2023-08-01, 01:12
Medlem
noidea2k8s avatar
Hallå!
Bor i ett i ett radhus där föreningen har valt att inte installera fiber, sitter i nuläget på ett telia ADSL(?) som är på väg att skrotas. Har i nuläget 5g på mobilen & det verkar fungera oerhört bra. Har bara testat via bredbandskollen.se men det pendlar mellan 300-550mbit/s ner & 40-60mbit/s upp.

Medans ADSL kroknar runt 8mbit/s.

Iom att jag kör familjeabbonemang kan jag plocka ut ett nytt sim för 199/mån & stoppa det i en 5g router? Istället för ADSL som jag pröjsar dryga 600sek för?

Vad rekommenderar ni för 5g routrar då? Och är det simpelt för en lekman att sätta upp?
Citera
2023-08-01, 01:59
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noidea2k8
Hallå!
Bor i ett i ett radhus där föreningen har valt att inte installera fiber, sitter i nuläget på ett telia ADSL(?) som är på väg att skrotas. Har i nuläget 5g på mobilen & det verkar fungera oerhört bra. Har bara testat via bredbandskollen.se men det pendlar mellan 300-550mbit/s ner & 40-60mbit/s upp.

Iom att jag kör familjeabbonemang kan jag plocka ut ett nytt sim för 199/mån & stoppa det i en 5g router? Istället för ADSL som jag pröjsar dryga 600sek för?

Vad rekommenderar ni för 5g routrar då? Och är det simpelt för en lekman att sätta upp?

Jag råder dig att googla/binga och verkligen kolla runt för 5G routrar med sim är inte gratis.
Du kanske kan få en duglig för 4000 kr men prisspannet löper till runt 8000 kr. Behöver du en som ska vara utomhus så kan det gå uppåt 12 000 kr.

Så gör en riktig research det är mitt tips.
5G är ju så pass nytt trotts allt vad det gäller utrullning världen över att det faktiskt inte finns sådär jätemånga modemrouters med simplats.

Själv kör jag mitt bredband på en 4G modemrouter med sim och det var hur enkelt som helst att sätta upp den.
Citera
2023-08-01, 07:57
Bannlyst
Köp en router som har ethernet port och anslutning för extern anntenner. Nu verka du få bra täckning med mobilen, så externa antenner kanske inte kommer behövas.

Det är lite som man ha en RA145, om man kan få samband med marsch antenn eller måste gå upp på en höjd och resa högantenn, om vi skall uttrycka oss på ett manligt språk.

En googling bort. För 3400:- ( ZTE är ett suspekt märke dock, så kommunisterna kommer lyssna på vad du gör )

https://www.amazon.se/ZTE-HyperBox-MC801A-Router-Vit/dp/B095XC8S38/ref=asc_df_B095XC8S38/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476495206044&hvpos=&hvnetw= g&hvrand=9450149192434407733&hvpone=&hvptwo=&hvqmt =&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062467&hvt argid=pla-1396315470361&psc=1

Om man inte är priskänslig kan man köpa på t.ex kjell.com

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar/mobilt-bredband-routers/5g-router

Citat:
Hallå!

Senast redigerad av 53280 2023-08-01 kl. 08:03.
Citera
2023-08-01, 07:59
Medlem
svearikesfags avatar
Citat:
Hallå!

Ja det går bra.
Citera
2023-08-02, 13:42
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Köp en router som har ethernet port och anslutning för extern anntenner. Nu verka du få bra täckning med mobilen, så externa antenner kanske inte kommer behövas.

Det är lite som man ha en RA145, om man kan få samband med marsch antenn eller måste gå upp på en höjd och resa högantenn, om vi skall uttrycka oss på ett manligt språk.

En googling bort. För 3400:- ( ZTE är ett suspekt märke dock, så kommunisterna kommer lyssna på vad du gör )

https://www.amazon.se/ZTE-HyperBox-MC801A-Router-Vit/dp/B095XC8S38/ref=asc_df_B095XC8S38/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476495206044&hvpos=&hvnetw= g&hvrand=9450149192434407733&hvpone=&hvptwo=&hvqmt =&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062467&hvt argid=pla-1396315470361&psc=1

Om man inte är priskänslig kan man köpa på t.ex kjell.com

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar/mobilt-bredband-routers/5g-router
Du tipsar alltså om en modemrouter för att sedan skriva att man kan köpa på Kjell&Company
Som inte säljer den router som du tipsade om..

Man kan säkert handla från en massa andra ställen också som inte har den routern. Och som jag skrev i mitt inlägg skriver jag att realistiskt så går priser från ca 4000 kr och uppåt.
En modemrouter du kan ka utomhus klockar in på ca 12000 kr.

Den du "tipsar" om säljs inte i vanliga svenska butiker (då menar jag web&fysiskt) och själv skulle jag inte komma på tanken att köpa en sån dyr produkt från Amazon ifall det krånglar.

Tips som ditt var just varför jag skrev till TS att han bör surfa runt och skaffa sig en egen uppfattning.
Citera
2023-08-02, 13:55
Bannlyst
Det få butiker som säljer 5G routra över disk eller har den i laget, utan bruka få köpa via nätet. Dom jag 5g routra jag har, har jag köpt via Dustin. Amazon är helt ok att ha göra med. Ser ingen större skillnad på Amazon och Kjell. Förutom Kjell inte har någon 5G Router till rimliga pengar.

Men man bör köpa 5G router som är bra för ens behov, t.ex finns några modeller på Dustin som säljs med extern antenn, kan var bra om man bor där det är svajig täckning. Allt bero på man skall använda router tillfällgit, då kan man göra med mobilen, skall det vara en fast installation där hela familjen skall använda nätet, så bör man invenstera i något är fast installation.

