• 2
  • 3
2023-08-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villianlol
Börjar mögla efter 2-3 dagar? Aldrig varit med om. Vad har du för temperatur i kylen egentligen?

Kinesisk skit säkert 10 år gammal. Är sällan hemma så har inte haft något behov att byta ut den, men jag förstår din poäng.
Citera
2023-08-07, 23:00
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Finns flera hyllmeter i frysdisken på valfri matvarukedja med färdiglagade pastarätter är du säker på att du läst rätt och inte förväxlat kyl med frys? (Du kan testa själv att ha pasta 2-3 dygn i kylen, den börjar mögla. Redan efter ett dygn smakar det papper).

Ja, och testar du nån av dom så förstår du fort att det här med att frysa pasta inte är en särskilt bra idé. Det funkar, visst - men det är ju långt ifrån optimalt. Texturen och allt blir helt fel. Men till nån svennig "spaghetti med köttfärssås" funkar det ju absolut.
Citera
2023-08-09, 11:26
Medlem
Sladdarens avatar
Ganska svårt att inte frysa in pasta eller ifall rätter är ihop-rörd som tex en gratäng. En pasta gratäng är svår att utesluta pastan

I övrigt bara dumt att frysa pasta .. man fryser tillbehören såsen eller grytan till pastan istället
Har man inte tid att koka pasta till en upptinad sås till pasta eller gryta, tillagad wok ifrån frysen.. så kanske man ska sluta laga mat

Märker man ingen skillnad på nedfryst pasta som upptinats relativt nykokt så har man nåt fel på på sina smakegenskaper. Grynigt isigt klumpigt vattnigt mosigt tappar smak mm
Citera
2023-08-09, 11:31
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ibland stöter man på "denna mat ska du inte ha i frysen"-listor, och något som förvånar mig är att färdiglagad pasta ofta är med i dessa. Färsk, ej tillagad pasta, skriver de dock är okej.

Matlådor med mycket ris och pasta är typ standard för mig, och jag tycker det funkar jättebra. Konsistensen eller smak är det inget fel på när man tinat upp och värmt den i mikron.

Något jag missar? Varför skulle det vara dåligt att frysa in färdiglagad pasta?

Ja du är nog ganska unik som tycker det kvittar. Gör ett blindtest på nykokt pasta inkl upptinad ifrån fryst
Citera
2023-08-09, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Har man inte tid att koka pasta till en upptinad sås till pasta eller gryta, tillagad wok ifrån frysen.. så kanske man ska sluta laga mat
Det är inte helt ovanligt att man tar med sig en matlåda till arbetet. Inte alltid det finns möjligheter att koka pasta där.
Citat:
Märker man ingen skillnad på nedfryst pasta som upptinats relativt nykokt så har man nåt fel på på sina smakegenskaper. Grynigt isigt klumpigt vattnigt mosigt tappar smak mm
Nja, så illa är det verkligen inte. Men självklart är det godast när maten är nylagad.
Citera
2023-08-09, 11:34
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det är inte helt ovanligt att man tar med sig en matlåda till arbetet. Inte alltid det finns möjligheter att koka pasta där.

Är väl bara att koka pastan medans du gör iordning dig på morgonen och ta med den i en matlåda med ventil... eller dagen före med lite smör i kylskåp i en skål med lock. Jösses att frysa in pasta hm, så meningslöst
Citera
2023-08-09, 11:37
Medlem
Citat:
Är väl bara att koka pastan medans du gör iordning dig på morgonen och ta med den i en matlåda med ventil... eller dagen före med lite smör i kylskåp i en skål med lock. Jösses att frysa in pasta hm, så meningslöst
Så kan man såklart göra. Men jag vet inte om kyld och mikrad pasta är så mycket bättre än fryst och mikrad. Man fryser naturligtvis inte pasta för sig.

Alltså man fryser in en ihopblandad rätt, sås och pasta tillsammans. Och som sagt, det blir inte så illa.
Citera
2023-08-09, 11:44
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Så kan man såklart göra. Men jag vet inte om kyld och mikrad pasta är så mycket bättre än fryst och mikrad. Man fryser naturligtvis inte pasta för sig.

Alltså man fryser in en ihopblandad rätt, sås och pasta tillsammans. Och som sagt, det blir inte så illa.

Skulle du säga det till en Italienare skulle han bli så rasande att han skulle göra pasta av ditt skin som han skulle flå hehe :-D (skojar till det såklart) men han skulle inte bli glad iaf

https://www.youtube.com/watch?v=8LPJLN_FC9k
Senast redigerad av Sladdaren 2023-08-09 kl. 11:46.
Citera
2023-08-09, 11:48
Medlem
Citat:
Skulle du säga det till en Italienare skulle han bli så rasande att han skulle göra pasta av ditt skin som han skulle flå hehe :-D (skojar till det såklart) men han skulle inte bli glad iaf
Självklart kommer inte mikron i lunchrummet få någon stjärna i Guide Michelin, men det funkar riktigt bra.
Citera
2023-08-09, 18:17
Medlem
Ris tycker jag ej funkar, blir lätt set känns som gröt. Men potatis o pasta funkar bra i frysta matlådor men bör underkokas, framförallt om äts med nån form av sås.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in