2023-09-04, 13:01
Medlem
Uppdatering efter ca 24h och oförnekligen ett sämre klimat (ca 20+ dagtid):

https://ibb.co/VN3RXzS
https://ibb.co/VV3chZR
Citera
2023-09-04, 13:22
Medlem
StonedMonkeys avatar
Måste bara tipsa om den här kartan/sidan jag snubblade över på Reddit. Vet inte riktigt hur dom tar fram den (mätningar av fukt/tempratur?) men finns säkert info om det också ifall man är intresserad..

Är iallafall något filter över Google Maps, så man kan söka på dom flesta ställen och få en prognos över toppissäsongen.

Tillförlitlighet är ju säkert inte tipptopp men det verkar ändå stämma någorlunda.

https://www.magicmushroommap.com/
Citera
2023-09-04, 17:29
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Måste bara tipsa om den här kartan/sidan jag snubblade över på Reddit. Vet inte riktigt hur dom tar fram den (mätningar av fukt/tempratur?) men finns säkert info om det också ifall man är intresserad..

Är iallafall något filter över Google Maps, så man kan söka på dom flesta ställen och få en prognos över toppissäsongen.

Tillförlitlighet är ju säkert inte tipptopp men det verkar ändå stämma någorlunda.

https://www.magicmushroommap.com/

Hade fel det har inte med säsongen att göra utan mer en karta över "Suitable grasslands".
Citera
2023-09-07, 00:17
Medlem
Varit ute i Dalarna idag utan resultat. Tror de är lite för tidigt. Får vänta några veckor till
Citera
2023-09-07, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horseman99
Vart håller du hus då? Är själv i göteborgsområdet med omnejd och här har jag inte hittat något ännu.

Har aldrig varit och letat efter toppisar, men det är ju definitivt nästa drog att prova, fått en viss försmak av lustgas, men vill ha ett något mer intensivt psykedeliskt rus.
Kan Fjällbo ängar i bergsjön i Göteborg vara något?
Citera
2023-09-07, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iirtukfjri
Har aldrig varit och letat efter toppisar, men det är ju definitivt nästa drog att prova, fått en viss försmak av lustgas, men vill ha ett något mer intensivt psykedeliskt rus.
Kan Fjällbo ängar i bergsjön i Göteborg vara något?
Tror du kommer lyckas bättre om du åker ut på Hisingen, typ Torslanda/Säve. Gamla kohagarna är väl det klassiska.
Citera
2023-09-07, 14:58
Medlem
Hejsan jag är ny här på Flashback och helt grön på toppisar. Har aldrig plockat eller ätit toppisar. Men suget är väldigt stort. Så jag har varit ute och letat men hittar inte en enda här i Småland, kommer säkert senare.

Tänkte kolla om någon vet hur det ser ut i Östersund just nu?
Kommer vara ca 25mil söder om Östersund i början av nästa vecka. Så det kanske är värt och åka upp? Eller vad säger ni?
Citera
2023-09-07, 16:03
Medlem
trueforgoods avatar
Det har börjat dyka upp lite Slåtterbroking och liknande svamp som brukar växa parallellt med Toppslätskivling, men än så länge inga toppisar i mina jaktmarker i alla fall och jag tror det dröjer.

Nu har vi en värmebölja i södra Sverige i någon vecka med temperaturer uppemot 28 grader och detta är långt ifrån vad Toppslätskivlingen trivs med så jag skulle tippa på 2-3 veckor minst, beroende på hur temperaturen utvecklar sig.
Citera
2023-09-07, 19:35
Medlem
Tjena!

Det var ju lite kallare och regna en del innan denna värmebölja. Kan det ha hunnit komma toppisar under/efter den perioden eller har denna värmebölja helt förstört chanserna till toppisar närmaste veckorna ?
Citera
2023-09-07, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarello
Hejsan jag är ny här på Flashback och helt grön på toppisar. Har aldrig plockat eller ätit toppisar. Men suget är väldigt stort. Så jag har varit ute och letat men hittar inte en enda här i Småland, kommer säkert senare.

Tänkte kolla om någon vet hur det ser ut i Östersund just nu?
Kommer vara ca 25mil söder om Östersund i början av nästa vecka. Så det kanske är värt och åka upp? Eller vad säger ni?

Har letat överallt i östersundstrakterna i kohagar, hästhagar och golfbanor men inte hittat en enda toppis dock växer det panaeolus sp. Och brokslättskivling överallt.
Citera
2023-09-07, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zupdawg
Rekommenderar starkt att lära sig hur hagar skiljer sig från gallrade skogsområden i google maps, verkligen inte svårt. Hagarna har alltid lite vita prickar här och var = tuvor. Medans de gallrade skogsområden som KAN se ut som hagar för ett otränat öga skiljer man lätt ut genom jämna traktorspår i hela området.

Tro mig, det finns hur mycket avskilda hagar som helst som är orörda guldplatser om man bara ger det lite tid till att hitta dem genom google maps.

Jag personligen har ju blivit äldre och skulle aldrig i mitt liv ställa mig på ett ställe med mycket rörelse/befolkning runtom som jag gjorde i min ungdom utan att tänka för fem öre.

Det gäller att hitta de orörda platserna som ingen pundare hade orkat ta sig ut till för att få fina skördar, plus att man får vara ifred!

Jag som både är nybörjare och lite trögfattad. Hur menar du att man kan se det på Google Maps? När jag är där inne ser jag bara gröna/vita eller blåa områden. Blåa såklart vatten, vitt verkar vara städer/kommuner/byar och grönt är allt annat.

Ser inga tuvor o dylikt. Kan du förtydliga för mig ?
Citera
2023-09-07, 23:38
Medlem
Sheps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big-City-Life
Jag som både är nybörjare och lite trögfattad. Hur menar du att man kan se det på Google Maps? När jag är där inne ser jag bara gröna/vita eller blåa områden. Blåa såklart vatten, vitt verkar vara städer/kommuner/byar och grönt är allt annat.

Ser inga tuvor o dylikt. Kan du förtydliga för mig ?

Du får ju kolla på satellit-läget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in