Har själv en fickrouter ifrån Zyxel exat samma router säljs under varumärket Dlink, den har ethernet anslutning.

Däremot skall man läsa specen noga, dvs många produkter har 5G i produktbeskrivningen, då syftas de inte på mobilnätet 5G utan Wifi, så det kan bli felköp.

Varför skall man ha routern utomhus för? Om den har anslutnings möjligheter för extern antenn, så kan man kan ha antennerna utomhus. Men har man inomhus täckning så behövs inte det.

Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Du tipsar alltså om en modemrouter för att sedan skriva att man kan köpa på Kjell&Company
Som inte säljer den router som du tipsade om..

Man kan säkert handla från en massa andra ställen också som inte har den routern. Och som jag skrev i mitt inlägg skriver jag att realistiskt så går priser från ca 4000 kr och uppåt.
En modemrouter du kan ka utomhus klockar in på ca 12000 kr.

Den du "tipsar" om säljs inte i vanliga svenska butiker (då menar jag web&fysiskt) och själv skulle jag inte komma på tanken att köpa en sån dyr produkt från Amazon ifall det krånglar.

Tips som ditt var just varför jag skrev till TS att han bör surfa runt och skaffa sig en egen uppfattning.
Senast redigerad av 53280 2023-08-02 kl. 14:03.
Citera
2023-08-02, 14:09
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det få butiker som säljer 5G routra över disk eller har den i laget, utan bruka få köpa via nätet. Dom jag 5g routra jag har, har jag köpt via Dustin. Amazon är helt ok att ha göra med. Ser ingen större skillnad på Amazon och Kjell. Förutom Kjell inte har någon 5G Router till rimliga pengar.

Men man bör köpa 5G router som är bra för ens behov, t.ex finns några modeller på Dustin som säljs med extern antenn, kan var bra om man bor där det är svajig täckning. Allt bero på man skall använda router tillfällgit, då kan man göra med mobilen, skall det vara en fast installation där hela familjen skall använda nätet, så bör man invenstera i något är fast installation.

Har själv en fickrouter ifrån Zyxel exat samma router säljs under varumärket Dlink, den har ethernet anslutning.

Däremot skall man läsa specen noga, dvs många produkter har 5G i produktbeskrivningen, då syftas de inte på mobilnätet 5G utan Wifi, så det kan bli felköp.

Varför skall man ha routern utomhus för? Om den har anslutnings möjligheter för extern antenn, så kan man kan ha antennerna utomhus. Men har man inomhus täckning så behövs inte det.

Varför en utomhus router.. om man behöver en pga av täckning... täckning betyder inte enbart att du har 5G vid hög belastning bara för att du har det vid låg. Det är alltså skillnad på en mobil och en bredbandsmodemrouter.
Hur eller hur så skrev jag det kring utomhusbredbandsrouter för att förklara hur högt prisspannet är på 5G modemroutrar.
Citera
2023-08-02, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iifyousayso
Varför en utomhus router.. om man behöver en pga av täckning... täckning betyder inte enbart att du har 5G vid hög belastning bara för att du har det vid låg. Det är alltså skillnad på en mobil och en bredbandsmodemrouter.
Hur eller hur så skrev jag det kring utomhusbredbandsrouter för att förklara hur högt prisspannet är på 5G modemroutrar.

Bredbandsrouter har ethernet port och kan hänga på extern antenn.
Citera
2023-08-02, 14:51
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Hallå!

Behöver du verkligen 5G?
En 4G-router är oftast mycket billigare och borde ge betydligt bättre än din ADSL.

https://mobilrouter.se/
Citera
2023-08-02, 15:13
Medlem
Iifyousaysos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Behöver du verkligen 5G?
En 4G-router är oftast mycket billigare och borde ge betydligt bättre än din ADSL.

https://mobilrouter.se/

Jag kör 4G via en TP Link Archer MR 600...

52,87 Mbit/s upp och 30,09 Mbit/s ner.

Räcker för mig att titta på TV via streaming på en 32 tums dataskärm och att ha en annan dator igång samtidigt för surfande.. men om jag hade haft större TV skärm så vet jag inte om det hade räckt....

Frågan är då hur många han har i familjen och vad den ska användas till för även om han väljer en mobilrouter för 4-6 tusen och en bra 4G (typ min) kostar lite under 2000 kr så.. kanske i slutändan en 5G ändå är smartare val...

Månadskostnaden för sim-kortet är ju detsamma.
Citera
2023-08-02, 15:50
Medlem
datalogs avatar
Det är inga problem att skaffa extra-SIM och ha som bredband. Tänk dock på att Telia har en ganska låg FUP jämfört med andra operatörer. Minns inte exakt vad den ligger på, men efter ca 1-2 TB per månad kommer du få sänkt hastighet.
Citera
2023-08-02, 18:36
Medlem
Citat:
Hallå!

Går själv i tankarna att säga upp min fasta anslutning i BRF:en. Detta då det är gamla cat5 kablar samt att man har ett gruppavtal som jag inte är nöjd med. Min tanke är att köpa denna

https://www.inet.se/produkt/5411923/netgear-nighthawk-m5-5g-wifi-6#information

och teckna telia obegränsad surf. Jag har ju inte prövat den, så kan ej utvärdera ännu. Men jag skulle gissa att den är enkel att sätta upp. Har enfarenhet av netgear sedan tidigare och det brukar inte vara krångligt att sätta upp, nästintill Plug and Play...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in