• 1
  • 2
2023-08-01, 18:35
Medlem
Hej!

Jag flyttade till Tyskland för ca 1.5 år sedan, jag är gift med en tysk medborgare och arbetar här.
Problemet är att när jag flyttade så glömde jag att meddela Skatteverket/försäkringskassan.. jag har ingen inkomst alls i Sverige, har ett bankkonto kvar, är skriven på min familjs adress och deklarerade 0 i inkomst, eftersom jag betalar min skatt här i Tyskland.

Vad kan detta få för konsekvenser? Bör jag meddela att jag har flyttat? Om ja, bör jag då informera att det var 1.5 år sedan eller säga att flytten är aktuell nu.

Jag och min fru vill flytta till Sverige om några år, så vill att det ska bli några problem då.
Citera
2023-08-01, 18:58
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zynd
Hej!

Jag flyttade till Tyskland för ca 1.5 år sedan, jag är gift med en tysk medborgare och arbetar här.
Problemet är att när jag flyttade så glömde jag att meddela Skatteverket/försäkringskassan.. jag har ingen inkomst alls i Sverige, har ett bankkonto kvar, är skriven på min familjs adress och deklarerade 0 i inkomst, eftersom jag betalar min skatt här i Tyskland.

Vad kan detta få för konsekvenser? Bör jag meddela att jag har flyttat? Om ja, bör jag då informera att det var 1.5 år sedan eller säga att flytten är aktuell nu.

Jag och min fru vill flytta till Sverige om några år, så vill att det ska bli några problem då.

Försäkringskassan har ingen betydelse eftersom du inte uppbär någon ersättning därifrån.
Du bör inte vara folkbokförd i Sverige då du utvandrat då detta innebär folkbokföringsbrott.
Citera
2023-08-01, 18:58
Du har ingen skyldighet att meddela eftersom du inte har flyttat förrän det gått 1 år eller om du redan visste att du skulle stanna längre än så när du begav dig. Din vetskap om flytten kan ha uppkommit när 1 år hade gått och då är det 6 månader du pratar om.
Citera
2023-08-01, 18:59
Medlem
Citat:
Hej!

Nu när du vet måste du anmäla flytt, annars gör du dig skyldig till folkbokföringsbrott. Gör det på Skatteverkets hemsida och svara bara på frågorna.
Citera
2023-08-01, 19:17
Medlem
Ring bara till skatteverket. De har hjälpt mig mycket under min flytt och även efteråt. De kan korrigera "misstag" i efterhand med några knapptryck bara.
Citera
2023-08-01, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UhYeah
Du har ingen skyldighet att meddela eftersom du inte har flyttat förrän det gått 1 år eller om du redan visste att du skulle stanna längre än så när du begav dig. Din vetskap om flytten kan ha uppkommit när 1 år hade gått och då är det 6 månader du pratar om.
Man ska vara folkbokför där man bott flest nätter det senaste året. Har man bott på ny plats 165/2= 183 nätter ska man folkbokföra sig där. Det är inte kalender år utan flytande 183 nätter.

Är du inte skriven i landet så kan det också vara svårare för dig att få sjukvård. Akuta saker fixar dem men sedan kommer nog landet kräva att du ordnar efterbehandling och uppföljning på din hemort. Eller betalar de fulla kostnaderna.
Det kan vara allt från du blir sjuk och behöver en sjukskrivning för jobbet eller att du ramlar och bryter armen. Du får gipset men måste åka till Sverige för att ta bort det.

Det är säkert en massa andra saker som också kan skapa problem om man inte är skriven i nya landet.
Citera
2023-08-01, 19:54
Du kan folkbokföra dig retroaktivt, det är inga problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Waterproof32
Det kan vara allt från du blir sjuk och behöver en sjukskrivning för jobbet eller att du ramlar och bryter armen. Du får gipset men måste åka till Sverige för att ta bort det.

Det är säkert en massa andra saker som också kan skapa problem om man inte är skriven i nya landet.

Nej! EU-lag stipulerar att utländska EU-medborgare har samma rätt till sjukvård som landets egna medborgare.

Det är bara att skaffa ett försäkringskort, vilket är gratis. I detta fallet eftersom TS flyttat skall han fylla i S1.

Självklart skall detta kompletteras med sjukvårdsförsäkring.

Citat:
Under EU law, EU citizens have the right to access healthcare in any EU member state and to be reimbursed for care abroad by their home country. The European Health Insurance Card (EHIC) ensures that necessary healthcare is provided under the same conditions and at the same cost as people insured in that country.

https://www.consilium.europa.eu/en/p...that%20country.

