Citat:
Ursprungligen postat av
Waterproof32
Man har rätt till sjukvård men tror inte att det gäller rehabilitering OM man inte är skriven/bosatt i landet. T.ex att du inte kan åka till Tyskland på "tillfälligt besök" och kräva att de planerar en operation för att rätt upp benen i din arm efter ett komplicerat armbrott.
Jag antar att det "S1" du skriver om är just någon form av adress ändring.
S1 är formuläret man ska fylla i efter att man folkbokfört sig i landet man flyttat till. För turister gäller blanketten för European Health Insurance Card.
Man kan vara skriven i t ex Tyskland hos tyska myndigheter utan att registrera sig som utvandrad hos svenska Skatteverket. Myndigheterna synkar inte över gränsen. Adressändringen är separat. :-)
Även turister har rätt till t ex operationer men såvitt jag vet behöver dessa godkännas av Försäkringskassan i förväg. Går gör det, men tillstånd och planering krävs. Gäller det akut sjukvård behöver det självfallet inte planeras i förväg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zynd
Jag är folkbokförd i Tyskland, fixade det direkt när jag kom hit då jag började arbeta direkt.
Har även ett försäkringskort när det kommer till sjukvård.
Toppen, då saknar du bara folkbokföringen hos Skatteverket i Sverige. Den kan som sagt göras retroaktivt.
OM det mot förmodan skulle strula med skatt som någon annan var inne på och du behöver skatta något i Sverige kan du beroende på anknytning till Sverige (skatteverkets bedömning) kvalificera för lägre inkomstskatt i Sverige genom att yrka på SINK. Detta sker inte per automatik, de ser ju helst att du inte känner till det.