Citat:
Ursprungligen postat av
Harklank
Rätt krångligt. Som en tidigare skribent tog upp är grunden till detta att arv i Sverige är viktigare än karriär och arbete. Det är riktigt låga löner i Sverige och riktigt hög skatt.
Eftersom konflikter efter arv förekommer i stort sett alla moderna och förmoderna kulturer tror jag att denna förklaring inte berättar allt om varför det bråkas om arv.
Det finns mängder med nerskriva berättelser från olika tidsperioder och länder om arvstvister som förstört familjer och det är sällan höga skatter som är förklaringen, jag kommer inte på någon.
Jag tror att det ligger i människans natur att "jag ska ha det som rätteligen är mitt" och att det sämsta hos människan kommer fram vid arvskifte.
Därför är mitt råd att aldrig låta ditt syskon utföra bouppteckning eller arvskifte (även om han googlat till sig en juristexamen samma natt som din förälder dog) och gör absolut inget av detta själv!!
Har alla dödsbodelägare en bodelningsman att vända sig till vid frågor kan man avvärja konflikterna innan de börjar.