2023-08-03, 21:08
Medlem
Hur skulle en fysiker definiera nuet? Denna stund. Precis denna stund. Nu försvann den. Men där är den igen. Jag frågade en känd chatrobot men svaret var inte speciellt klargörande utan mer "det är komplicerat". Det borde väl inte vara så komplicerat egentligen? "Nu" är ju en självklarhet för alla hela tiden. Krånglar vi till saker i onödan?
Citera
2023-08-03, 21:12
Medlem
E-Mac.s avatar
Nuet skulle kunna definieras som tiden (t)=0.
Citera
2023-08-03, 21:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillfkonto12
Hur skulle en fysiker definiera nuet? Denna stund. Precis denna stund. Nu försvann den. Men där är den igen. Jag frågade en känd chatrobot men svaret var inte speciellt klargörande utan mer "det är komplicerat". Det borde väl inte vara så komplicerat egentligen? "Nu" är ju en självklarhet för alla hela tiden. Krånglar vi till saker i onödan?

Jag filosoferade över svårigheten med att bestämma begreppet nu för 13 år sedan.

(FB) Omöjligt att definiera begreppet "nu"?
Citera
2023-08-03, 22:10
Avslutad
Citat:
Hur skulle en fysiker definiera nuet? Denna stund. Precis denna stund. Nu försvann den. Men där är den igen.

Nej, det finns inget nu som försvinner och så ett nu igen (nu mellanrum nu) utan nu är det enda som finns, nu är det enda som existerar.
Citera
2023-08-03, 22:53
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Nej, det finns inget nu som försvinner och så ett nu igen (nu mellanrum nu) utan nu är det enda som finns, nu är det enda som existerar.
Det där är bara EN av de filosofiska teorierna om tid: presentism eller A-teori om tid.

Tyvärr funkar den rätt illa med modern fysik, speciellt relativitetsteorin med dess 4D "block universe" eller B-teori om tid.

Se f ö tråden som tempeZZt länkar till.

Poängen är att du inte alls har så självklart rätt om detta som du verkar tro.
Citera
2023-08-03, 22:58
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Nuet finns inte i modern fysik, och har egentligen aldrig gjort det heller. Ta bara t ex formeln för hur sträckan ändras med tiden för ett föremål som rör sig med konstant hastighet:

s = v t

Var finns NU i denna formel? Ingenstans. Den är allmängiltig för alla oaccelererade rörelser, oavsett om de sker just nu, eller skedd på Jesus tid, eller kommer ske om en miljard år. Nuet finnd inte i fysikens formler.
Citera
2023-08-04, 05:30
Medlem
Citat:

Skulle inte ett möjligt svar från en fysiker - om vad nuet är - kunna vara att nuet definieras som den minsta möjliga tidsperioden som kan mätas? Det skulle alltså kunna vara Planck-tiden som är den kortaste möjliga tidsperioden som kan mätas. Enligt Googles Bard:
Planck-tiden är den kortaste möjliga tid som kan mätas utan att bryta mot osäkerhetsprincipen. Det innebär att det inte är möjligt att mäta händelser som inträffar snabbare än Planck-tiden. Idén om att det finns en minsta tidsenhet har en rad konsekvenser för vår förståelse av universum. Bland annat innebär det att det finns en principiell gräns för vilka händelser som vi kan erhålla information om. Det innebär också att det finns en principiell gräns för hur snabbt information kan spridas.
Senast redigerad av Swordomer 2023-08-04 kl. 05:47.
Citera
2023-08-04, 05:43
Medlem
Citat:

Man kan ju definiera "nu" på massor av olika sätt beroende på kontexten men i det stora hela handlar det väl om tiden och om att mäta tid, samtidigt är ju tiden något som är konstant som alltid finns - rörelse.

Men det du menar handlar väl snarare om medvetande och närvaro kan jag tänka mig vilka är personliga upplevelser.
Citera
2023-08-04, 09:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag filosoferade över svårigheten med att bestämma begreppet nu för 13 år sedan.

(FB) Omöjligt att definiera begreppet "nu"?

Här är en annan tråd om samma sak:

(FB) Hjärnans tolkning av nuet, hur skev?

"Nuet" är en illusion som skapas av din hjärna. På varje punkt i din världslinje upplever du att du lever i "nuet" eftersom du har minnen bara av det förflutna. Egentligen finns det dock ingen skillnad mellan dessa punkter. De är alla lika verkliga och lever alla i sitt privata "nu".
Senast redigerad av Regulus 2023-08-04 kl. 09:58.
Citera
2023-08-04, 09:59
Medlem
Pungpuckels avatar
Nuet finns, men är inget som vi kan uppleva.

Våra sinnen uppfattar allt med en viss fördröjning, så varje sekund och ögonblick är egentligen dåtid.
Citera
2023-08-04, 09:59
Avslutad
får mig tänka på denna klassiska scen från filmen spaceballs

https://youtu.be/fIyYTN86_Uk
Citera
2023-08-04, 10:59
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
får mig tänka på denna klassiska scen från filmen spaceballs

https://youtu.be/fIyYTN86_Uk
Ha ha! Ja, det är högst relevant för Topic.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in