Citat:
Ursprungligen postat av
anxypants
Du behöver chilla lite tror jag. Du verkar ta detta väldigt personligt. Jag har all respekt för lokförares kompetens osv. Men jag anser fortfarande att det är helt absurt att bara öva med räddningstjänsten vart femte år om den uppgiften stämmer. Det var en av SJ anställd lokförare som skrev det på Instagram. Det är inte att ha högt ställda krav på säkerhet för mig, du får ha din uppfattning.
Vad gäller specifikt denna olycka så är det ju Trafikverket som troligen kommer få stå till svars. Att Kling och Klang i Hudiksvall inte öppnat en förundersökning är underligt för övrigt, eller så har jag missat det i rapporteringen.
Nej, jag tar det inte särskilt personligt. Problemet är väl snarare att okunskapen om järnvägsverksamhet är stor för de som är utanför den.
Däremot delar jag inte uppfattningen om att man "övar" med räddningstjänsten vart 5e år. Nu kan det väl skilja mellan olika företag men för egen del är erfarenheten att brand, elskydd och L-ABC repeteras regelbundet.
Vad gäller denna olycka är dock kritiken på en del håll rätt märklig. Efter vad jag förstått så har rutinerna i samband med olyckan fungerat väl. Det är naturligtvis inte farligt att diskutera personalen kunnande. I just det här fallet blir det dock ganska irrelevant då den enda frågan av värde är om det borde ha körts eller ej. Och det är väl en fråga för Trafikverket att gå vidare med.
Det är lätt att vara efterklok och att söka syndabockar, men givet uppgifterna i media verkar förarpersonalen ha gjort det man skall. När en förare rapporterar ett spårfel gör denne samtidigt en bedömning om man kan fortsätta trafiken och i så fall i vilken hastighet. Sådant sker dagligen runt om i landet.
Nu är jag väl lite partisk men för mig finns det denna gång ingen anledning att blanda in kompetenser och fortbildningar eftersom allt verkar ha skötts som det ska.
För egen del är det i praktiken en enda fråga som blir aktuell. Föraren som anmälde spårfelet måste ha gjort bedömningen att det var fortsatt körbart i låg hastighet. Och det finns som jag ser det ingen anledning att betvivla den värderingen.
Frågan blir i stället om man skulle ha stoppat trafiken trots det. Och då landar vi i att antingen föraren eller Trafikverket skulle haft kunskaper om att banvallen var på väg att ge sig. Och hade någon av parterna kunnat veta det hade trafiken naturligtvis stoppats.
Systemet har ändå fungerat som tänkt. Indikationer på felaktigheter har sänkt hastigheten.
I sällsynta fall är det allvarligare än man kan bedöma utifrån det man kan se vid passage. Men hur ska man kunna veta det ? Trafiken fick fortsätta i låg fart till dess man besiktat problemet.
Det förekommer även frekvent att lokförare bedömer att trafiken ska stoppas för att det kan vara farligt med fortsatt trafik. Men här har man kommit till slutsatsen att trafiken kunde fortsätta tills vidare i lägre fart.
Så den i princip enda intressanta frågan blir : Skulle man trots förarens bedömning om att trafiken kunde fortsätta i låg fart ändå stoppat den på grund av att det kommit mycket regn i området ?
Det finns tidigare händelser där banvallar spolats bort utan att någon upptäckt det innan det kommer ett tåg I full fart. Här hade man turen att det redan varnats för någon form av problem. Därför blev oxå omfattningen betydligt mindre. Och där menar jag personskador.
Men som sagt, när man sitter med facit är det ju betydligt enklare att ställa frågor.