Citat:
Ursprungligen postat av
GregerMedeltid
Med proffs menar jag de som verkar sysselsätta sig heltid på att köpa och sälja produkter på Tradera, ofta nischade på något som film, spel, böcker, kläder och så vidare. Jag förstår principen kring arbitrage, att köpa de produkter som ligger ute till under marknadspris och sedan försöka sälja dem igen till högre pris, men är det verkligen lönsamt? Ofta är prisdifferensen mellan högt och lågt pris bara enstaka tiotals kronor, och även om de samfraktar så är ändå fraktkostnader en betydlig andel av vinsten. Lägg sedan till risken att varor inte blir sålda och all tid som måste läggas ner på att skicka och ta emot paket, så känns det som otroligt mycket arbete och risk för väldigt lite betalt.
Någon med egna erfarenheter som kan upplysa mig? Vad har jag missat?
Mer än 15 år sen som jag höll på med detta, men
då var det iaf ett bra sätt att dra in kosing på.
Folk köper all möjlig skit, om man sätter ett lågt utropspris, och
lite pengar är bättre än
inga pengar, för skrot som man ändå vill bli av med..
Har man mycket sån bråte, så är det som ordspråket "många bäckar små blir till en stor å".
Men detta var länge sen, och vad jag har hört så har Tradera höjt avgifterna och gjort det för knepigt/olönsamt för privatpersoner att dra in deg på detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
GregerMedeltid
Jag pratar om fraktkostnaden som måste betalas när de köper varor som ligger ute billigt, för att sedan sälja vidare.
Då ska det vara något speciellt som går att sälja för mycket pengar, som säljs till ett så otroligt underpris så att det blir värt att betala frakten.
Annars så letar man ju, som säljare, på lokala loppmarknader och second hand-affärer, så att man
slipper fraktkostnaden.