2023-08-01, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeepBD
Jag känner inte till något sämre sätt att äga en (fritids)fastighet än att syskon försöker sig på ett gemensamt samägande. Konfliktrisken är i princip 100% av så många skäl att det räcker till en hel bok.
Tänk inte ens tanken, vid arvskifte ska fastigheter säljas till en av arvtagarna (lösas ut) eller på den öppna marknaden. Ska någon av arvtagarna lösa ut de(den) andra ska man överlåta detta jobb till en yrkesman utan personlig koppling. Detta är inget som någon av arvtagarna ska syssla med på grund av framtida konfliktrisk.

Just sommarstugor kan jag förstå att det kan uppstå problem med. Men det finns väldigt många skogsfastigheter som samägs utan problem. Men det bästa är nog att någon köper ut de andra eller att det säljs på en öppen marknad.
Citera
2023-08-01, 11:21
Medlem
oiiihs avatar
MMmmm, stå o dra i trasmattan från varsitt håll,för att dom sedan ska hem o pimpla rödvin,å spanien resan.
Citera
2023-08-01, 11:28
Medlem
Många bra svar i tråden.

Så det finns alltså sätt att bråka även när det bara är helsyskon involverade?

Om fyra är överens kan man inte då bara köra över den femte om denne inte vill göra en delning av dödsboet?
Citera
2023-08-01, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Många bra svar i tråden.

Så det finns alltså sätt att bråka även när det bara är helsyskon involverade?

Om fyra är överens kan man inte då bara köra över den femte om denne inte vill göra en delning av dödsboet?

Även den femte kan på eget bevåg dela dödsboet, om 4 ej vill. Beroende på testamente och arvslotter...

Rätt krångligt. Som en tidigare skribent tog upp är grunden till detta att arv i Sverige är viktigare än karriär och arbete. Det är riktigt låga löner i Sverige och riktigt hög skatt.
Citera
2023-08-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Även den femte kan på eget bevåg dela dödsboet, om 4 ej vill. Beroende på testamente och arvslotter...

Rätt krångligt. Som en tidigare skribent tog upp är grunden till detta att arv i Sverige är viktigare än karriär och arbete. Det är riktigt låga löner i Sverige och riktigt hög skatt.

Det är ju det jag tycker är konstigt. Några syskon i femtioårsåldern som ärver ett hus värt säg 2,5 miljoner, det är en årslön brutto ungefär för de flesta. Tycker inte det känns värt att bråka om i decennier.

Kan däremot köpa att jag skulle bli irriterad om man själv får dödstäda ett hus och de andra arvingarna inte bryr sig alls. Sånt har man ju hört om, har tom hört en historia hur några syskon blev så osams att deras halvsyskon som inte var delägare i dödsboet fick städa ut efter den döde.
Citera
2023-08-01, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Det är ju det jag tycker är konstigt. Några syskon i femtioårsåldern som ärver ett hus värt säg 2,5 miljoner, det är en årslön brutto ungefär för de flesta. Tycker inte det känns värt att bråka om i decennier.

Kan däremot köpa att jag skulle bli irriterad om man själv får dödstäda ett hus och de andra arvingarna inte bryr sig alls. Sånt har man ju hört om, har tom hört en historia hur några syskon blev så osams att deras halvsyskon som inte var delägare i dödsboet fick städa ut efter den döde.

De flesta arv där bråk kan uppstå sker till två barn. Medelsvensson skaffar inte 10 barn.

