2023-08-02, 14:44
Medlem
Det handlar väl också lite om vad man lägger pengarna på? Bling-bling eller amorteringar.

Jag växte upp i ett medelklassområde. I grundskolan var det generellt kidsen på den nedre inkomsthalvan som hade nya Levis-jeans och de dyraste mountainbiken. Vi som tillhörde den den övre halvan hade jeffersson-jeans och ärvde våra cyklar av syskon och kusiner. En märkeskeps för 500kr (som på den tiden var mycket för en keps) kunde vi glömma. Däremot barnen i familjerna på den nedre halvan av inkomstskalan, de fick ganska ofta märkesvaror.

Familjerna på den över halvan av inkomstskalan bodde mer ofta i större egenbyggda villor medan de andra familjerna generellt bodde i mindre massproducerade villor. (Ja, som sagt, det var ett medelklassområde, så ingen bodde i lägenhet).

Familjerna på den nedre halvan av inkomstskalan åkte mycket mer sällan på utlandssemestrar. Deras semestrar verkade ärligt talat jävligt tråkiga, hemma hela sommarlovet förutom kanske två veckor i någon sommarstuga i Sverige. Barnen i dessa familjer verkade inte heller göra något på höst-, jul-, sport- och påsklovet, förutom att vara hemma. På sin höjd hade åkt till sina mor- eller farföräldrar. Inga skidsemestrar, inga solsemestrar.

Behovet att hävda sig med hjälp av bling-bling verkar ganska stark inom vissa invandrargrupper.

Det är nog inte hela förklaringen men en del.
Citera
2023-08-02, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dallasmygel
Så svenskar köper inte dyra statusprylar?

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Inte i samma skala. När en svensk familj köper en bil ska bilen gå bra. När de köper en bil ska den se bra ut.

Ja, precis. Svenskar köper bil för att den ska vara bra att åka till fjällen med.
Citera
2023-08-02, 14:58
Medlem
Enligt SCB har infödda svenskar (inklusive de med invandrarbakgrund) 40% högre genomsnittlig inkomst än invandrare (bidrag inkluderade), så invandrares "rikedom" handlar nog mest om skillnader i konsumtionsmönster.

Förenklat: svenskar spenderar på köksrenovering, sommarstugor och skidsemester, invandrare spenderar på flashig bil, dyr jacka och guldkedja.
Citera
2023-08-02, 15:00
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treschow
Det är inte billigare att bo i ett ghetto/no go-zone än innerstaden, skillnaden är att babbarna inte jobbar utan tar emot bidrag som ofta är mer än en genomsnittlig svensson-lön.

Däremot, utan lång bostadskötid, eller att man inte kan köpa sig en bostadsrätt, då blir det Rinkeby eller Tensta för dina surt förvärvade ködagar med en hyra på 9000:- för en 1:a. Roligt, sa svensken!

Det är det här, alla lägenheter som är billigare än min finns i utanförskapsområden. Att det sen finns relativt nybyggda områden som det sociala fyllt med flyktingar och därmed gjort oattraktiva för bananen betyder inte att det är regel, vanligtvis är det miljonprogrammets hus som förfallit till getton.

Att marknaden är extra skev i just Stockholm må vara hänt men det är inte så det ser ut på riksplan.
Citera
2023-08-02, 15:00
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du kan räkna va? 5% av Sveriges befolkning är 500.000 pers, en ofattbar mängd, som äger 10 miljoner kronor minst cash utöver sitt boende. Om man tar med ålder så tror jag nog att 10-15% avv alla över 50 i Sverige äger 10Mkr.

Antal muslimer i Sverige är 300k som jämförelse.

Svensken är bland världens mest belånade. Men du vet att siffrorna jag länkade är EFTER att skulden är bortdragen?

Vad tänkte du är vinsten att försöka prata bort att Sverige, dvs svensken, är bland de rikaste i världen? För att du själv är fattig?

