2023-09-18, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MedelJanne
Körkortet skulle upphöra som id-handling från och med år 2022. Vad hände med det förslaget?
Nåt är konstigt i det här.

Man säger att enbart pass och nationellt id-kort är giltigt.
Men för att söka dessa säger polisen:

” Detta är giltiga id-handlingar

Svenskt vanligt pass (provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation)
Svenskt nationellt id-kort
Svenskt körkort
Svenskt SIS-märkt id-kort
Identitetskort för folkbokförda i Sverige
De id-handlingar som är giltiga för ansökan om pass och nationellt id-kort är fysiska , inte digitala.”

https://polisen.se/tjanster-tillstan...id-handlingar/

Dvs körkort är ok att söka pass men inte använda istället för pass. Logiskt?
Citera
2023-09-18, 17:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nåt är konstigt i det här.

Man säger att enbart pass och nationellt id-kort är giltigt.
Men för att söka dessa säger polisen:

” Detta är giltiga id-handlingar

Svenskt vanligt pass (provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation)
Svenskt nationellt id-kort
Svenskt körkort
Svenskt SIS-märkt id-kort
Identitetskort för folkbokförda i Sverige
De id-handlingar som är giltiga för ansökan om pass och nationellt id-kort är fysiska , inte digitala.”

https://polisen.se/tjanster-tillstan...id-handlingar/

Det är inget som är konstigt..
Så länge du kan bevisa för banken att du är du så är det lugnt..
Vad är det som är konstigt?
Citera
2023-09-19, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-tomten
Det är inget som är konstigt..
Så länge du kan bevisa för banken att du är du så är det lugnt..
Vad är det som är konstigt?
Att körkorten i ena fallet duger som underlag att skaffa sig pass. Därefter är det inte godkänt i stället för pass.

Var det svårt att se ironin i det?
Citera
2023-09-19, 21:15
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Körkort och SiS märkt ID från Skatteverket innehåller inte chip som kan läsas av via NFC men det gör pass och internationellt ID och chipet är något som banker tycker är så säkert och svårt att förfalska så att det kan användas utan deras kontroll / hemifrån för att förnya BankID.
Citera
2023-09-20, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Körkort och SiS märkt ID från Skatteverket innehåller inte chip som kan läsas av via NFC men det gör pass och internationellt ID och chipet är något som banker tycker är så säkert och svårt att förfalska så att det kan användas utan deras kontroll / hemifrån för att förnya BankID.
Det är jag med på men min fundering kvarstår. Hur kan körkortet vara så säkert att du kan använda det som identifiering när du skaffar pass men sedan är det helt plötsligt inte jämförbart med pass?

Nåja, det är inte logiskt men så ser det ut.
Citera
2023-09-20, 17:26
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Det är jag med på men min fundering kvarstår. Hur kan körkortet vara så säkert att du kan använda det som identifiering när du skaffar pass men sedan är det helt plötsligt inte jämförbart med pass?

Nåja, det är inte logiskt men så ser det ut.
Om du menar för att kunna resa med eller ha till bankid så har inte Transportstyrelsen samma säkerhet och längre giltighetstid samt billigare att beställa men kan också vara en taktik från staten att få in mer avgifter när man blir tvungen att ha pass + körkort.
Citera
2024-03-08, 09:05
Medlem
Bumpar den tråden eftersom jag är irriterad över att allt fler sidor, bland annat Kivra, endast har inloggning med mobilt bank-ID.

Finns det någon bra teknisk anledning till att man skippar Bank ID på fil? Jag ser två problem med detta. Det första är lite av ett I-landsproblem:

* Jag sitter ofta vid min laptop när jag pysslar med grejer hemma. Till skillnad från alla millenials så har jag inte mobilen fastklistrad vid kroppen, utan kan ha lagt undan den någonstans. Sjukt irriterande att behöva gå upp och leta efter mobilen när jag ska logga in på någon sida.

* Back-up. Om mobilen pajjar så har jag inget fungerande Bank ID. "Lägg in på en andra enhet" läser jag här som tips. Vaddå? Ska jag skaffa en andra telefon bara för att ytterligare ett bank-ID? Verkar ju helt sjukt. Varför inte bara möjliggöra inloggning på fil så är problemet löst?
Citera
2024-03-08, 09:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Bumpar den tråden eftersom jag är irriterad över att allt fler sidor, bland annat Kivra, endast har inloggning med mobilt bank-ID.

Finns det någon bra teknisk anledning till att man skippar Bank ID på fil? Jag ser två problem med detta. Det första är lite av ett I-landsproblem:

* Jag sitter ofta vid min laptop när jag pysslar med grejer hemma. Till skillnad från alla millenials så har jag inte mobilen fastklistrad vid kroppen, utan kan ha lagt undan den någonstans. Sjukt irriterande att behöva gå upp och leta efter mobilen när jag ska logga in på någon sida.

* Back-up. Om mobilen pajjar så har jag inget fungerande Bank ID. "Lägg in på en andra enhet" läser jag här som tips. Vaddå? Ska jag skaffa en andra telefon bara för att ytterligare ett bank-ID? Verkar ju helt sjukt. Varför inte bara möjliggöra inloggning på fil så är problemet löst?
Inloggning via fil anses ha lägre säkerhet än mobilt bank-id därför har man börjat gå ifrån det.
Citera
2024-03-08, 12:23
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:

Håller med. Går mobilen sönder så kan man helt plötsligt inte göra någonting, så då måste man skaffa en extra mobil i backup för att ha ett extra bankid där. Helt knas.
Citera
2024-03-08, 14:33
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84
Håller med. Går mobilen sönder så kan man helt plötsligt inte göra någonting, så då måste man skaffa en extra mobil i backup för att ha ett extra bankid där. Helt knas.
Det beror lite på vad du har för bank. T.ex. har du Swedbank så har du en dosa du kan använda för att skapa ett nytt bankid. Andra banker har liknande lösningar.
Citera
2024-03-08, 15:24
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Finns det någon bra teknisk anledning till att man skippar Bank ID på fil?
Jag tänker att det beror på sårbarheten hos datorer med virus och att vissa familjer och äldre har datorn tillgänglig utan lösenord eller enkla samt att man inte kan scanna pass via NFC för aktiveringen.

Har du inte någon gammal mobil eller surfplatta liggande? Huvudsaken är att den har minst Android 7 eller iOS 13 så behöver inte vara det senaste eller helt fungerande.
Citera
2024-03-08, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickeh84

Ja, eller som när lillgrabben lyckades låsa min telefon. Hade dumt nog inte PUK-koden uppskriven någonstans. Tänkte att jag loggar in på mina sidor hos mobiloperatören för att få fram den. Men även där var det endast mobilt ID som gällde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in