigheten sänks alternativt trafikstopp. Det är ju det som är är själva syftet med samtalet. När det är gjort kallas banpersonal till platsen för en besiktning.

Så det du föreslår sker redan. Sedan är det ju frågan om vilken åtgärd som är lämplig FRAM till dess att personal anlänt. Och där är det föraren som avgör.

Föraren har således kommit fram till att det var fortsatt körbart i låg hastighet. Att det sedan fanns en dold överhängande risk för att banvallen helt skulle rämna låg säkert bortom det han eller hon kunde uppfatta.

Om man tittar på hur tåget står relativt den bortspolade delen har det gissningsvis rört sig ungefär 50 meter efter urspårningen. Och från det får man dra bort förarens reaktionsstid innan han nödbromsade.

Om föraren sett framför sig att en bit av banvallen rasat hade han utan några som helst problem hunnit stanna med goda marginaler. Vilket är en av tankarna med sänkt hastighet vid spårfel.

Nu gav troligen det sista av banvallen upp under tåget vid passagen vilket är ren otur och ytterst svårt att förutse.. Det kan mycket väl vara så att föraren såg en ojämnhet i höjdled i spåret. Vilket I sig inte är något dramatiskt att passera i låg fart. Så gör man om spåret rört lite på sig. Men självklart i en låg och säker hastighet.

Hastigheten för att passera ett spårfel sätts av besiktningsmannen. Innan besiktning gjorts är det alltså den rapporterande föraren som beslutar om och i så fall i vilken hastighet man kan köra till dess besiktning gjorts.
Senast redigerad av Snorrelino 2023-08-10 kl. 00:59.
Citera
2023-08-10, 01:17
Medlem
Citat:
Vi får väl avvakta Haverikommissionens rapport. Ingen skugga har väl lagts på lokföraren som varnade? All heder till denna person. Däremot ska givetvis Trafikverkets rutiner granskas, och möjligen även i slutändan kritiseras. Vi får se vad som kommer fram i rapporten. Deras GD är i vilket fall knappast förtroendeingivande.

Som jag ser verkar Trafikverket ha följt de regler som gäller för misstänkta spårfel. Alltså i den del som gäller i komminikationen mellan förare och Trafikverkets trafikledning. Nu finns det lite olika uppgifter om hastigheten redan var preventivt nedsatt när föraren ringde eller om den sänktes i samband med samtalet. ( Vilket man är skyldig att göra.)

Däremot är det annan sak om man bör justera de principer som gäller vid naturhändelser. Jag vill nog påstå att man i andra fall som t.ex. kraftig vind, storm och snöoväder tar rejäl höjd genom att ställa in trafik för att undvika olyckor

Lite paradoxalt händer det samtidigt att man utan vidare kan köra på vattensjuka banor med full säkerhet fast med lägre fart.. Givetvis till en viss gräns men i alla fall. Då rör det sig för all del om väl etablerade spår som inte ligger på upphöjda banvallar som kan spolas bort. Jag vet banor där man körde fram till dess att vattnet gick strax under rälen utan att det varken var konstigt eller det minsta farligt.
Senast redigerad av Snorrelino 2023-08-10 kl. 01:20.
Citera
2023-08-10, 01:42
Medlem
Citat:
Nej det har varit flera fordon dit till platsen, eftersom jag har mitt ena syskon som varit där och kört!
Inte under evakueringen vid tåget. Där fanns en bandvagn som tog sig till och från tåget via rälsen. Andra fordon fanns flera hundra meter (kilometer?) vid närmaste vägkorsning norrut. Men inte i tågets närhet under evakueringen.

Har ditt syskon kört omkring med terrängfordon i slänten nära tåget så var det inte under räddningsarbetet.
Citera
2023-08-10, 10:29
Medlem
Citat:
Ja? Nu var det just SJ som ansvarade för detta tåg. En lokförare skrev att de övar med räddningstjänsten vart femte år och om det stämmer tycker jag att det är märkligt eftersom man övar betydligt oftare inom flyget och till sjöss. Om du tycker att det känns tryggt med vart femte år så fine.
Förstår inte riktigt vad du syftar på för övningar, det är utbildningar varje år med brandsläckning osv, men att öva ihop med räddningstjänsten på tåg är inget som ingår i en lokförares yrke. Och de tillfällen de faktiskt sker är det för att räddningstjänsten ska få öva på tågen, inte för att lokföraren ska få någon ut ur det.
Citera
2023-08-10, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, och jag hörde just en intervju med honom i P1 Nyheterna. På frågan om han tyckte att Trafikberket gjort rätt som inte stängde av sträckningen efter att en lokförare rapporterat om påverkan svarade han:

På reporterns kommentar om att Trafikverket ju faktiskt inte gjort rätt så svarade han återigen att han kände sig trygg med beslutet.

