Citat:
Ursprungligen postat av
Flattematte
Tack för alla kloka svar.
Köpte en Nokia G21 i höstas.
Till den följer en nätadapter.
I nätadaptern sätter man en "normal-USB-kabel" som har en USB-C i andra änden(som man sätter i Nokian).
Kan jag lika gärna ladda min NOKIA direkt i laptop:ens USB-uttag?
Kan jag använda nätadaptern till att ladda min Rubicson "vevradio"?(som jag annars laddar i laptop:en)
Jag vet inte vad det är för sorts laddare som följer med din Nokia G21, men jag kollade specarna på telefonen lite snabbt och det stod "Charging: 18W wired, PD3.0".
PD, Power Delivery, innebär att saken som laddas kan "prata" med laddaren och be om en annan spänning än 5 volt som är standard för USB. PD är fantastiskt, man kan få spänning i flera steg upp till 20 volt. Alla laddare kan inte erbjuda allt detta. Ett exempel är en lödkolv jag har. Den drivs via USB-C och vill gärna ha 12 volt, men om laddaren bara kan ge upp till 9 volt-läget så kör den på det, det är en "handskakning" mellan prylen som drivs och laddaren. Om ingen säger något är det standard 5 volt som gäller och om jag försöker driva lödkolven via en laddare som bara kan ge 5 volt så startar den helt enkelt inte. Men inget går sönder.
Ofta blir det snabbladdning om telefonen ber om 9 volt och drar 2 ampere där. Långsammare laddning om laddaren bara kan ge 5 volt, men laddar gör det.
Du kan alltså koppla in vilken USB-pryl i vilket USB-uttag som helst, men om du vill dra nytta av snabbladdning etc måste uttaget/laddaren vara anpassat för detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
När jag ändå besvärar er med mina(konstiga) frågor så har jag en till, om ni ursäktar.
Har en liten kompressor(luftpump) för bollar, cyklar, bilar etc.
Den laddas via USB-uttaget på laptop:en.
Kompressorn innehåller en stor mängd energi.
Kan jag ta tillvara den energin för att ladda andra mindre elapparater?
Går det alltså att "köra elenergin baklänges"?
D v s ladda Nokian, Dashcam:en eller vevradion och ha kompressorn som "bank"?
Det går bara att "köra elenergin baklänges" om saken i fråga är en powerbank. Vissa saker är t.ex. förutom en ficklampa/lanterna även en powerbank. Vissa camping-saker t.ex. för det är smidigt när man tältar. Men i allmänhet är en ficklampa bara en ficklampa.
Så det beror på vad det är för kompressor, men antagligen kan du bara ladda upp den och inte använda den som powerbank.