2023-08-04, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Hur legitimerar man sig i dessa banker om man inte har mobilt BankID?

Förr när man blev kund hos Skandiabanken så fick man väl koder i ett rekommenderat brev. Vet inte hur det fungerar idag. Viil man bli kund idag och saknar bankid så ska man i alla fall ringa Skandiabankens kundservice.

Citat:
Har du inget BankID?
0771-55 55 00

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Fast då säger de bara tough shit, och du kan inte kräva att få bankid utan får vara utan.

Skandiabanken säger ring oss i alla fall.
Senast redigerad av Hominem 2023-08-04 kl. 10:38.
Citera
2023-08-04, 11:02
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Har du tur så kan du skaffa BankID utan nationellt ID eller pass. Men jag skulle inte räkna med det.

Ok, då har de ökat säkerheten.

Behövdes inte när jag skaffade mobilt BankID förra sommaren hos Swedbank.
Citera
2023-08-04, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Ok, då har de ökat säkerheten.

Behövdes inte när jag skaffade mobilt BankID förra sommaren hos Swedbank.

Detta är en förändring som BankID införde förra hösten.

Jag har fått hjälpa ett par släktingar att förnya BankID under våren. I bägge fallen så krävdes det pass eller nationellt ID. Bankerna det gällde var Nordea och Swedbank. Problemet var att bägge hade varken pass eller nationellt ID och fick besöka banken för att skaffa BankID.

Däremot så har jag fått förklarat för mig att kravet på ytterliga legitimation beror bland annat på när du senast fick legitimera fysisk på bank kontoret. Har man nyligen gjort detta så kanske man slipper att använda pass eller nationellt ID när man förnyar BankID.
Citera
2023-08-04, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Byt till en annan bank som inte har bankkontor, och alltså inte kan kräva att du ska besöka dessa.

ICA banken har inget bankkontor och de skriver så här på sin sida om BankID

Saknar du ett giltigt Mobilt BankID, behöver du ha en av våra säkerhetsdosor och ett giltigt svenskt pass eller Nationellt ID-kort för att ansöka om ett Mobilt BankID

https://www.icabanken.se/kundservice...-legitimation/

Även på Skandiabanken ska man räkna med att det behövs pass eller Nationellt ID

När du hämtar BankID kan du behöva styrka din identitet genom att skanna ditt pass eller nationella ID-kort.

https://www.skandia.se/kontakta-skan.../hamta-bankid/
Senast redigerad av zapohd 2023-08-04 kl. 12:47.
Citera
2023-08-04, 15:36
Medlem
ersattningsids avatar
Citat:
edit
Citera
2023-08-04, 16:33
Medlem
Citat:

Antagligen skickar de kort & eventuella koder dit personen är mantalsskriven. Handelsbanken skickade allt sådant till min brevlåda. Jag har också ett konto på Skandia och där har man en personlig kod för att kunna ladda ner ett mobilt BankID.
Citera
2023-08-04, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Även på Skandiabanken ska man räkna med att det behövs pass eller Nationellt ID

När du hämtar BankID kan du behöva styrka din identitet genom att skanna ditt pass eller nationella ID-kort.

https://www.skandia.se/kontakta-skan.../hamta-bankid/

Jag kollade på filmen och det är precis så där man hämtar ett mobilt BankID hos Skandia. Jag hoppas att det inte behövs ett pass eller nationellt identitetskort för att förnya BankID. Orka skaffa ett pass eller ID-kort enbart för detta.
Citera
2023-09-18, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Jag kollade på filmen och det är precis så där man hämtar ett mobilt BankID hos Skandia. Jag hoppas att det inte behövs ett pass eller nationellt identitetskort för att förnya BankID. Orka skaffa ett pass eller ID-kort enbart för detta.
Jag var på banken idag och det räckte med att visa upp körkortet, behövde ingen pass (jag läste att körkort inte funkar som giltig ID på banken längre, men det gick bra för mig). Fick den nya dosan också med kamera så man inte behöver gå dit mer.
Citera
2023-09-18, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-tomten
Jag var på banken idag och det räckte med att visa upp körkortet, behövde ingen pass (jag läste att körkort inte funkar som giltig ID på banken längre, men det gick bra för mig). Fick den nya dosan också med kamera så man inte behöver gå dit mer.

Körkortet skulle upphöra som id-handling från och med år 2022. Vad hände med det förslaget?
Citera
2023-09-18, 17:19
Bannlyst
Citat:
Körkortet skulle upphöra som id-handling från och med år 2022. Vad hände med det förslaget?
Jo, det var det jag tänkte också men det gick bra för mig, mitt körkort var "bara" 8 år gammalt. vet inte om det var därför med det funkade.. hon ville att jag skulle ha min "gamla" säkerhets dosa med mig, men det hade jag inte..
Jag har ett företagskonto hos dem också, men jag tror inte det hade med sken att göra..
Senast redigerad av flashback-tomten 2023-09-18 kl. 17:23.
Citera
2023-09-18, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-tomten
Jo, det var det jag tänkte också men det gick bra för mig, mitt körkort var "bara" 8 år gammalt. vet inte om det var därför med det funkade.. hon ville att jag skulle ha min "gamla" säkerhets dosa med mig, men det hade jag inte..

Förslaget verkar inte ha gått igenom. Jag antar att man förr eller senare blir tvungen att skaffa ett nationellt ID-kort.

Undrar varför det inte går att ändra körkortets design att innehålla nationalitet samt biometrisk information?
Citera
2023-09-18, 17:30
Bannlyst
Citat:
Förslaget verkar inte ha gått igenom. Jag antar att man förr eller senare blir tvungen att skaffa ett nationellt ID-kort.

Undrar varför det inte går att ändra körkortets design att innehålla nationalitet samt biometrisk information?
Vet inte om jag förstår dig.
Men jag antar att anledningen för att körkortet inte ska funka är för att den är giltig i 10 år istället för 5 (som de flesta(alla) Id-kort)
är det ett sätt att stänga ut (icke svenska medborgare från "systemet")?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in