• 1
  • 2
2023-08-01, 08:21
Medlem
kaerakels avatar
Jag behöver hjälp med att optimera hushållets tvättande!

Jag blir inte klok på moderna tvättmaskiner. Vi köpte en apparat från LG (ThinQ) som erbjuder en kombinatorisk explosion av alternativ. Utöver vanliga alternativ som Eco 40-60, Silent Wash etc finns ”steam”, ”turbo wash” m fl. LG beskriver steam med floskler som ”tuff mot hårda fläckar”. Jaha, behöver jag fortfarande spruta varje fläck med den rosa fläckborttagningsflaskan sambon tvingat på mig? Och vad är ens ”Pre Wash”?

När jag var ungkarl körde jag kulört och vittvätt i samma, för vem bryr sig egentligen om kläder. Det här är kunskap som borde förvärvas mellan generationerna, men spenderade min ungdom i Azeroth och på McDonalds.

Så:
* hur gör ni i era hushåll för att spendera minsta möjliga tid i tvättstugan?
* Hur sorterar ni tvätten?
* Vad använder ni för kemiska preparat?
* Hur får man bort fläckar utan att handjaga varenda separat fläck med en rosa sprejflaska?
* vilken värme och hur många varv?
Citera
2023-08-01, 08:37
Medlem
Testa dig fram med programmen.

Grader ser du i klädesplaggen.

Sortera vitt, rött ,svart o annat typ

Eller så skiter du i att sortera färg och får rosa kläder som bögfjollan du är.

Du kan köpa tvättlappe som suger upp färg om du e så jävla lat och inte orkar sortera.

Ang fläckae? Börja ät med haklapp.
Citera
2023-08-01, 08:51
Medlem
jonte500s avatar
Jag köpte en röd t-shirt en gång, som jag av någon anledning fick för mig att handtvätta. vattnet blev blodrött.

Om du har en ny röd t-shirt (eller annat klädesplagg i röd färg), så bör du handtvätta den första gången. Efter det, så släpper den ingen färg. Jag har aldrig brytt mig om att vittvätta, eftersom det, förutom att framstå som lite rasistiskt, inte har någon betydelse efter att överflödig färg släppt från the fabrics.
Citera
2023-08-01, 08:55
Medlem
Full-Retards avatar
Det absolut viktigaste är snabbprogram. Min har 30 min på 30 grader, en timme på 60.
Citera
2023-08-01, 09:00
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Jag behöver hjälp med att optimera hushållets tvättande!

Jag blir inte klok på moderna tvättmaskiner. Vi köpte en apparat från LG (ThinQ) som erbjuder en kombinatorisk explosion av alternativ. Utöver vanliga alternativ som Eco 40-60, Silent Wash etc finns ”steam”, ”turbo wash” m fl. LG beskriver steam med floskler som ”tuff mot hårda fläckar”. Jaha, behöver jag fortfarande spruta varje fläck med den rosa fläckborttagningsflaskan sambon tvingat på mig? Och vad är ens ”Pre Wash”?

När jag var ungkarl körde jag kulört och vittvätt i samma, för vem bryr sig egentligen om kläder. Det här är kunskap som borde förvärvas mellan generationerna, men spenderade min ungdom i Azeroth och på McDonalds.

Så:
* hur gör ni i era hushåll för att spendera minsta möjliga tid i tvättstugan?
* Hur sorterar ni tvätten?
* Vad använder ni för kemiska preparat?
* Hur får man bort fläckar utan att handjaga varenda separat fläck med en rosa sprejflaska?
* vilken värme och hur många varv?

Min sambo tycker inte jag tvättar på rätt sätt så jag slipper vara i tvättstugan Hon får göra precis som hon vill i det området och då är det givetvis som du säger, krångligt och man kör många maskiner halvfulla med mer eller mindre rena kläder.
När jag bodde själv så körde jag två maskiner en gång i veckan, en för vitt och en för färgat. Det som kunde gick in i tumlaren och det andra in i torkskåpet.
Då det var ett lägenhetshus så hade vi stora maskiner och de tog bara en timme. Nu tar väl en maskin minst 2 -3 timmar på sig att bli färdig. Samma gäller torktumlaren.

Vi har dessutom inga barn så det är få jobbiga fläckar och egentligen inte direkt mycke tvätt. Vissa kläder eller handdukar hinner man nästan inte använda förrän de ska ner en vända i tvätten igen.
Citera
2023-08-01, 09:00
Medlem
köp Colour Catcher och tvätta ALLT, blanda hur som helst.
Citera
2023-08-01, 09:15
Medlem
Vitt Vittvätt för sig 40gr. Handdukar för sig 60gr. Färgat för sig 40gr. Underkläder och strumpor för sig 60gr.

Så gör jag. Sedan har man haft oturen att köpa 30-tvätt den brukar fungera även i 40, men jag sorterar alltid 30 för sig också.

Sedan måste man tänka på vilken tvätt som ska ha sköljmedel eller inte. Jag har några byxor som inte ska ha det, sedan är det handdukar. Resten använder jag det till.
Citera
2023-08-01, 09:36
Medlem
Vitman-33s avatar
Kom ihåg att köra 95° program minst var tionde gång. Tacka mig senare. Jag personligen skulle köpa den med minst funktioner överhuvudtaget då det enbart leder till fler haverier. Nu är ju LG ett ok märke så förhoppningsvis håller den straxt över 5 år.
Maxcentrifugering är optimalt om du inte ska tvätta skor dvs då måste du välja sköljstopp så att maskinen stannar och inte börjar centrifugera, för det kan bli ett redigt kalas.
Senast redigerad av Vitman-33 2023-08-01 kl. 09:39.
Citera
2023-08-01, 09:56
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Vitt Vittvätt för sig 40gr. Handdukar för sig 60gr. Färgat för sig 40gr. Underkläder och strumpor för sig 60gr.

Så gör jag. Sedan har man haft oturen att köpa 30-tvätt den brukar fungera även i 40, men jag sorterar alltid 30 för sig också.

Sedan måste man tänka på vilken tvätt som ska ha sköljmedel eller inte. Jag har några byxor som inte ska ha det, sedan är det handdukar. Resten använder jag det till.
Varför kör du inte handdukar med kalsonger och strumpor?
Citera
2023-08-01, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Varför kör du inte handdukar med kalsonger och strumpor?

För jag har väldigt mycket underkläder så jag kör en tvätt i månaden typ. Och då blir den full.

Handdukar behövs inte tvättas lika ofta. De kommer ändå inte ihåg den traumatiska rumptorkningen efter förra duschen.
Citera
2023-08-01, 11:00
Medlem
Ett tips för att spara tid efter tvättningen är att ha en låda per familjemedlem + en extra för gemensamt där det sorteras. Sen tar man den lådan till respektive rum och lägger grejerna på sin plats.
Citera
2023-08-01, 13:32
Bannlyst
Jag lägger smutsplaggen i tvättkorgen, sedan är de plötsligt rena på sängen efter några dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in