Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Nuet finns inte i modern fysik, och har egentligen aldrig gjort det heller. Ta bara t ex formeln för hur sträckan ändras med tiden för ett föremål som rör sig med konstant hastighet:
s = v t
Var finns NU i denna formel? Ingenstans. Den är allmängiltig för alla oaccelererade rörelser, oavsett om de sker just nu, eller skedd på Jesus tid, eller kommer ske om en miljard år. Nuet finnd inte i fysikens formler.
Fast det har väl ingen betydelse. Fysiken kan inte avskaffa nuet. Det är väl var någonstans på en tänkt tidslinje där du finns, just nu, ja, eller fanns.
Det spelar ingen roll vilken hastighet eller gravitation du utsätts för. Du är alltid i nuet och kan inte vara någon annanstans. Inte heller kan du ändra tidens gång. Från ditt eget perspektiv går tiden alltid lika fort, även om de som observerar dig, kan uppfatta det annorlunda.
Du kan liksom inte hoppa av nuet och befinna dig i ett annat nu, så länge din kropp följer med. Något som jag anser ger belägg för att nuet existerar är att du inte kan existera i två olika tider. Du kan bara existera nu. Tiden är förstås fysisk.
Även om tiden står stilla finns bara det nuet.
Edit: Det är som här, det finns inte heller med i fysiken direkt. Men jag kan aldrig någonsin befinna mig någon annanstans än här, just nu.