Som sagt, du är dum i huvudet. 5 procent är 5 procent. Alltså 95% är resterande. Och genom att omvandla till absoluta tal gör inte saken bättre. 500 000 människor är en piss i Nilen i förhållande till totalen. Rikedomarna är extremt ojämnt fördelad i västvärlden och så väl i Sverige. Den klyftan växer dessutom.

Sen finns inte en chans att vi enbart skulle ha 300 k muslimer. Enbart Somaliska kvinnor föder 4< barn. Syriska likväl.

Sen handla denna tråd inte om muslimer utan om ” invandrare ” Har du inte fattat det? Alltid detta tjat om muslimer.

Uppmaning till dig. Skaffa dig ett liv istället för att sitta här och hata.
Citera
2023-08-02, 15:08
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Bor man hemma och jobbar så får man snabbt en hel del pengar att leka med. Merparten brukar inte flytta förrän man gifter sig eller närmar sig 30-års åldern.

Ja, det stämmer. Därmed finns stora chanser för dessa yngre invandrare att få ihop pengar hyfsat snabbt.

Inga utgifter i princip och då kan de lägga undan mycket pengar även om de har ett låglönejobb.
Citera
2023-08-02, 15:14
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nej nej, svensken är i snitt oerhört rik, åtminstone efter 40. Över 2 miljoner äger t.ex aktier. Snittvärdet är 1.6Mkr.
https://investerarfysikern.se/2019/1...snittsvensken/

” oerhört rik” snitt 1,6 miljoner Det är i euro cirka 134 000. I min värld är det inte iaf oerhört mycket.

Kronan är totalt värdelös nummer, men det är ett annat ämne.

Vad gäller invandrare så sparar de och gnetter ihop sin pengar, eller så väljer många den kriminella banan. Tror många är småkriminella dvs fuskar med bidrag, jobbar svart etc.
Citera
2023-08-02, 15:39
Medlem
BlyatMans avatar
De jobbar och tjänar pengar, måste invandrare vara fattiga eller vara fattigare än svenskar?
Citera
2023-08-02, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlyatMan
De jobbar och tjänar pengar, måste invandrare vara fattiga eller vara fattigare än svenskar?
Finns inget värre för svenskar än när invandrare har lyckats bättre än dem själva. Psykiska svaga individer som tror på sina lögner. 1,7 miljoner invandrare sliter arslet av sig i detta land och alltid har de bara fått skit. Inte konstigt att det skjuts och sprängs. Ett sätt att slå tillbaka mot samhället och SD kommer bara att förvärra situationen.
Citera
2023-08-02, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag kan inte vara den enda som märkt detta.
Invandrare som bor i miljonprogram verkar trots det aldrig vara fattiga rent ekonomiskt. Många kör runt i dyra bilar, har dyra jackor på sig och massa såna grejer. Dessutom verkar de handla väldigt mycket grejer varje gång jag ser dem i affären.

Vissa har även köpt pizzerior/livsmedelsbutiker och verkar till synes aldrig ha problem med att gå runt ekonomiskt. En gång när jag skulle käka pizza i en miljonprogramsförort så verkade ägaren mest besvärad av att jag kom och vill äta där. Nån desperation efter pengar fanns ej i luften.

Ja hur kan invandrare ha så mycket pengar, medan svenska fattiglappar finns det gott om?
De flesta saker de har på sig är fake
Citera
2023-08-02, 16:17
Medlem
Homoaktivists avatar
Mycket rasism och hittepå här av bidrags-SD:arna.

Vad jag har noterat så har dessa ett dagjobb och sen knäcker extra på taxi, foodora, hemtjänsten osv.

Ni skulle också ha pengar om ni inte satt hemma och drack sprit när ni hatar på flashback för mina pengar.
Citera
2023-08-02, 16:53
Medlem
Dom är i regel rika när dom kommer hit redan +bidrag + affärer med släkt o kusiner världen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in