• 1
  • 2
2023-08-01, 10:36
Medlem
Till att börja med - ursäkta om jag postat under fel rubrik.

Är alla USB-C kablar lika?
D v s kan man använda samma USB-C till alla apparater = telefoner, radio etc?
Eller är alla USB, från olika apparater, överhuvudtaget kompatibla med varandra - eller är de fabrikat/apparatbundna?
På laddare för vägguttag finns ofta fabrikat angivet, men aldrig på de olika USB-kablarna.
Citera
2023-08-01, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte

Eller är alla USB, från olika apparater, överhuvudtaget kompatibla med varandra - eller är de fabrikat/apparatbundna?
På laddare för vägguttag finns ofta fabrikat angivet, men aldrig på de olika USB-kablarna.

Laddkabel och datakabel skiljer sig dock. En laddkabel är en kabel där man snikat bort dataledningarna (ie kan endast leverera ström), datakabel däremot har både dataledningar och ström (ie kan användas både för laddning och kommunikatien)
Citera
2023-08-01, 11:00
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
De är lika på det sättet att de följer en standard. Men kablar kan ändå vara olika. Det finns skräpkablar som har väldigt tunna kablar i sig, ibland inte ens av koppar. Det finns kablar av bra kvalitet med väl tilltagen diameter på kopparn i kabelns olika ledare. Det finns "laddkablar" där signaltrådarna saknas men strömtrådarna är kvar.
Citat:
Ja, det kan du. En duglig kabel kan du använda till alla dina apparater. USB är en standard.
Citat:
Det är en standard som sagt. På samma sätt som du kan välja olika fabrikat på ditt bilbatteri eller tanka din bil på vilken mack du vill.
Citera
2023-08-01, 12:16
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:

Tänk bara på att alla laddare inte är kompatibla. En del grejer kräver mer ström än vad vissa laddare kan leverera. Exempelvis kan du troligtvis inte ladda en laptop med en mobilladdare (har iofs inte testat ) , även om kablarna är samma och det är "teoretiskt kompatibelt", så är det inte det i praktiken.

Men det är ju framförallt större och mer strömkrävande prylar som laptops, externa hårddiskar, etc. som kan behöva kraftfullare laddare. En mobil eller nån "liten grunka" bör fungera med vilken laddare som helst.
Citera
2023-08-02, 11:22
Medlem
Tack för alla kloka svar.

Köpte en Nokia G21 i höstas.
Till den följer en nätadapter.
I nätadaptern sätter man en "normal-USB-kabel" som har en USB-C i andra änden(som man sätter i Nokian).
Kan jag lika gärna ladda min NOKIA direkt i laptop:ens USB-uttag?
Kan jag använda nätadaptern till att ladda min Rubicson "vevradio"?(som jag annars laddar i laptop:en)

När jag ändå besvärar er med mina(konstiga) frågor så har jag en till, om ni ursäktar.
Har en liten kompressor(luftpump) för bollar, cyklar, bilar etc.
Den laddas via USB-uttaget på laptop:en.
Kompressorn innehåller en stor mängd energi.
Kan jag ta tillvara den energin för att ladda andra mindre elapparater?
Går det alltså att "köra elenergin baklänges"?

D v s ladda Nokian, Dashcam:en eller vevradion och ha kompressorn som "bank"?
Citera
2023-08-02, 12:36
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:

I nätadaptern sätter man en "normal-USB-kabel" som har en USB-C i andra änden(som man sätter i Nokian).

Ja. Men det kommer antagligen gå långsammare än att ladda med en riktig laddare, eftersom din laptop troligtvis inte kan skicka ut lika mycket ström som laddaren.

Citat:
Kan jag använda nätadaptern till att ladda min Rubicson "vevradio"?(som jag annars laddar i laptop:en)

Ja. Din vevradio är troligtvis inte mycket mer strömkrävande än mobilen, så borde inte vara några problem.

Citat:
När jag ändå besvärar er med mina(konstiga) frågor så har jag en till, om ni ursäktar.

