2023-08-05, 16:02
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Lång historia kort så har jag testat massvis med mediciner mot OCD (är även djupt deprimerad och har ångest) och de har inte hjälpt någonting. Det enda som någonsin hjälpt är benzo men det är ju i slutändan skit och nu har jag ett beroende av det och ätit i massa år. Psykologerna säger att de inte kan hjälpa, att jag måste hitta en medicin för problemet sitter så djupt.

Provat massa olika antidepp, SSRI, SNRI, Anafranil. Jag kan inte ta dem. Blir totalt självmordsbenägen av sånt. Testar Memantin nu (går att läsa på sista sidan i denna tråd: (FB) Memantin mot OCD?) som jag sett lite som sista hoppet. Har även testat psilocybin och ketamin. Hjälper inte heller mot OCD. Har hjälpt lite mot depression dock.

Den enda medicin jag äter är benzo. Stesolid 8mg per dag men tvingas ibland ta en xanor... men försöker allt jag kan hålla mig till den dosen. Melatonin för sömn. Multivitamin med extra D-vitamin, Lions mane och Magnesium. Försöker röra på mig men är svårt. Har problem med mat också. Vet att sånt påverkar såklart. Men OCD är en av anledningarna till att jag äter dåligt för jag har svårt att laga mat hemma pga. OCD. Alla psykologer säger som sagt att de inte kan hjälpa för jag är så djupt nere att jag måste ha medicin. Jag känner mig helt låst.

Men finns det något jag kan ha missat mot OCD? Nåt ovanligt kosttillskott eller vad som helst?
Citera
2023-08-05, 16:15
Medlem
Ipren hjälpte mig, likaså kortison. Fått båda av läkare för OCD. Antidepressiva hjälpte inte på mig heller, utan bara lugnande.

Men jag har PANDAS (fick plötsliga besvär med OCD pga kroppsliga besvär).
Citera
2023-08-05, 16:20
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Ipren hjälpte mig, likaså kortison. Fått båda av läkare för OCD. Antidepressiva hjälpte inte på mig heller, utan bara lugnande.

Men jag har PANDAS (fick plötsliga besvär med OCD pga kroppsliga besvär).
Oj kortison och ipren för OCD har jag aldrig hört. Men det känner du att det hjälper alltså?

Ipren har jag tagit en del gånger såklart och har även hemma men aldrig märkt att det hjälper mot OCD. Men jag ska helst inte äta ipren pga. hjärtproblem i släkten. Har tagit det mot värk sista tiden istället för paracetamol som jag egentligen brukar ta för jag helst inte ska ta ipren men hade ipren hemma men inte paracetamol. Men känner ingen effekt mot tvång.

Hur har läkaren förklarat att ipren och kortison hjälper?
Senast redigerad av IWannaBeAdored 2023-08-05 kl. 16:22.
Citera
2023-08-05, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Oj kortison och ipren för OCD har jag aldrig hört. Men det känner du att det hjälper alltså?

Ipren har jag tagit en del gånger såklart och har även hemma men aldrig märkt att det hjälper mot OCD. Men jag ska helst inte äta ipren pga. hjärtproblem i släkten. Har tagit det mot värk sista tiden istället för paracetamol som jag egentligen brukar ta för jag helst inte ska ta ipren men hade ipren hemma men inte paracetamol. Men känner ingen effekt mot tvång.

Hur har läkaren förklarat att ipren och kortison hjälper?
Ja, det har hjälpt. Men jag har knappt trott på det själv men det har varit väldigt tydligt. Det är för att besvären beror på inflammation.
Citera
2023-08-05, 17:17
Medlem
Hög dos testosteron. OCD grundar sig i rädsla och undvikande.
Lågt testosteron förstärker detta och man fastnar och blir aldrig frisk eftersom man byggt upp ett fängelse.
Senast redigerad av VillJalentine 2023-08-05 kl. 17:19.
Citera
2023-08-05, 17:26
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Ja, det har hjälpt. Men jag har knappt trott på det själv men det har varit väldigt tydligt. Det är för att besvären beror på inflammation.
Ah okej. Skönt att det funkar för dig Men verkar inte vara nåt för mig då det i ditt fall beror på något som från början var fysiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Hög dos testosteron. OCD grundar sig i rädsla och undvikande.
Lågt testosteron förstärker detta och man fastnar och blir aldrig frisk eftersom man byggt upp ett fängelse.
Hmm intressant. Åt tillskott av testosteron tidigare för jag misstänkte att det var lågt, kanske ska prova igen. Finns det nåt speciellt du rekommenderar?
Citera
2023-08-05, 17:30
Medlem
Citat:

Hmm intressant. Åt tillskott av testosteron tidigare för jag misstänkte att det var lågt, kanske ska prova igen. Finns det nåt speciellt du rekommenderar?

