Citat:
Ursprungligen postat av
gurglm
I Stockholm, vilka typer av platser är generellt bra att leta på?
Kohagar har vi ju ont om.
Golfbanor finns lite här och där, gissar det är mest lättillgängliga jaktmarkerna?
Är välbesökta grönområden med ängar värda att leta på, även om de saknar betande djur:
Så som Gömsta Äng, Tyresta, Nackareservatet, Kaknäs/Djurgården, och liknande?
Eller kan lyckan finnas i gräset vid vilka grönområde och parker som helst?
Ni behöver inte avslöja smultronställen så klart, men generella tips värda en omväg, eller bara där man ska koppla på svampsynen uppskattas <3
Rekommenderar starkt att lära sig hur hagar skiljer sig från gallrade skogsområden i google maps, verkligen inte svårt. Hagarna har alltid lite vita prickar här och var = tuvor. Medans de gallrade skogsområden som KAN se ut som hagar för ett otränat öga skiljer man lätt ut genom jämna traktorspår i hela området.
Tro mig, det finns hur mycket avskilda hagar som helst som är orörda guldplatser om man bara ger det lite tid till att hitta dem genom google maps.
Jag personligen har ju blivit äldre och skulle aldrig i mitt liv ställa mig på ett ställe med mycket rörelse/befolkning runtom som jag gjorde i min ungdom utan att tänka för fem öre.
Det gäller att hitta de orörda platserna som ingen pundare hade orkat ta sig ut till för att få fina skördar, plus att man får vara ifred!