Citat:
Ursprungligen postat av
OscarDenStore2
Jag har AB, 25 000kr insatt eget aktiekapital och lån från banken på 120 000.
Bolagets affärsidé är att designa en produkt och sedan sälja via E handel.
När jag nu ska skicka in årsredovisningen så blev årets förlust 16 000 (pga ränte och designkostnader, produkten är inte färdig än)
Förlust dras sedan mot det egna kapitalet vilket gör att jag nu har 9k i eget kapital och 128 500kr på banken, måste bolaget likvideras??? Låter helt sjukt då jag aldrig hade kunnat lägga en större varuorder om så är fallet…. Snälla hjälp mig att besvara detta
Din produkt under utveckling har ett värde. Immateriell tillgång definitivt eller om delarna du köpt ska säljas kan det ev vara varulager som du kan värdera till inköpskostnad.
Även lönekostnader för utveckling kan du bokföra under immateriella tillgångar.
Räntekostnader skulle jag nog bokföra som kostnad men i princip borde även det gå att baka in som tillgång i utvecklingsarbetet om det är det enda du gjort.
Du har alltså INTE förbrukat aktiekapitalet genom att utveckla din produkt, värdet är kvar.
Om det sedan skulle visa sig att produkten inte går att sälja får du värdera om den i bokföringen men det är flera år fram i tiden isåfall.
Banklån ökar INTE egna kapitalet, de som säger det har ingen aning om bokföring. Ingen blir rikare av att ta lån.
Dock kan du som ägare göra ett villkorat aktieägartillskott som är en form av lån som du som ägare kan ge bolaget. De pengarna kan du ta ut ur bolaget när bolaget är på fötter igen. Du kan inte ta ut de pengarna om aktiekapitalet skulle bli för lågt så bolaget disponerar de pengarna och du får vänta till sist på att ev. få något tillbaka i ev. konkurs.
Årsredovisningen mäste du skicka in NU! Den ska vara inne hos Bolagsverket på rätt datum, att den är postad räcker inte. De är stenhårda. 6250 kr kostar det att vara sen. Även deklaration ska in men Skatteverket är lite snällare på någon dag sent.