2023-08-01, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 08capo.
Utdelningsaktier blandat med index baserat på tidigare svar låter som en plan.
Tack för ett bra svar!
Det där med utdelningsaktier är bara konstigt. Du kan lika gärna ha aktier som inte ger utdelning och sälja när du behöver pengar.

Utdelningsaktier är liksom inget magiskt som automatiskt går bättre än andra aktier. Tycker mig mest se att det handlar om amatörtips att köpa sånt. Men visst, sådana kan gå bra såklart. Men utdelningen är inget plus. Andra bolag investerar i bolaget, och då ökar aktiernas värde istället.

Just nu har jag mest Volvo och Alphabet, båda går som tåget. Och så lite indexfonder och lite annat skit, haha. Har faktiskt inte en aning om mina aktier är utdelare. Det spelar liksom ingen roll. Behöver jag pengar eller om jag vill omplacera, så säljer jag.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-08-01 kl. 23:38.
Citera
2023-08-01, 23:34
Medlem
Citat:
Utdelningsaktier blandat med index baserat på tidigare svar låter som en plan.
Tack för ett bra svar!

Jag vill spara ihop tillräckligt för att sätta igång med uthyrningsverksamhet av fastigheter.

Så ett av mina mål innan 25 är ett parhus i medelstor svensk stad jag kan hyra ut långsiktigt.

Spara till kontantinsatsen i lågriskfonder. Gå till morningstar och kolla.
Hur mycket du sparar beror på din egen horisont. 5 år á 30000/mån ger dig 1,8 mille + avkastning. Borde räcka ganska långt avseende kontantinsats.

Regga ett aktiebolag och gå till banken.

Köp fastigheten

Lägg en massa deg på underhåll och renovering.

Hyr ut lägenheterna.

Anställ en fastighetsskötare.

Fortsätt lägga ut till underhåll och renovering.

Lycka till
Citera
2023-08-01, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qstar
Spara till kontantinsatsen i lågriskfonder. Gå till morningstar och kolla.
Hur mycket du sparar beror på din egen horisont. 5 år á 30000/mån ger dig 1,8 mille + avkastning. Borde räcka ganska långt avseende kontantinsats.

Regga ett aktiebolag och gå till banken.

Köp fastigheten

Lägg en massa deg på underhåll och renovering.

Hyr ut lägenheterna.

Anställ en fastighetsskötare.

Fortsätt lägga ut till underhåll och renovering.

Lycka till
Typ som SBB, eller?
Citera
2023-08-01, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Typ som SBB, eller?

Kanske därifrån inspirationen kommer, vad vet jag.
Citera
2023-08-01, 23:43
Medlem
Citat:
Tjena!

Som topic lyder är jag ej vassaste kniven i lådan vad gäller privatekonomi.

Jag är i tidiga 20-årsåldern med en skiftande månadsinkomst brutto mellan 90 uppemot 200k baserat på prestation i arbetet.

Detta lämnar mig efter skatt mellan 60-100k varje månad.

Jag har fasta utgifter på 16k/månad (hyra, el, abonnemang)

Hade gärna velat se er med fler år på nacken ge mig tips på hur jag bör budgetera, men främst på vad jag bör lägga undan på/investera i.

Tidigare svårighet har varit att oavsett hur mycket lönen ökar står jag på noll i slutet av månaden p.g.a ökad levnadsstandard(onödigt spenderande).

Så, vad ger ni mig för råd?

Lär dig att använda 30K/mån och det enklaste sättet att börja spara på är att starta ett nytt konto på tex Avanza och sätt upp ett autosparande till indexfonder.

Du kommer åt pengarna om du behöver med 3dgr varsel, så även om det är ett sparande så står du aldrig utan pengar trots sparande.
Citera
2023-08-01, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qstar
Kanske därifrån inspirationen kommer, vad vet jag.
SBB kursar precis vilken dag som helst. Ingen hit med fastigheter i dagsläget.
Citera
2023-08-01, 23:48
Medlem
Citat:
SBB kursar precis vilken dag som helst. Ingen hit med fastigheter i dagsläget.

Säg det till TS
Citera
2023-08-01, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Lär dig att använda 30K/mån och det enklaste sättet att börja spara på är att starta ett nytt konto på tex Avanza och sätt upp ett autosparande till indexfonder.

