2023-07-30, 07:23
Medlem
Riksdagen minskade nivån för hur mycket kapital man måste ha för att starta ett aktiebolag men det här är ju löjligt. Har du inte några som helst egna resurser att ta om är ju projektet slöseri med allas tid. OnT: skriv upp de immateriella tillgångarna med 12.500 kr, antar att du gjort viss innovation i företaget, avseende designen. Don’t quit your day job, Elon.
Senast redigerad av PovelRamlar 2023-07-30 kl. 07:24. Anledning: Typo
Citera
2023-07-30, 08:15
Medlem
När halva aktiekapitalet är förbrukat ska företaget likvideras dvs 12.500 eget kapital
får göra aktieägartillskott som du kan ta tillbaka när firman går plus
Citera
2023-07-30, 10:01
Medlem
Karmans avatar
Du har uppenbart för lågt aktiekapital för din affärsidé. 25 kkr är ett löjligt lågt aktiekapital när man ska starta företag som innebär produktuveckling och det tar lång tid innnan pengarna börjar rulla in. Dessa nivåer på aktiekapitalet är mer tänkt för enkla tjänsteföretag där stålarna börjar rulla in i princip dag ett. Har du gjort ekonomisk plan, likviditetsbudget etc?
Citera
2023-07-30, 10:02
Medlem
Oljas avatar
Du kan göra ett aktieägartillskott och öka det egna kapitalet.
Utvecklingskostnader för din produkt kan aktiveras dvs bokföras som en tillgång istället för ta kostnaden direkt. Tänk techbolag som lägger ner utvecklingskostnader på ett system där systemet bokas som en immateriell tillgång med en avskrivningsperiod som är motiverad efter en nyttjandeperiod.

Är produkten snarare en fysisk produkt så kan designkostnaden förmodligen bakas in som en immateriell rättighet (patent/varumärke) eller som lager om du i samband med designen även köper in varor.
Exempel: Designkostnader 60k och produkter för 40k. Varulagret (tillgången) blir då 100k (anskaffningskostnaden) och belastar inte årets resultat. Kostnaden tas i samband med att produkten säljs enligt FIFO-principen. Det du behöver säkerställa vid årsbokslutet är att värdet på varulagret är motiverat så att det är det lägsta av anskaffningsvärde och försäljningspris/återanskaffningsvärde.
Redovisar du enligt K2 eller k3? Kan vara så att du behöver K3.

Längesedan jag höll på med redovisnings så kan vara så att jag har fel.
Senast redigerad av Olja 2023-07-30 kl. 10:11.
Citera
2023-07-30, 10:05
Medlem
Leckies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDenStore2
Sista stycket förstår jag men kan du utveckla det första?

Det står ganska tydligt på skatteverkets hemsida att mindre än halva aktiekapitalet kvar -> kbr -> tillsätta mer kapital eller begära konkurs.

Så det verkar inte spela någon roll att jag har 128k på banken, går bolaget i konkurs verkar jag kunna bli personligt ansvarig för hela skulden trots att lånevillkoren bara anger 10% personlig borgen.

Behöver hjälp här grabbar snälla ge mig tips hur jag ska gå tillväga

Ingenting kommer hända.
Tror du Skatteverket bommar ett nystartat företag.

Om jag förstår det rätt så har du lånat av banken och antagligen haft eget kapital till bolaget.

Om dessa används till produktutveckling. Ska dessa bokföras på utvecklingskostnader och ska inte påverka förlust på samma sätt?

Dessa verktyg du köpt hamnar på inventarier, Detta kan du skriva på som kommentar från styrelsen.

Ska ge dig ett råd.
Spara pengar och utveckla sakta, hitta en inkomstkälla som du får pengar från under tiden.

Håller själv på och utvecklar två produkter en med patent och en annan inte. Men har ett företag som driver in pengar för de.
Citera
2023-07-30, 10:57
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Jag har AB, 25 000kr insatt eget aktiekapital och lån från banken på 120 000.

Bolagets affärsidé är att designa en produkt och sedan sälja via E handel.

När jag nu ska skicka in årsredovisningen så blev årets förlust 16 000 (pga ränte och designkostnader, produkten är inte färdig än)

Förlust dras sedan mot det egna kapitalet vilket gör att jag nu har 9k i eget kapital och 128 500kr på banken, måste bolaget likvideras??? Låter helt sjukt då jag aldrig hade kunnat lägga en större varuorder om så är fallet…. Snälla hjälp mig att besvara detta

Din produkt under utveckling har ett värde. Immateriell tillgång definitivt eller om delarna du köpt ska säljas kan det ev vara varulager som du kan värdera till inköpskostnad.

Även lönekostnader för utveckling kan du bokföra under immateriella tillgångar.

Räntekostnader skulle jag nog bokföra som kostnad men i princip borde även det gå att baka in som tillgång i utvecklingsarbetet om det är det enda du gjort.

Du har alltså INTE förbrukat aktiekapitalet genom att utveckla din produkt, värdet är kvar.
Om det sedan skulle visa sig att produkten inte går att sälja får du värdera om den i bokföringen men det är flera år fram i tiden isåfall.

Banklån ökar INTE egna kapitalet, de som säger det har ingen aning om bokföring. Ingen blir rikare av att ta lån.