Troligtvis inte. Men du kan testa, går det så går det. Kompressorns USB-chip måste vara av typen som kan känna av om den ska ta emot laddning eller ladda det som är inkopplat, tvivlar på att den är så avancerad om den inte marknadsförs som kombinerad kompressor och powerbank.
Citera
2023-08-02, 12:49
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:

Jag vet inte vad det är för sorts laddare som följer med din Nokia G21, men jag kollade specarna på telefonen lite snabbt och det stod "Charging: 18W wired, PD3.0".

PD, Power Delivery, innebär att saken som laddas kan "prata" med laddaren och be om en annan spänning än 5 volt som är standard för USB. PD är fantastiskt, man kan få spänning i flera steg upp till 20 volt. Alla laddare kan inte erbjuda allt detta. Ett exempel är en lödkolv jag har. Den drivs via USB-C och vill gärna ha 12 volt, men om laddaren bara kan ge upp till 9 volt-läget så kör den på det, det är en "handskakning" mellan prylen som drivs och laddaren. Om ingen säger något är det standard 5 volt som gäller och om jag försöker driva lödkolven via en laddare som bara kan ge 5 volt så startar den helt enkelt inte. Men inget går sönder.

Ofta blir det snabbladdning om telefonen ber om 9 volt och drar 2 ampere där. Långsammare laddning om laddaren bara kan ge 5 volt, men laddar gör det.

Du kan alltså koppla in vilken USB-pryl i vilket USB-uttag som helst, men om du vill dra nytta av snabbladdning etc måste uttaget/laddaren vara anpassat för detta.

Citat:

Det går bara att "köra elenergin baklänges" om saken i fråga är en powerbank. Vissa saker är t.ex. förutom en ficklampa/lanterna även en powerbank. Vissa camping-saker t.ex. för det är smidigt när man tältar. Men i allmänhet är en ficklampa bara en ficklampa.

Så det beror på vad det är för kompressor, men antagligen kan du bara ladda upp den och inte använda den som powerbank.
Citera
2023-08-02, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Ja. Men det kommer antagligen gå långsammare än att ladda med en riktig laddare, eftersom din laptop troligtvis inte kan skicka ut lika mycket ström som laddaren.

Jag har inte en Nokia som TS, men min Samsung Galaxy A52s kan i alla fall snabbladdas via USB C-uttaget på min ThinkPad L15. Testade med den USB-C till USB C-kabel jag hade närmast till hands, tror den kommer från Lidl.

Däremot går det inte att snabbladda min mobil via USB3 på min laptop.
Senast redigerad av Hominem 2023-08-02 kl. 13:30.
Citera
2023-08-02, 13:27
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag vet inte vad det är för sorts laddare som följer med din Nokia G21, men jag kollade specarna på telefonen lite snabbt och det stod "Charging: 18W wired, PD3.0".

PD, Power Delivery, innebär att saken som laddas kan "prata" med laddaren och be om en annan spänning än 5 volt som är standard för USB. PD är fantastiskt, man kan få spänning i flera steg upp till 20 volt. Alla laddare kan inte erbjuda allt detta. Ett exempel är en lödkolv jag har. Den drivs via USB-C och vill gärna ha 12 volt, men om laddaren bara kan ge upp till 9 volt-läget så kör den på det, det är en "handskakning" mellan prylen som drivs och laddaren. Om ingen säger något är det standard 5 volt som gäller och om jag försöker driva lödkolven via en laddare som bara kan ge 5 volt så startar den helt enkelt inte. Men inget går sönder.

Ofta blir det snabbladdning om telefonen ber om 9 volt och drar 2 ampere där. Långsammare laddning om laddaren bara kan ge 5 volt, men laddar gör det.

Du kan alltså koppla in vilken USB-pryl i vilket USB-uttag som helst, men om du vill dra nytta av snabbladdning etc måste uttaget/laddaren vara anpassat för detta.

