2023-07-30, 23:15
Medlem
Skuldfri är man om man sitter på tillgångar som överstiger lån.

Gissa om de som äger sin bostad ligger bra eller dåligt till jämfört med de som hyr
Citera
2023-07-30, 23:42
Medlem
Prodelins avatar
Höga skatter är svaret till dig, i Sverige är det svårt spara till en villa för 10 millar eller en sportbil för en mille när vi har dessa löneskatter, ingen vill vänta tills dom är 110 år.
Citera
2023-07-31, 01:04
Medlem
Haha, kan ju inte jämföra SMSlån med bolån.

Säg att man har en medellön och under 1 miljon på banken. Man kan lägga 300.000 och köpa en bostad för 2 miljoner med en låg månadsavgift. Eller så kan man hyra för +10.000 i månaden.

Hur lång tid kommer det ta för den som hyr innan man kan kontantköpa lyan för 2 miljoner? En evighet. Speciellt eftersom den höga hyran gör att man inte kan spara så mycket.
Senast redigerad av MarcoBolan 2023-07-31 kl. 01:14.
Citera
2023-08-06, 04:14
Medlem
Jag fattar verkligen inte vad flashback har emot lån.

Har tagit ett antal lån i mitt liv hittils för ren konsumption.

Köpte en massa nya möbler för ett tag sen allt finansierat av lån och sista avbetalningen gjordes nyss.
Jag är otålig och orkar fan inte vänta i 1 år på att spara till nya möbler så jag tog ett lån och betalade in exakt lika mycket(plus räntan såklart) som jag hade lagt in på sparkontot för dessa nya möbler.
Visst jag betalade lite mer om man räknar in räntan men jag fick mina möbler 1 år tidigare. Absolut värt det.

Sålänge man kan hantera sin budget är lån inte några större problem.

Pengarna jag hade sparat från räntan var knappast viktigare än en möblerad lägenhet.

Har dessutom säkert lånat mer än 200k via klarna i mitt liv på ren konsumption plus alla blanco jag haft ändå har jag aldrig varit i närheten av en betalningsanmärkning.

Jag är för otålig för att orka spara till saker. För mig är tid viktigare än pengar.
Citera
2023-08-06, 12:35
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maknedy
Vad löjliga ni är, skrattretande.

Skärpning! Väx upp.

Det är så dumt att skuldbelägga sig och ta lån, varför gjorde ni det?

Du verkar ha väldigt svårt för matematik😂😂
Citera
2023-08-06, 12:47
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Nästan alla i världen och definitivt i Sverige tar lån. Oavsett om det handlar om sms lån eller lån för att köpa hus.

Varför gör de det?

Alltså hur jävla dum i huvudet får man vara om man tar lån och hamnar i skuld? Det är så jävla dumt så jag fattar inte varför de gör det?

Om du vill köpa något så får du jobba mer eller spara mer.

Och argumentet att man vill ”leva nu istället för att ha kul som pensionär” är så jävla dumt. Alltså det är så jävla korkat.

Varför tar folk lån?

Och varför tar folk lån när de vet att de kommer hamna i grov skuld?

Dumma får.

Spara tio år för att ha råd med en bil och vara billös de åren trots att du behöver bilen eller låna och betala av bilen på tio år medans du kör med den.

Hur hade bror duktig gjort?
Citera
2023-08-06, 17:40
Medlem
Citat:
Nästan alla i världen och definitivt i Sverige tar lån. Oavsett om det handlar om sms lån eller lån för att köpa hus.

Varför gör de det?

Alltså hur jävla dum i huvudet får man vara om man tar lån och hamnar i skuld? Det är så jävla dumt så jag fattar inte varför de gör det?

Om du vill köpa något så får du jobba mer eller spara mer.

Och argumentet att man vill ”leva nu istället för att ha kul som pensionär” är så jävla dumt. Alltså det är så jävla korkat.

Varför tar folk lån?

Och varför tar folk lån när de vet att de kommer hamna i grov skuld?

Dumma får.

För att man vill bo behagligt. Visst, man kan sitta i en etta och ha trist, men det känns ju sådär kul. Bättre att låna pengar, bo bra, njuta av livet, särskilt när staten subventionerar som dom gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in