• 1
  • 2
2023-08-02, 07:19
Medlem
sputnik2011s avatar
Hej, jag fundera på köpa nytt, men tycker saker och ting är dyrt.
Har råd att köpa en spel dator, men tycker inte det är roligt att spendera tusenlappar på teknik.
Finns det fler än mig som överväger återanvända eller köpa begagnat?

Jag känner till IT aktion som säljer begagnat, samt sneglat på mresell (mac).
Tänker att Windows 10 snart slutar gälla och det är dags att köpa nytt.

Har en gammal spel dator med många år på naken, tänkte kasta den, men nu ångra jag mig.
Tänker Ubuntu och Steam och så har man en spel dator utan någon extra kostnad.

MVH
Citera
2023-08-02, 07:36
Bannlyst
Vad skall du ha det till? Många butiker idag säljer beg maskiner, dock ta dom ut över priser. Man kan få betala 2000:- för en 10 år gamla dator. Det man skall kolla på, är om den CPUn klara Windows 11 , om 2 år sluta Windows 10 och supportas av Microsoft. Man bör inte köpa en dator som intel cpu under 8000. Så har datorn en cpu som heter i7-8086K , så klara den Windows 11. Men har den en CPU heter någo på i7-2600k så klara den inte Windows 11.
Citera
2023-08-02, 07:41
Medlem
Jag gör det. Men köper direkt från någon privatperson. Man får ha lite tålamod med rätt var det är dyker det upp ett kap på Facebook Marketplace.

Därefter kan du själv lägga ut din gamla dator till försäljning. Har själv gjort så här och kommit undan med rätt så ekonomiskt fördelaktiga uppbyten.
Citera
2023-08-02, 07:52
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
https://www.sweclockers.com/ finns en bra marknad där det både köps och säljs till vettiga priser. De flesta är kunniga inom datorer och det gör att priserna inte blir som på blocket där folk kräver 10000kr för en superdator från 2015.

Det är samtidigt ett väldigt trevligt forum men man är tvungen att vara registrerad.
Citera
2023-08-02, 08:25
Medlem
RoadToPerditions avatar
Köper aldrig begagnat. Det handlar väl mest om att jag är en pedant som tar väl hand om det jag äger, och helt enkelt inte vet om historiken i fall jag handlat begagnat.
Citera
2023-08-02, 09:03
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag kör stationärt för musikproduktion. Jag köper begagnat. Laptop köper jag inte begagnad då den kuskat runt, fått cola och kaffe på skrivbordet osv.

Ger mellan 10-20%. DEll Optiplex är ett kanonköp då de är avsedda för kontor och stå på hela tiden.

Även gamers har upptäckt det när de skall bygga budgetdatorer.
Citera
2023-08-02, 10:08
Medlem
Köpa en begagnad dator som stått på någons golv o liket en dammsugare sugit i sig hårbollar de senaste tre åren? Nej tack!

Dessutom har man ingen aning om hur datorn är hanterad. Om det är någon idiot som byggt den själv eller varit inne o pillat i den. ESD-skador har gemene man ingen aning om vad det är.
Väldigt få har vett nog att använda skydd när de monterar en dator.

Köp ny dator istället.
Citera
2023-08-02, 10:23
Medlem
Har köpt en 6 månader knappt använd laptop, nypris 21 000 men fick den för 8 000kr. Rullar på ännu 6 år senare efter tung användning.

Köpte nyss ett nytt grafikkort nypris 4 600kr men budade hem det för 2 750kr, lätt använt 6 månader gammalt och funkar fint.

Hade kanske inte köpt och använt en begagnad stationär, möjligvis plockat delar om det var väldigt billigt och sålt vidare resten och alltid köpt nytt nätagg och kanske även moderkort. Esd-skador vid hemmabyggen är väldigt osannolikt även för en riktigt oförsiktig gröngöling.
Citera
2023-08-02, 11:29
Medlem
DrWangs avatar
Alltid köpt begagnat annars men senaste datorn blev av nya delar pga lathet.

Man kan fynda rätt rejält och ärligt talat, hur viktigt är det med helt nya grejer? Ytterst få delar jag gärna vill ha som nya. Nätaggregatet är otroligt viktigt att den är i bra skick så den kan man köpa ny med gott samvete. Grafikkort får man köpa av rätt person så du inte får ett kort som någon minat sönder.

Kan vara rätt givande att plocka ihop delar begagnat och sen jämföra när datorn är färdig om vad den hade kostat som helt ny. Lite kul med.
Citera
2023-08-02, 11:58
Medlem
Jag köper alltid begagnat. Sist köpte jag en laptop osedd på Tradera, mycket billigare än rekonditioneringsföretagen.
Citera
2023-08-02, 15:25
Medlem
Om du har en stationär speldator finns ingen anledning att köpa varken nytt eller begagnat i sin helhet. Räcker oftast att byta grafikkortet så har du många år till med samma dator för väldigt mycket mindre pengar. Grafikkortet behöver du såklart inte köpa nytt, det duger fint med 2-3 generationer bakåt begagnat om du inte ska spela med 4k-skärm eller VR.

Annars så ja, det går utmärkt att köpa begagnat. Har gjort det sedan början av 90-talet. Väldigt sällan jag köpt något nytt och aldrig någonsin haft problem. Elektronik av dessa slag har en tendens att antingen funka eller så funkar det inte. Det blir inte halvdåligt. Är det för mycket pengar för att chansa och/eller säljaren inte känns trovärdig, så bara testa grejorna innan du köper.
Citera
2023-08-03, 21:02
Medlem
PeterNosters avatar
Jag prenumererar på youtubern Learn Electronics Repair:

https://www.youtube.com/@LearnElectronicsRepair

Engelsman med svår dialekt sitter på kanarieöarna och reparerar elektronik.

Ett återkommande inslag är att han köper gamla datorer på loppmarknaden, reparerar och säljer grejerna på e-bay. Vanligaste felet, svullna elektrolytkondensatorer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in