Citat:
Please note: when you move your habitual residence to another country, you should register with the S1 form instead of using the EHIC to receive medical care in your new country of habitual residence.

https://ec.europa.eu/social/main.jsp...=559&langId=en
Citera
2023-08-01, 20:01
Medlem
Är man skriven i Sverige så behöver man nog deklarera sin inkomst i nya landet fullt ut i Sverige. Man kan dra av den betalda skatt i nya landet men det kanske finns risk för att Svenska skattemyndigheten anser att man ska betala upp till Svensk skatt till Sverige.
Är du skriven i Sverige har du rätt till all sociala förmåner i Sverige så då måste man också deklarera här.

Tänk motsvarade att någon är skriven i Sverige men bott de senaste 25 åren i ett 0-skatte land börjar bli gammal och får cancer. Ska då personen som inte betalt skatt här ha full rätt till fri cancer vård och alla andra sociala förmåner?

De flesta I-länder utbyter bank och skatteinformation mellan varandra så räkna med att Tyskland delat dina uppgifter och att Svenska myndigheter har dem.

Har du skrivet dig i Tyskland till tyska myndigheter?
Ring Skatteverket och berätta att du missade att du var tvungen att skriva ut dig från Sverige och fråga hur du ska göra.
Citera
2023-08-01, 20:11
Medlem
Citat:
Man ska vara folkbokför där man bott flest nätter det senaste året. Har man bott på ny plats 165/2= 183 nätter ska man folkbokföra sig där. Det är inte kalender år utan flytande 183 nätter.

Är du inte skriven i landet så kan det också vara svårare för dig att få sjukvård. Akuta saker fixar dem men sedan kommer nog landet kräva att du ordnar efterbehandling och uppföljning på din hemort. Eller betalar de fulla kostnaderna.

Hur vet du att TS inte är korrekt folkbokförd i Tyskland? Han är ju bara inte utskriven som utvandrad i svensk folkbokföring.
Citera
2023-08-01, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Du kan folkbokföra dig retroaktivt, det är inga problem.

Nej! EU-lag stipulerar att utländska EU-medborgare har samma rätt till sjukvård som landets egna medborgare.

Det är bara att skaffa ett försäkringskort, vilket är gratis. I detta fallet eftersom TS flyttat skall han fylla i S1.

Självklart skall detta kompletteras med sjukvårdsförsäkring.

https://www.consilium.europa.eu/en/p...that%20country.

https://ec.europa.eu/social/main.jsp...=559&langId=en
Man har rätt till sjukvård men tror inte att det gäller rehabilitering OM man inte är skriven/bosatt i landet. T.ex att du inte kan åka till Tyskland på "tillfälligt besök" och kräva att de planerar en operation för att rätt upp benen i din arm efter ett komplicerat armbrott.

Jag antar att det "S1" du skriver om är just någon form av adress ändring.
Citera
2023-08-01, 20:35
Medlem
Jag är folkbokförd i Tyskland, fixade det direkt när jag kom hit då jag började arbeta direkt.

Har även ett försäkringskort när det kommer till sjukvård.
Citera
2023-08-01, 20:47
Citat:
Man har rätt till sjukvård men tror inte att det gäller rehabilitering OM man inte är skriven/bosatt i landet. T.ex att du inte kan åka till Tyskland på "tillfälligt besök" och kräva att de planerar en operation för att rätt upp benen i din arm efter ett komplicerat armbrott.

Jag antar att det "S1" du skriver om är just någon form av adress ändring.

S1 är formuläret man ska fylla i efter att man folkbokfört sig i landet man flyttat till. För turister gäller blanketten för European Health Insurance Card.

Man kan vara skriven i t ex Tyskland hos tyska myndigheter utan att registrera sig som utvandrad hos svenska Skatteverket. Myndigheterna synkar inte över gränsen. Adressändringen är separat. :-)

Även turister har rätt till t ex operationer men såvitt jag vet behöver dessa godkännas av Försäkringskassan i förväg. Går gör det, men tillstånd och planering krävs. Gäller det akut sjukvård behöver det självfallet inte planeras i förväg.

Citat:
Jag är folkbokförd i Tyskland, fixade det direkt när jag kom hit då jag började arbeta direkt.

Har även ett försäkringskort när det kommer till sjukvård.

Toppen, då saknar du bara folkbokföringen hos Skatteverket i Sverige. Den kan som sagt göras retroaktivt.

OM det mot förmodan skulle strula med skatt som någon annan var inne på och du behöver skatta något i Sverige kan du beroende på anknytning till Sverige (skatteverkets bedömning) kvalificera för lägre inkomstskatt i Sverige genom att yrka på SINK. Detta sker inte per automatik, de ser ju helst att du inte känner till det.
Senast redigerad av kodapan 2023-08-01 kl. 20:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in