• 1
  • 2
2023-08-02, 05:06
Medlem
Drooids avatar
"Polis tog stort penningbelopp från misstänkt brottsling"
https://www.sydsvenskan.se/2023-08-0...nkt-brottsling
Citat:
Mannen hade ett okänt antal tusen i en magväska när polisen genomförde en kontroll på Monbijougatan vid 00.30-tiden.

– Det rör sig om under 100 000 kronor men över 10 000 kronor. Märkligt att ha så mycket pengar med tanke på att han inte har något jobb eller någon inkomst, säger Mikael Holmström, befäl vid polisen i Malmö.
När ska dessa becknare komma på att en 'magväska' är en anledning för polisen att göra en kontroll?
Senast redigerad av Drooid 2023-08-02 kl. 05:45.
Citera
2023-08-02, 06:53
Medlem
Glostrups avatar
Det här är min favorittyp av nyheter, kriminella som får sina ägodelar och kontanter beslagtagna.

Helst skulle jag vilja se en svensk motsvarighet till Guardia di Finanza, en enhet vars enda uppgift är att beslagta kriminellas tillgångar, och i Sverige skulle de även gärna få uppdraget att utreda bidragsbrott och se till att de som dömts för sådant betalar tillbaka varenda överflödig krona tills de har gjort rätt för sig.

En sådan enhet och en enhet som ansvarar för verkställande av utvisningar och, tills de kan utföras, förvaring av människor som inte har rätt att vistas i landet vore nog de polisiära enheter vi mest behöver just nu.
Citera
2023-08-02, 07:19
Medlem
Man brukar alltid få samma svar; jag har sålt en bil, vi har samlat till en födelsedagspresent, det är min kompis som jag inte kommer ihåg namnet på som äger väskan etc.

Jag blir alldeles varm i kroppen när man läser om att kriminella blir av med sina pengar och ägodelar. Sen skall man bara stänga kranen i andra änden med avseende olika typer av bidrag och andra svarta inkomster.
Citera
2023-08-02, 07:25
Medlem
I ett civiliserat land är det så klart något polisen ska motivera med något bra mer konkret än att något är märkligt, det här framstår som ren stöld.
Citera
2023-08-02, 07:30
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belloq
I ett civiliserat land är det så klart något polisen ska motivera med något bra mer konkret än att något är märkligt, det här framstår som ren stöld.
Stöld när blattefittan inte kan redovisa hur han kommit över så pass stora summor?
Citera
2023-08-02, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Stöld när blattefittan inte kan redovisa hur han kommit över så pass stora summor?

Det är rättsväsendets uppgift att bevisa skuld, och det är vad jag vet inte olagligt att ha pengar. Så varför ska hans oförmåga att redovisa något vara tillräckligt? Det är stöld.
Citera
2023-08-02, 07:53
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Det är rättsväsendets uppgift att bevisa skuld, och det är vad jag vet inte olagligt att ha pengar. Så varför ska hans oförmåga att redovisa något vara tillräckligt? Det är stöld.
Är ni sköna elr? Är man kriminell och springer runt med pengar är de oskalade pengar man fått via kriminell verksamhet. Va glada att de finns någon form av kraft som stoppar kriminella utan att vi offrar skola och sjukvård.
Citera
2023-08-02, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Är ni sköna elr? Är man kriminell och springer runt med pengar är de oskalade pengar man fått via kriminell verksamhet. Va glada att de finns någon form av kraft som stoppar kriminella utan att vi offrar skola och sjukvård.

En gång till då eftersom du inte förstod: man är inte kriminell förrän rättsväsendet bevisat att man är kriminell. Exakt vilket brott begås när man har pengar på sig?
Citera
2023-08-02, 08:02
Medlem
vittbruss avatar
Citat:

Jag medger att ordet "märkligt" inte är något konkret som är bevis. Kontanter är inte heller olagliga att inneha. Men som penningtvättlagen ser ut idag så måste dock den som innehar kontanter bevisa varifrån de kommer. Vilket kan vara svårt tex för gamla.

Det finns en hel mängd "märkliga" händelser där gamlingar sparat i kontanter under hela sitt liv och staten tagit ifrån dem allt de äger och har eftersom staten inte på något vis behöver bevisa något, utan bevisbördan helt och hållet ligger hos gamlingen, som i vissa fall till och med är död. Det är per se stöld.

Men glöm ej bort att Staten kan aldrig begå ett brott. Det är bara den enskilde som kan begå brott mot staten.

Men i det här fallet finns inget förbrott, utan bara en misstanke, alltså inget konkret. Troligtvis får han tillbaka pengarna då han säkerligen framför en förklaring.
Senast redigerad av vittbrus 2023-08-02 kl. 08:05.
Citera
2023-08-02, 08:10
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
En gång till då eftersom du inte förstod: man är inte kriminell förrän rättsväsendet bevisat att man är kriminell. Exakt vilket brott begås när man har pengar på sig?

Jag menar att bevisen ör svaga och de finns tvivel men endast?om detaljer. Helheten är de ju inte speciellt tvivelaktigt att de är pengar han fått via brott.
Ja de är ju mer eller mindre rimligt att om han te.x har sålt knark eller förberett att göra kriminella transaktioner eller inte kan visa vart dom kommer ifrån bidrar till bevisningen är är bevisningen. Om det finns inkomst eller konpis, kan han han ju edovisa en inkomst eller ringa den som gav han pengarna t.ex.
De kan också va en utmätning pga skuld osv.
Citera
2023-08-02, 08:16
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Vi kräver bra mycket mer än vad polisen anser vara "inte speciellt tvivelaktigt".
Jag får läsa på mer, men det kan va så att personen inte blir dömd men pengarna tas i beslag. Antigen i väntan på bevis och andra mål mot personen eller pga att han är kriminell.
Hur som tycker jag det är be idag att de inte är lagliga pengar. Storyn att han fått dom av en snäll kompis eller faster och sen bär runt dom på stan, är inte rimlig.
Citera
2023-08-02, 08:34
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Vad tror du själv att pengarna har kommit från? Vad fan är det med dig, gillar du kriminella babbar eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in