Det går bara att "köra elenergin baklänges" om saken i fråga är en powerbank. Vissa saker är t.ex. förutom en ficklampa/lanterna även en powerbank. Vissa camping-saker t.ex. för det är smidigt när man tältar. Men i allmänhet är en ficklampa bara en ficklampa.

Så det beror på vad det är för kompressor, men antagligen kan du bara ladda upp den och inte använda den som powerbank.

USB-C ar vansinnigt invecklat för att göra något så enkelt som att överföra lite ström och data.
24 signaler har man klämt in i den där stackars lilla kontakten,
Och somliga av dom kan använda upp till 48 volt i USB PD.

Man måste läsa tusentals spec-sidor för att förstå hur det fungerar.
Och butiker som säljer USB-C kablar har inte en susning om vad det är dom säljer.
Det enda man kan göra för att få veta om en kabel fungerar för det man vill göra
är att handla i blindo och gå hem och prova, eller fråga någon som redan har gjort det.

Modern teknik bygger på att vanligt folk inte ska förstå den.

Gränsen för vad vanligt folk begriper går väl ungefär här:
https://www.youtube.com/watch?v=MFP9uc4mJ1w

Jag har sett elektriker göra fel när det blir så här invecklat.
https://www.youtube.com/watch?v=iJOXFHhOHvo

Hur stor del av mänskligheten förstår sig på det här?
https://en.wikipedia.org/wiki/USB-C

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Power issues with cables

Many cables claiming to support USB-C are actually not compliant to the standard. Using these cables would have a potential consequence of damaging devices that they are connected to. There are reported cases of laptops being destroyed due to the use of non-compliant cables.

Some non-compliant cables with a USB-C connector on one end and a legacy USB-A plug or Micro-B receptacle on the other end incorrectly terminate the Configuration Channel (CC) with a 10 kΩ pullup to VBUS instead of the specification mandated 56 kΩ pullup,[80] causing a device connected to the cable to incorrectly determine the amount of power it is permitted to draw from the cable. Cables with this issue may not work properly with certain products, including Apple and Google products, and may even damage power sources such as chargers, hubs, or PC USB ports.

When a defective USB-C cable or power source is used, the voltage seen by a USB-C device can be different from the voltage expected by the device. This may result in an overvoltage on the VBUS pin. Also due to the fine pitch of the USB-C receptacle, the VBUS pin from the cable may contact with the CC pin of the USB-C receptacle resulting in a short-to-VBUS electrical issue due to the fact that the VBUS pin is rated up to 20 V while the CC pins are rated up to 5.5 V. To overcome these issues, USB Type-C port protection must be used between USB-C connector and USB-C Power Delivery controller.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2023-08-02 kl. 14:09.
Citera
2023-08-02, 13:47
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
USB-C ar vansinnigt invecklat för att göra något så enkelt som att överföra lite ström och data.
24 signaler har man klämt in i den där stackars lilla kontakten,
Och somliga av dom kan använda upp till 48 volt i USB PD.

Man måste läsa tusentals spec-sidor för att förstå hur det fungerar.
Och butiker som säljer USB-C kablar har inte en susning om vad det är dom säljer.
Det enda man kan göra för att få veta om en kabel fungerar för det man vill göra
är att handla i blindo och gå hem och prova, eller fråga någon som redan har gjort det.

En bra början är att köpa kvalité av känt märke, inte någon tunn sytråd som kostar 19kr på nån bensinmack. Då är det större chans att allt fungerar smidigt, och håller länge. Personlöigen gillar jag kablar från Anker.
Citera
2023-08-03, 12:37
Medlem
Tack för råden.
Jag har aldrig köpt några kablar.
Bara använt dom som följer med olika apparater och mobiltelefonhållare.
Kan man förmoda att dom är bättre än eftermarknadsdito?
Citera
2023-08-03, 12:50
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Exempelvis kan du troligtvis inte ladda en laptop med en mobilladdare (har iofs inte testat ) ,
Jo, det är fullt möjligt. Jag har laddat Macbook (USB-C) med en mobilladdare (gjord för Androidlur med USB-C) Men tar längre tid än annars.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in