Citat:
Ursprungligen postat av
kaerakel
Jag behöver hjälp med att optimera hushållets tvättande!
Jag blir inte klok på moderna tvättmaskiner. Vi köpte en apparat från LG (ThinQ) som erbjuder en kombinatorisk explosion av alternativ. Utöver vanliga alternativ som Eco 40-60, Silent Wash etc finns ”steam”, ”turbo wash” m fl. LG beskriver steam med floskler som ”tuff mot hårda fläckar”. Jaha, behöver jag fortfarande spruta varje fläck med den rosa fläckborttagningsflaskan sambon tvingat på mig? Och vad är ens ”Pre Wash”?
När jag var ungkarl körde jag kulört och vittvätt i samma, för vem bryr sig egentligen om kläder. Det här är kunskap som borde förvärvas mellan generationerna, men spenderade min ungdom i Azeroth och på McDonalds.
Så:
* hur gör ni i era hushåll för att spendera minsta möjliga tid i tvättstugan?
* Hur sorterar ni tvätten?
* Vad använder ni för kemiska preparat?
* Hur får man bort fläckar utan att handjaga varenda separat fläck med en rosa sprejflaska?
* vilken värme och hur många varv?
Min sambo tycker inte jag tvättar på rätt sätt så jag slipper vara i tvättstugan

Hon får göra precis som hon vill i det området och då är det givetvis som du säger, krångligt och man kör många maskiner halvfulla med mer eller mindre rena kläder.
När jag bodde själv så körde jag två maskiner en gång i veckan, en för vitt och en för färgat. Det som kunde gick in i tumlaren och det andra in i torkskåpet.
Då det var ett lägenhetshus så hade vi stora maskiner och de tog bara en timme. Nu tar väl en maskin minst 2 -3 timmar på sig att bli färdig. Samma gäller torktumlaren.
Vi har dessutom inga barn så det är få jobbiga fläckar och egentligen inte direkt mycke tvätt. Vissa kläder eller handdukar hinner man nästan inte använda förrän de ska ner en vända i tvätten igen.