Dock kan du som ägare göra ett villkorat aktieägartillskott som är en form av lån som du som ägare kan ge bolaget. De pengarna kan du ta ut ur bolaget när bolaget är på fötter igen. Du kan inte ta ut de pengarna om aktiekapitalet skulle bli för lågt så bolaget disponerar de pengarna och du får vänta till sist på att ev. få något tillbaka i ev. konkurs.

Årsredovisningen mäste du skicka in NU! Den ska vara inne hos Bolagsverket på rätt datum, att den är postad räcker inte. De är stenhårda. 6250 kr kostar det att vara sen. Även deklaration ska in men Skatteverket är lite snällare på någon dag sent.
Senast redigerad av EricBlair 2023-07-30 kl. 11:00.
Citera
2023-07-30, 11:28
Medlem
Du behöver inte likvidera bolaget. Däremot behöver du upprätta en Kontrollbalansräkning. Beroende på om du i den hittar några övervärden på tillgångar eller att det finns tillgångar som inte du hade med i årsbokslutet, så ser du om kapitalet är förbrukat.

Kontrollbalansräkning två ska upprättas inom ett halvår

Är det förbrukat - ja då kan du köra vidare men med personligt ansvar för de skulder och åtaganden som uppstår efter det datumet.
Citera
2023-07-30, 12:15
Medlem
Citat:
Metallformerna för att massproducera min produkt kommer kosta 57k, första orderbeloppet kommer ligga på 39k, plus frakt och tull ~13k, vill verkligen inte riskera hela min privatekonomi för ett bolag som förmodligen hade gått bra men ändå…

Kostnad för metallfornerna kan du väl aktivera och skriva av under flera år. Det du beställt och inte sålt blir värde som lager i balansräkningen. Frakt och tull är däremot kostnader.
Senast redigerad av mudspike 2023-07-30 kl. 12:26.
Citera
2023-07-30, 12:44
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cp97
Du behöver inte likvidera bolaget. Däremot behöver du upprätta en Kontrollbalansräkning. Beroende på om du i den hittar några övervärden på tillgångar eller att det finns tillgångar som inte du hade med i årsbokslutet, så ser du om kapitalet är förbrukat.

Kontrollbalansräkning två ska upprättas inom ett halvår

Är det förbrukat - ja då kan du köra vidare men med personligt ansvar för de skulder och åtaganden som uppstår efter det datumet.

Beroende på bokföringen behövs inte kontrollbalansräkning om utveckling skett enligt plan och bokförts som tillgång. Dock kanske enklare att göra en sådan och skriva upp immateriella tillgångar än att göra om bokföringen för föregående år.
Citera
2023-07-30, 12:46
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Så bolaget ska uppföra en kontrollbalansräkning och sedan likvideras?
Detta betyder ju att bolag aldrig kan genomföra satsningar för mer än hälften av det egna kapitalet?

Fortsätt med din idé. Du har ju löst finansieringen via bank.

Citat:
Så vad rekommenderar du utifrån det jag har skrivit? Att jag skriver upp mina tillgångar innan jag skickar årsredovisningen på måndag? Vill absolut inte bli personligt betalningsansvarig men hela situationen är mycket märklig.

Lånehandläggaren på banken visste att uppstartskostnaderna skulle bli höga (över 12 500kr) och borde ha sagt något?

Ska ringa Bolagsverket , Skatteverket och banken på måndag. Blir riktigt nervös nu

Inget att bli nervös över. Bara kör.

Citat:
Metallformerna för att massproducera min produkt kommer kosta 57k, första orderbeloppet kommer ligga på 39k, plus frakt och tull ~13k, vill verkligen inte riskera hela min privatekonomi för ett bolag som förmodligen hade gått bra men ändå…

Vad är det du riskerar menar du? Du har ett banklån som du sannolikt gått i personlig borgen för. Skriv inte på några abonnemang eller hyreskontrakt eller liknande så har du bara de 120.000 till banken sedan att återbetala.

Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
När halva aktiekapitalet är förbrukat ska företaget likvideras dvs 12.500 eget kapital
får göra aktieägartillskott som du kan ta tillbaka när firman går plus

Nej, han kan driva bolaget med förlust om han så önskar. Men, han är personligt ansvarig men det är han redan idag skulle jag gissa på. Han har sannolikt gått i borgen för lånet.
Citera
2023-07-30, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Fortsätt med din idé. Du har ju löst finansieringen via bank.

Inget att bli nervös över. Bara kör.

Vad är det du riskerar menar du? Du har ett banklån som du sannolikt gått i personlig borgen för. Skriv inte på några abonnemang eller hyreskontrakt eller liknande så har du bara de 120.000 till banken sedan att återbetala.

Nej, han kan driva bolaget med förlust om han så önskar. Men, han är personligt ansvarig men det är han redan idag skulle jag gissa på. Han har sannolikt gått i borgen för lånet.

Precis, blir personligt ansvarig. Går att driva utan F-skatt osv också.
Citera
2023-07-30, 14:20
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Precis, blir personligt ansvarig. Går att driva utan F-skatt osv också.

Ja, men det är han som sagt redan idag för ingen bank lånar ut 120.000 till ett nystartat AB utan andra säkerheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in