Antar du menar testo-booster. Man äter inte testosteron då det inte upptas oralt, sedan är det läkemedels/dopingklassat. Testo-boosters fungerar ej men det går till viss del att optimera sina nivåer naturligt.

Föreslår att du undersöker dina nivåer. Troligtvis är de låga men bra att ha på papper hur det ligger till. Du kan få behandling av vården. Vissa tar saken i egna händer...lite osäkert och kräver att man vet vad man sysslar med.
Testosteron är ett väldigt kraftigt hormon som bör användas medicinskt mycket mer än vad det gör i detta land.
Citera
2023-08-05, 17:36
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Antar du menar testo-booster. Man äter inte testosteron då det inte upptas oralt, sedan är det läkemedels/dopingklassat. Testo-boosters fungerar ej men det går till viss del att optimera sina nivåer naturligt.

Föreslår att du undersöker dina nivåer. Troligtvis är de låga men bra att ha på papper hur det ligger till. Du kan få behandling av vården. Vissa tar saken i egna händer...lite osäkert och kräver att man vet vad man sysslar med.
Testosteron är ett väldigt kraftigt hormon som bör användas medicinskt mycket mer än vad det gör i detta land.
Jag har såna där M8 eller vad de heter men det kanske är skitgrejer? Läste på lite snabbt nu efter lite googlande och folk som gjort TRT säger att det inte hjälpte mot OCD. Men ska undersöka vidare. Jag tror du har en poäng. Tack för tipset. Har tänkt gå till läkaren och göra en hälsokontroll, ska komma ihåg att fråga om testosteron.
Citera
2023-08-05, 17:46
Medlem
Citat:
Jag har såna där M8 eller vad de heter men det kanske är skitgrejer? Läste på lite snabbt nu efter lite googlande och folk som gjort TRT säger att det inte hjälpte mot OCD. Men ska undersöka vidare. Jag tror du har en poäng. Tack för tipset. Har tänkt gå till läkaren och göra en hälsokontroll, ska komma ihåg att fråga om testosteron.

Det hjälpte helt klart mot min OCD men ja jag vet att det är omdiskuterat i forum på nätet. Jag tror att det kräver lite högre dosering. Jag ville bara nämna detta som ett alternativ då jag vet hur handikappande det kan vara. Man måste gå emot sina rädslor vilket triggar massiv ångest och det leder istället till undvikande vilket fängslar en ännu mer i tvång och tvångstankar.

Hittar inget om testosteron om jag googlar på M8.

Aha du menar antagligen T8. Ren trams som inte fungerar. Enkelt att tjäna pengar på som andra tillskott.
Citera
2023-08-05, 18:47
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Det hjälpte helt klart mot min OCD men ja jag vet att det är omdiskuterat i forum på nätet. Jag tror att det kräver lite högre dosering. Jag ville bara nämna detta som ett alternativ då jag vet hur handikappande det kan vara. Man måste gå emot sina rädslor vilket triggar massiv ångest och det leder istället till undvikande vilket fängslar en ännu mer i tvång och tvångstankar.

Hittar inget om testosteron om jag googlar på M8.

Aha du menar antagligen T8. Ren trams som inte fungerar. Enkelt att tjäna pengar på som andra tillskott.
Hur har du gjort för att höja testo? Gått till läkare?

Ja precis T8. Misstänkte att det var trams så minns inte ens varför jag köpt, haft de liggandes i typ två år.
Citera
2023-08-06, 09:44
Medlem
Citat:
Hur har du gjort för att höja testo? Gått till läkare?

Ja precis T8. Misstänkte att det var trams så minns inte ens varför jag köpt, haft de liggandes i typ två år.

Ja privatläkare. TRT i högdos. (Testosterone replacement therapy)
Men det är bättre att försöka höja sina värden naturligt vilket jag gör nu istället då jag hoppade av behandlingen av olika orsaker. Dyrt och en del biverkningar. Men testosteron är ett extremt kraftigt hormon som gör att man får ett "I dont give a fuck" tänk, därför är det effektivt mot OCD,
Senast redigerad av VillJalentine 2023-08-06 kl. 09:50.
Citera
2023-08-06, 12:47
Medlem
Ingenting hjälper mot OCD, Det är djävulens sjukdom. Den värsta som finns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in