Citat:
Ursprungligen postat av
Lindonn
Hej
Jag är nyfiken på cane corso. Jag funderar skaffa en sån i framtiden. Jag har inte haft hund tidigare. Jag är påläst om rasen men mycket mer återstår att veta om den.
Någon som har en cane corso?
Har ni den i lägenheten?
Vad är skillnaden mellan amerikansk cane corso och europeisk corso. Som jag förstår är den amerikanska större pga blandning av andra hundar.
Jag har en Cane Corso och det är den bästa hund jag haft (för mig).
Men jag skulle inte rekommendera att skaffa denna hund utan erfarenhet av större och lite tuffare raser.
Det är en gårds och vakthund och det kan variera väldigt mycket från hund till hund hur mycket vakt den har i sig och hur den utrycker det.
Min hund är ganska soft. Hon talar om när det är något men avvaktar genom att vänta in mig och se hur jag reagerar innan hon agerar själv.
Ser hon att jag är ok med det hon upptäckt så varvar hon ner.
Hon skäller i regel mest för att markera/larma, håller avstånd till "banditen" osv. hon attackerar inte så länge hon inte behöver.
Sen hon var liten har jag socialtränat henne att kunna möta okända utan att de ska vara direkta hot.
Men så som min hund är är långt ifrån alla.
Dom flesta är betydligt vassare.
Vissa kan inte bjuda hem vänner och de som har barn har svårt att ta hem kompisar osv utan att hunden behöver stängas in i annat rum.
Svenska uppfödare säljer inte heller till vem som helst utan värnar väldigt mycket om att det ska bli rätt, och att rasen behåller sitt ursprung vid uppfödning osv.
De svenska linjerna är mest europeiska och flera svenska uppfödare har fått stora internationella priser inte minst i Italien som är hundens ursprungsland vilket visar att man gjort det bra här i Sverige.
Hur det är i USA har jag ingen koll på men gissar att dom som vanligt ska vara värre än alla andra och då gärna även vill ha en ännu tuffare hund, kanske.
Jag bor i hus och hunden går lös i trädgården när jag är ute eller har ytterdörren öppen.
Hon håller sig "hemma" och vet var tomtgränsen går.
Hon trivs med att ligga och slappa i solen men har alltid koll på allt som händer. Vad grannarna gör, vad jag gör, vilka som passerar osv.
Det finns dom som har hunden i lägenhet men det är nog inte optimalt.
Det kan bli jobbigt så fort någon går i trappen, öppnar porten osv men de är väl en träningssak.
Hunden är ingen brukshund så den kräver inte en massa motion, även om den gillar de.
Jag är mycket ute i skogen, går långa promenader, cyklar osv och har hunden med nästan överallt.
Hunden gillar att ligga och lata sig men behöver stimulans i skallen, mer än vanlig motion.
Fortsätt att läsa på om hunden.
Gå med i rasgrupper på Facebook, men räkna med att bli sågad direkt du berättar att du inte har erfarenhet av hund osv.
Jag ställer samma fråga till dig som dom i grupperna kommer att göra.
Varför just Cane Corso och inte en annan ras?
Vem är du och hur ser din livssituation ut med familj, vänner, arbete, boende osv
Fråga om du undrar något.
Jag har över 30 års erfarenhet av hundägande med allt ifrån Golden Retriver, Schäfer, Rottweiler och Cane Corso.