2023-08-02, 12:02
Medlem
GregerMedeltids avatar
Med proffs menar jag de som verkar sysselsätta sig heltid på att köpa och sälja produkter på Tradera, ofta nischade på något som film, spel, böcker, kläder och så vidare. Jag förstår principen kring arbitrage, att köpa de produkter som ligger ute till under marknadspris och sedan försöka sälja dem igen till högre pris, men är det verkligen lönsamt? Ofta är prisdifferensen mellan högt och lågt pris bara enstaka tiotals kronor, och även om de samfraktar så är ändå fraktkostnader en betydlig andel av vinsten. Lägg sedan till risken att varor inte blir sålda och all tid som måste läggas ner på att skicka och ta emot paket, så känns det som otroligt mycket arbete och risk för väldigt lite betalt.

Någon med egna erfarenheter som kan upplysa mig? Vad har jag missat?
Citera
2023-08-02, 12:10
Avstängd
Samfrakten är ingen vinst. Det är köparen som betalar för den.Då Tradera hade en omsättning på 5,5 miljarder förra året, och provisionen dom plockar ut är 10%, så nog finns det ett utbud.
Senast redigerad av PatricHbg 2023-08-02 kl. 12:18.
Citera
2023-08-02, 12:19
Medlem
laughingducks avatar
Många bäckar små gör väl sitt till .

Men gissar dom tjänade bättre förut innan ”svansen ” upptäckte tradera
Citera
2023-08-02, 12:19
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Samfrakten är ingen vinst. Det är köparen som betalar för den.Då Tradera hade en omsättning på 5,5 miljarder förra året, och provisionen dom plockar ut är 10%, så nog finns det ett utbud.

Jag pratar om fraktkostnaden som måste betalas när de köper varor som ligger ute billigt, för att sedan sälja vidare.
Citera
2023-08-02, 12:23
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Med proffs menar jag de som verkar sysselsätta sig heltid på att köpa och sälja produkter på Tradera, ofta nischade på något som film, spel, böcker, kläder och så vidare. Jag förstår principen kring arbitrage, att köpa de produkter som ligger ute till under marknadspris och sedan försöka sälja dem igen till högre pris, men är det verkligen lönsamt? Ofta är prisdifferensen mellan högt och lågt pris bara enstaka tiotals kronor, och även om de samfraktar så är ändå fraktkostnader en betydlig andel av vinsten. Lägg sedan till risken att varor inte blir sålda och all tid som måste läggas ner på att skicka och ta emot paket, så känns det som otroligt mycket arbete och risk för väldigt lite betalt.

Mer än 15 år sen som jag höll på med detta, men var det iaf ett bra sätt att dra in kosing på.
Folk köper all möjlig skit, om man sätter ett lågt utropspris, och lite pengar är bättre än inga pengar, för skrot som man ändå vill bli av med..

Har man mycket sån bråte, så är det som ordspråket "många bäckar små blir till en stor å".

Men detta var länge sen, och vad jag har hört så har Tradera höjt avgifterna och gjort det för knepigt/olönsamt för privatpersoner att dra in deg på detta.

Citat:
Jag pratar om fraktkostnaden som måste betalas när de köper varor som ligger ute billigt, för att sedan sälja vidare.
Då ska det vara något speciellt som går att sälja för mycket pengar, som säljs till ett så otroligt underpris så att det blir värt att betala frakten.

Annars så letar man ju, som säljare, på lokala loppmarknader och second hand-affärer, så att man slipper fraktkostnaden.
Senast redigerad av Bone Collector 2023-08-02 kl. 12:28.
Citera
2023-08-02, 13:40
Medlem
DrWangs avatar
Proffs tjänar väl alltid pengar. Även gemene man kan tjäna pengar, allt handlar ju om hur insatt du är i just din nisch. Exempelvis så är det inte svårt att fynda ordentligt på FB Marketplace och sen sälja till kunder som har en bättre uppfattning om vad det är värt på Tradera.
Citera
2023-08-02, 13:46
Medlem
Bluebeast72s avatar
Ja, tituleras ej proffs men över sexsiffriga nummer på sälj konto under 4 år så visst,gott tillskott.

Köper mkt på second hand, loppisar,gårdsauktioner ..rare o limited film, spel o konsoller, mopeder,samlar figurer o säljer med början utrop 1 kr.
Citera
2023-08-02, 14:50
Medlem
Negreritvs avatar
Citat:
Med proffs menar jag de som verkar sysselsätta sig heltid...
För några år sedan köpte jag en massa grejer på auktion billigt som jag sålde dyrt på Tradera. När jag väl fått kontakt med vissa köpare så kunde jag fortsätta erbjuda dom saker för att skippa traderas 10% som dom alltid snor av säljarna. Det bästa produkterna var minkpälsar som man kunde köpa för en hundring på auktion och sedan sälja vidare för flera tusen. Köparna var oftast damer med Ryskklingande efternamn. Silvermynt och annat tillverkat i silver var också saker man kunde sälja rätt enkelt.
Citera
2023-08-02, 16:23
Medlem
Aldrig ägnat mig åt detta på heltid, men för 5-10 år sedan brukade jag handla begagnad idrottsutrustning på välgörenhetsaffärer typ Erikshjälpen och sedan sälja med vinst på tradera och Blocket. Drog in en del pengar på detta, men den tekniska utvecklingen har gjort att numera har ju även pensionärerna som arbetar frivilligt på dessa affärer smartphones om därmed blev det för lätt att ta reda på sakers rätta värde och min affärsidé dog ut.
Citera
2023-08-02, 16:30
Medlem
Nu antar jag att de flesta som håller på med detta inte deklarerar sina vinster. Men vad är sannolikheten för att skatteverket upptäcker en sådan sidoinkomst och sedan påför en massa skatt?
Har för mig jag läst om att de jagat den här typen av sidointäkter tidigare, men det var nog nåt år sedan.
Citera
2023-08-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Nu antar jag att de flesta som håller på med detta inte deklarerar sina vinster. Men vad är sannolikheten för att skatteverket upptäcker en sådan sidoinkomst och sedan påför en massa skatt?
Har för mig jag läst om att de jagat den här typen av sidointäkter tidigare, men det var nog nåt år sedan.
50 000 om året är ju skattefritt om man säljer sina egna begagnade saker
Citera
2023-08-02, 18:37
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
..så känns det som otroligt mycket arbete och risk för väldigt lite betalt.

Saken är väl den att de som ägnar sig åt detta är de människor som inte jobbar 40h/vecka eller har en familj att ta hänsyn till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in