Så ett arv på 2,5 miljoner är 1,25 miljoner var. Sinnessjukt mycket pengar för 0 insats för de flesta.
Citera
2023-08-01, 12:09
Medlem
Hos min farsas sida där vad dom som rovdjur efter min fars föräldrar dog. Min farsa fick ingenting, han brydde sig inte att bråka. Själv fick jag känna på den smällen också när min egen far dog, då en av hans syskon snodde begravnings pengarna. Orka inte heller bråka med någon som har det samvetet, jag tar avstånd och har inte något med dessa att göra. Folk blir så äckliga när det handlar om pengar.
Citera
2023-08-01, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Hos min farsas sida där vad dom som rovdjur efter min fars föräldrar dog. Min farsa fick ingenting, han brydde sig inte att bråka. Själv fick jag känna på den smällen också när min egen far dog, då en av hans syskon snodde begravnings pengarna. Orka inte heller bråka med någon som har det samvetet, jag tar avstånd och har inte något med dessa att göra. Folk blir så äckliga när det handlar om pengar.

Så som skattesystemet är uppbyggt i Sverige så behöver dina släktingar knappt jobba mer om de får ett saftigt arv medan den som ”gör rätt för sig” får jobba som en slav tills döden.

Bra inställning du har.

Förstå skattesystemet i Sverige istället för att irritera dig på dina släktingar. De gör helt rätt och har fattat att arv är allt i detta land - kan göra enorm skillnad i livskvalitet.
Citera
2023-08-01, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank

Eftersom konflikter efter arv förekommer i stort sett alla moderna och förmoderna kulturer tror jag att denna förklaring inte berättar allt om varför det bråkas om arv.
Det finns mängder med nerskriva berättelser från olika tidsperioder och länder om arvstvister som förstört familjer och det är sällan höga skatter som är förklaringen, jag kommer inte på någon.

Jag tror att det ligger i människans natur att "jag ska ha det som rätteligen är mitt" och att det sämsta hos människan kommer fram vid arvskifte.
Därför är mitt råd att aldrig låta ditt syskon utföra bouppteckning eller arvskifte (även om han googlat till sig en juristexamen samma natt som din förälder dog) och gör absolut inget av detta själv!!
Har alla dödsbodelägare en bodelningsman att vända sig till vid frågor kan man avvärja konflikterna innan de börjar.
Citera
2023-08-01, 12:23
Medlem
Citat:
Eftersom konflikter efter arv förekommer i stort sett alla moderna och förmoderna kulturer tror jag att denna förklaring inte berättar allt om varför det bråkas om arv.
Det finns mängder med nerskriva berättelser från olika tidsperioder och länder om arvstvister som förstört familjer och det är sällan höga skatter som är förklaringen, jag kommer inte på någon.

Jag tror att det ligger i människans natur att "jag ska ha det som rätteligen är mitt" och att det sämsta hos människan kommer fram vid arvskifte.
Därför är mitt råd att aldrig låta ditt syskon utföra bouppteckning eller arvskifte (även om han googlat till sig en juristexamen samma natt som din förälder dog) och gör absolut inget av detta själv!!
Har alla dödsbodelägare en bodelningsman att vända sig till vid frågor kan man avvärja konflikterna innan de börjar.

Så du menar att storleken på arvet eller skatten på arvet inte spelar roll? Speciellt med tanke på våra låga löner och höga inkomstsskatter?

Endast vissa personlighetstyper bråkar om 1 kronas arv av principskäl - 99 % bråkar vid 100 miljoners arv vid 0 % arvsskatt.
Senast redigerad av Hochpanna 2023-08-01 kl. 12:25.
Citera
2023-08-01, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Så du menar att storleken på arvet eller skatten på arvet inte spelar roll?

Endast vissa personlighetstyper bråkar om 1 kronas arv av principskäl - 99 % bråkar vid 100 miljoners arv vid 0 % arvsskatt.

Jag menar att konflikter gällande arv inte enbart är en fråga om höga skatter då det förekommer och har förekommit i alla samhällen, även de med mycket låga eller inga inkomstskatter
Citera
2023-08-01, 12:28
Medlem
Citat:
Jag menar att konflikter gällande arv inte enbart är en fråga om höga skatter då det förekommer och har förekommit i alla samhällen, även de med mycket låga eller inga inkomstskatter

Okej, tack för ditt meningslösa inlägg.

Arvstvister ökar eller minskar pga skattesystemet. Det går enkelt att se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in