• 1
  • 2
2006-07-31, 13:25
Medlem
Megaforces avatar
Jag har en stor gran på ca 18 meter på tomten. Denna behöver nu fällas, men det är trångt och man måste utföra en s.k sektionsfällning där stammen fälls bit för bit (i ca 3-4 meter långa bitar).

Håller därför på och tar offerter/prisuppgifter på detta arbete.

Är det någon som gjort liknande och vet vilken kostnad som är rimlig för detta arbete? Själva veden och grenarna kan jag själv såga upp efteråt.
Citera
2006-07-31, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag har en stor gran på ca 18 meter på tomten. Denna behöver nu fällas, men det är trångt och man måste utföra en s.k sektionsfällning där stammen fälls bit för bit (i ca 3-4 meter långa bitar).

Är det någon som gjort liknande och vet vilken kostnad som är rimlig för detta arbete? Själva veden och grenarna kan jag själv såga upp efteråt.

Hyr en skylift så fixar du de själv... elle nån motorsågskunnig polare
Leja firma lär gå på endel sura lappar e ja rädd.
Citera
2006-07-31, 19:17
Medlem
herdens avatar
Kanske kommunen eller någon annan galen skattefogde där du bor vill ha en stor julgran på torget till jul och lyfter bort det gratis mot att de får en ståtlig gran?
Så gjorde de hos närmsta grannen med en ståtlig silvergran som stod lite pyrt till.
Citera
2006-08-02, 03:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herden
Kanske kommunen eller någon annan galen skattefogde där du bor vill ha en stor julgran på torget till jul och lyfter bort det gratis mot att de får en ståtlig gran?
Så gjorde de hos närmsta grannen med en ståtlig silvergran som stod lite pyrt till.

Tror inte kommunen vill hyra en Mi-26 för att flytta granen.. Nja, granen väger säkert två ton så det är inte så lätt att flytta på. Lite för stor för gustav adolfs torg dessutom.
Citera
2006-08-02, 22:19
Medlem
Citat:

Kommunen är ju ett alternativ, men annars finns det rätt många skogsröjningsföretag som jobbar åt elverk och Telia. Nu vet jag inte var du bor men försök o luska ut med Telia- eller elverksgubbarna på din ort vem som
håller ledningsgatorna rena. Dom kan säkert hjälpa dig på ett proffsigt sätt.
Se bara till att dom har försäkring och F-skattesedel om det nu skulle vara så att granen lägger sig på fel ställe....
Citera
2006-08-02, 22:47
Medlem
Nils Gustavssons avatar
Ingen risk att den kan falla på någon elledning?

I så fall så går det och ringa nätägaren så kommer de med taljor och block.
Har fått en hel del nertagit av dom.
Egentligen ska jag göra själva fällningen men de har fällt och till och med kvistat, bitat ibland.
Citera
2006-08-03, 08:57
Medlem
Den här killen är seriös och gör ett snyggt jobb till en rimlig kostnad:
http://www.tradfallning.se/
Citera
2006-08-03, 09:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nils Gustavsson
Ingen risk att den kan falla på någon elledning?

I så fall så går det och ringa nätägaren så kommer de med taljor och block.
Har fått en hel del nertagit av dom.
Egentligen ska jag göra själva fällningen men de har fällt och till och med kvistat, bitat ibland.

Nja, det är i Göteborg och det finns inga elledningar på stolpe så här centralt. Dock är det trångt, bara ca 8 meter till två intilliggande hus och sen har Telia nyligen satt upp en teleskåp 1 meter från trädet. Det finns bara ca 60 graders fri sektor från stammen att fälla på, ca 5 meter ut från trädet.

Alltså blir det sektionsfällning i typ 3 meters längder. Även grenarna uppe i toppen måste tas medan jag kan själv ta ner de flesta grenarna upp till 15 meters höjd. Vissa grenar får nog firas ned för att inte skada staket och teleskåp.
Citera
2006-08-03, 09:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowman
Den här killen är seriös och gör ett snyggt jobb till en rimlig kostnad:
http://www.tradfallning.se/

Fel stad bara. Men har du hum om prislägen så vore det bra att veta när man skall ta ställning till anbuden man får här.
Citera
2006-08-03, 10:19
Medlem
Nils Gustavssons avatar
Citat:
Nja, det är i Göteborg och det finns inga elledningar på stolpe så här centralt. Dock är det trångt, bara ca 8 meter till två intilliggande hus och sen har Telia nyligen satt upp en teleskåp 1 meter från trädet. Det finns bara ca 60 graders fri sektor från stammen att fälla på, ca 5 meter ut från trädet.

Sedär, hur som helst måste du kontakta Telia för vägledning innan du gör något , annars kan du bli ansvarig för ev. skador.
Hittar du på rätt gubbe så borde det inte vara något problem att få råd och kanske hjälp med fällningen.
Citera
2006-08-03, 10:33
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nils Gustavsson
Sedär, hur som helst måste du kontakta Telia för vägledning innan du gör något , annars kan du bli ansvarig för ev. skador.
Hittar du på rätt gubbe så borde det inte vara något problem att få råd och kanske hjälp med fällningen.

Tja, det blir väl snarare ett problem för fällaren för det är när stammen skall ner som teleskåpet står i vägen... Förutsätter också att den man anlitar har de försäkringar som krävs.
Citera
2006-08-03, 10:59
Medlem
Nils Gustavssons avatar
Citat:
Tja, det blir väl snarare ett problem för fällaren för det är när stammen skall ner som teleskåpet står i vägen... Förutsätter också att den man anlitar har de försäkringar som krävs.

Har Telia satt upp ett skåp så ska det inte försämra fär markägaren.
Sen hur det ser ut med servitut och sådant det är en annan femma.
Men Telia eller vaddenuheter som sköter nätet åt dem borde ha stor erfarenhet från trädfällning och kan ge tips om vem att leja.
Oavsett vem du anlitar så kommer han att kontakta Telia för en bedömning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in