Nu bar det så klart inte han, utan folk en bit ner i hierarkin som fattade beslutet, men för mig känns hans inställning märklig, på gränsen till oacceptabel.

Försöker han hålla medarbetarna om ryggen?

Det känns inte tryggt att åka på räls som sköts av den organisationen.

Ja det är jag helt övertygad om

Om organisation är uppbyggd som en del andra organisationer i Sverige då finns det ett tjockt lager av småchefer mellan lokförare och högsta ledning. Hans ansvar här är att skydda detta "mellanlager" av chefer som inte vågar ta beslut pga att det kan bli fel
Typ "Inget beslut är ett bra beslut"

Någon i tråden berömde trafikledningen...utan att jag har läst hela tråden nu vågar jag påstå att ansvaret ligger hos trafikledningen - det är dom som måste ta ett beslut i stunden. Lokföraren kan bara rapportera sina farhågor till TL - sedan kan han inte göra någonting utan att fått klartecken från TL

Ungefär så här: lokföraren meddelar TL om fara - o m nu TL vågar/(eller inte) ta ett beslut o c h det blir fel kommer chefen för TL bli urförbannad - denna chef blir i sin tur utskälld av sin chef - som i sin tur osv osv tills man börjar närma sig toppskiktet av högsta ledningen. Där uppe någonstans har man anställt en media/presstalesman som går ut till allmänheten och säger Vi känner oss trygga med beslutet

Trafikverket hade en årsbudget på 84 miljarder 2022? Herregud
Citera
2023-08-10, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Förstår inte riktigt vad du syftar på för övningar, det är utbildningar varje år med brandsläckning osv, men att öva ihop med räddningstjänsten på tåg är inget som ingår i en lokförares yrke. Och de tillfällen de faktiskt sker är det för att räddningstjänsten ska få öva på tågen, inte för att lokföraren ska få någon ut ur det.
Personalen ombord på flyg och passagerarfärjor bistår givetvis vid första hjälpen och evakuering, skulle personal ombord på tåg inte behöva göra det menar du? Det dröjde rätt så länge innan räddningstjänsten var på plats vid denna olycka (de hade kanske kommit snabbare om lokföraren hade meddelat allvarliga skador). Nu var ju tack och lov ingen allvarligt skadad. Personalen ombord agerade mycket bra vet jag eftersom jag hade en vän ombord. Men jag vill nog påstå att jag vill att både lokförare och tågvärd ska vara lika väl utbildade som en flygvärdinna när det gäller detta.

En årlig övning på ett katastrofscenario är inte för mycket begärt anser jag.
Citera
2023-08-10, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Som jag ser verkar Trafikverket ha följt de regler som gäller för misstänkta spårfel. Alltså i den del som gäller i komminikationen mellan förare och Trafikverkets trafikledning. Nu finns det lite olika uppgifter om hastigheten redan var preventivt nedsatt när föraren ringde eller om den sänktes i samband med samtalet. ( Vilket man är skyldig att göra.)

Däremot är det annan sak om man bör justera de principer som gäller vid naturhändelser. Jag vill nog påstå att man i andra fall som t.ex. kraftig vind, storm och snöoväder tar rejäl höjd genom att ställa in trafik för att undvika olyckor

Lite paradoxalt händer det samtidigt att man utan vidare kan köra på vattensjuka banor med full säkerhet fast med lägre fart.. Givetvis till en viss gräns men i alla fall. Då rör det sig för all del om väl etablerade spår som inte ligger på upphöjda banvallar som kan spolas bort. Jag vet banor där man körde fram till dess att vattnet gick strax under rälen utan att det varken var konstigt eller det minsta farligt.
Tack för dina initierade inlägg som verkligen bidrar till tråden. Intressant läsning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in