Du kommer åt pengarna om du behöver med 3dgr varsel, så även om det är ett sparande så står du aldrig utan pengar trots sparande.
Man kan ha lite på Avanzas sparkonto också, de har lite olika varianter. Annars finns det andra sparkonton med bra ränta, typ Klarna och SBAB. Om man kan tänkas behöva få ut pengar snabbt. Både Klarna och SBAB kommer på sekunden, om det inte är mitt i natten.
Senast redigerad av Pillerarm 2023-08-01 kl. 23:51.
Citera
2023-08-02, 00:03
Medlem
Citat:
Det där med utdelningsaktier är bara konstigt. Du kan lika gärna ha aktier som inte ger utdelning och sälja när du behöver pengar.

Utdelningsaktier är liksom inget magiskt som automatiskt går bättre än andra aktier. Tycker mig mest se att det handlar om amatörtips att köpa sånt. Men visst, sådana kan gå bra såklart. Men utdelningen är inget plus. Andra bolag investerar i bolaget, och då ökar aktiernas värde istället.

Just nu har jag mest Volvo och Alphabet, båda går som tåget. Och så lite indexfonder och lite annat skit, haha. Har faktiskt inte en aning om mina aktier är utdelare. Det spelar liksom ingen roll. Behöver jag pengar eller om jag vill omplacera, så säljer jag.

Gibetvis har du helt rätt men däremot så när man kollar på utdelningsaktier så sorterar man ju automatiskt bort många "skit" bolag på börsen som aldrig kommer generara pengar.

Börjar man snegla på bolag som höjd utdelning många år i rad så är det ju ofta någon typ av "kvalitetsstämpel" att något har de ju ändå gjort rätt om de kunnat höja utdelningen 10 år i rad sen måste man ju kolla lite annat som att de ej delar ut mer än vinsten etc.

Sjölv så kör jag allt i indexfonder mem skulle jag plocka enskilda aktier så hade många utdelningshöjare legat på min lista visst blir ofta inga raketer men har man tiden på sin sida så kan det med ränta på rönta bli en bra slant ändö I framtiden
Citera
2023-08-02, 00:07
Medlem
FredligHerre23s avatar
Visste inte att Stefan Löfven var i 20 års åldern
Citera
2023-08-02, 00:14
Medlem
Tricket är att föra över pengar till aktiedepån så fort du får lön. Skicka in hälften till din depå vid varje lön. Lägg det i billiga indexfonder. Dollar cost averaging. Köp både när börsen går ner och när den går upp vid varje löning. På sikt går det alltid upp.

Eftersom kronan är så svag nu är det kanske bäst att satsa på svenska indexfonder nu. När kronan blivit starkare kör du internationella fonder.

Men som sagt. Bestäm hur mycket av lönen du ska spara varje gång och håll dig till planen. Sedan kan du spendera resten utan samvetskval. När din lön ökar höjer du nivån på hur mycket du sparar. Men unnar dig även lite mer pengar att leva upp. Man måste hitta en balans mellan sparande och joie de vivre.
Citera
2023-08-02, 00:43
Medlem
Citat:
Tjena!

Som topic lyder är jag ej vassaste kniven i lådan vad gäller privatekonomi.

Jag är i tidiga 20-årsåldern med en skiftande månadsinkomst brutto mellan 90 uppemot 200k baserat på prestation i arbetet.

Detta lämnar mig efter skatt mellan 60-100k varje månad.

Jag har fasta utgifter på 16k/månad (hyra, el, abonnemang)

Hade gärna velat se er med fler år på nacken ge mig tips på hur jag bör budgetera, men främst på vad jag bör lägga undan på/investera i.

Tidigare svårighet har varit att oavsett hur mycket lönen ökar står jag på noll i slutet av månaden p.g.a ökad levnadsstandard(onödigt spenderande).

Så, vad ger ni mig för råd?

Skaffa ett låst sparkonto (kanske i 6 - 12 månader) . Du kan spara lite varje månad. En hundring räcker , sen öka med tiden… det kommer kännas skönt sen när du ser en bra klumpsumma på sparkontot, då kommer du vilja fortsätta spara, för du kommer inte lida utav det du inte köpte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in