2023-07-30, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Om det som du påstår skulle stämma, så skulle väl majoriteten av alla kriminella kåkfarare vara ateister?
Men nu är det som så, att bara 0,1% av fängelseinternerna är ateister. Det rimmar illa med din "teori".

"In 2021, atheists made up only 0.1% of the federal prison population.
Atheists and Humanists are all-but-absent in federal prison."

https://onlysky.media/hemant-mehta/in-2021-atheists-made-up-only-0-1-of-the-federal-prison-population/

"...most of the prison population is religious while there are very few atheists in prison.
Overall, almost 1 in every 1,000 prisoners will identify as atheist compared to 1 in every 100 Americans."

https://fivethirtyeight.com/features/are-prisoners-less-likely-to-be-atheists/

Om det fanns ens ett korn av sanning i det som du påstår, så skulle ateister vara överrepresenterade i brottsstatistiken, vilket de inte är.

Ateister är underrepresenterade i brottstatistiken, vilket alltså betyder att de är mindre benägna att begå brott.
ateisterna staller sig i direkt opposition till det gudomliga, de skapar samhallet som pa alla satt ska forringa och fornedra Gud. Detta skapar deras onskvarda scenario med Guds- barn i fangelse.
Ateisterna ar de sanna skurkarna.
Citera
2023-07-30, 09:04
Medlem
KingHisss avatar
Delvis så stämmer det ju, men innan Människan kommit underfund med Guds-väsendet så torde Guds-väsendet ändå ha existerat. Men om man skulle ta bort Guds-väsendet idag då skulle vi ju fortfarande ha lagen.
Citera
2023-07-30, 09:12
Medlem
...
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-07-30 kl. 09:24.
Citera
2023-07-30, 09:24
Medlem
Citat:
Om det som du påstår skulle stämma, så skulle väl majoriteten av alla kriminella kåkfarare vara ateister?
Men nu är det som så, att bara 0,1% av fängelseinternerna är ateister. Det rimmar illa med din "teori".

"In 2021, atheists made up only 0.1% of the federal prison population.
Atheists and Humanists are all-but-absent in federal prison."

https://onlysky.media/hemant-mehta/in-2021-atheists-made-up-only-0-1-of-the-federal-prison-population/

"...most of the prison population is religious while there are very few atheists in prison.
Overall, almost 1 in every 1,000 prisoners will identify as atheist compared to 1 in every 100 Americans."

https://fivethirtyeight.com/features/are-prisoners-less-likely-to-be-atheists/

Om det fanns ens ett korn av sanning i det som du påstår, så skulle ateister vara överrepresenterade i brottsstatistiken, vilket de inte är.

Ateister är underrepresenterade i brottstatistiken, vilket alltså betyder att de är mindre benägna att begå brott.
Man hittar ofta de omvända bland syndarna och de som inte har så mycket som talar för dem, inte bland de som redan tycker sig vara rätt ute och är ansedda här i världen.
Citera
2023-07-30, 09:34
Medlem
Han gav oss fri vilja så om han nu finns så blir vi av med fri vilja
Citera
2023-07-30, 09:58
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
ateisterna staller sig i direkt opposition till det gudomliga, de skapar samhallet som pa alla satt ska forringa och fornedra Gud. Detta skapar deras onskvarda scenario med Guds- barn i fangelse.
Ateisterna ar de sanna skurkarna.
Aha. Värre än mördarna och tjuvarna i fängelse?
Det var som tusan.

Är ni religiösa pantade, så att ni verkligen tycker att vi som inte tror på gud, är värre än mördare och våldtäktsmän?
En mördare som tror på gud, skulle alltså vara en bättre människa, än en ateist med hög moral?

Jag (och alla friska människor) anser är att skurkarna är de som är kriminella drägg. Mördare, våldtäktsmän, tjuvar, rånare osv.

Faktum kvarstår:
Nästan inga ateister är mördare, våldtäktsmän, tjuvar, rånare osv.

Nästan alla mördare, våldtäktsmän, tjuvar och rånare tror på gud.

Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag är troende men jag tror inte att ateister är sämre människor. Religion kan både göra människor sämre än de hade varit utan religion och tvärtom.
Absolut, det håller jag helt med om.
Jag menar inte heller motsatsen, att religiösa skulle vara sämre människor än ateister.

Min poäng är att en troende person kan vara ett omoraliskt drägg, och att en ateister sällan eller aldrig är kriminella drägg.
Således kan man konstatera att det inte finns något direkt samband mellan gudstro och hög moral.

Samma sak om vi tittar på hela länder.
I U-länder som präglas av religion och vidskepelse förekommer de allra mest bestialiska våldsdåden.
Sekulära länder präglas av skötsamma individer som sällan eller aldrig mördar, stjäl, våldtar osv.
Senast redigerad av Bone Collector 2023-07-30 kl. 10:57.
Citera
2023-07-30, 10:32
Medlem
Citat:
Det var som tusan.

Är ni religiösa pantade, så att ni verkligen tycker att vi som inte tror på gud, är värre än mördare och våldtäktsmän?
En mördare som tror på gud, skulle alltså vara en bättre människa, än en ateist med hög moral?

Jag (och alla friska människor) anser är att skurkarna är de som är kriminella drägg. Mördare, våldtäktsmän, tjuvar, rånare osv.

Faktum kvarstår:

Jag är troende men jag tror inte att ateister är sämre människor. Religion kan både göra människor sämre än de hade varit utan religion och tvärtom.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-07-30 kl. 10:36.
Citera
2023-07-30, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Måste moralen bygga på en fruktan? Det tycker inte jag. Som ateist ser jag god moral som rätt och rationellt. Som människa vill jag hjälpa andra människor. Det är en känsla jag har. Det är också rationellt eftersom jag tjänar ju på fred, samarbete och att andra människor får leva väl, utbilda sig, arbeta, så att vi tillsammans som mänsklighet kan uppfinna saker som gör livet bättre för oss alla inkl mig själv.

Nästan alla har den här medfödda, självklara moralen i oss. Vi behöver ingen kyrka eller en tro på något högre väsen för att vara begåvade med en grundläggande humanistisk moral.

De riktigt omoraliska är oftast drabbade av psykiska åkommor t.ex psykopati eller narcissism. De är inte normala, psykiskt friska och därför brister deras moral. Sådana människor finns även i kyrkan. Vilket bevisar att kristendomen inte alls leder till god moral automatiskt. Kristendomen irrelevant för god moral.
Där beskrev du skillnaden på moral hos ateister och religiösa. Den moral som styr religiösa baseras enbart på fruktan. Deras gud kommer att avgöra människans öde, så är man inte god kommer gud att straffa en. Vilken gud det är verkar inte intressant, för religiösa tycker sämre om ateister än de tycker om de som fruktar en annan gud.
Citera
2023-07-30, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Där beskrev du skillnaden på moral hos ateister och religiösa. Den moral som styr religiösa baseras enbart på fruktan. Deras gud kommer att avgöra människans öde, så är man inte god kommer gud att straffa en. Vilken gud det är verkar inte intressant, för religiösa tycker sämre om ateister än de tycker om de som fruktar en annan gud.
Det låter för kategoriskt. Är det sant att det finns en högre makt och att ens handlingar har betydelse för hur ens utgång blir så är det vist att undvika att det går åt helvete även om det kostar på och man behöver förneka sig.

I övrigt har ateister rätt i nästan allt som religionerna har fel i, enligt min uppfattning, men de landar i fel slutsats och det kan potentiellt sluta illa för dem.

Som jag tror så är det eviga livet med Kristus avhängigt att man tar emot honom, eller åtminstone är beredd att ta emot honom när ens tid är kommen för det. Han kommer definitivt att förkasta den som förkastar honom.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2023-07-30 kl. 10:54.
Citera
2023-07-30, 10:58
Medlem
Citat:
Det var som tusan.

Faktum kvarstår:

Absolut, det håller jag helt med om.
Jag menar inte heller motsatsen, att religiösa skulle vara sämre människor än ateister.

Min poäng är att en troende person kan vara ett omoraliskt drägg, och att en ateister sällan eller aldrig är kriminella drägg.
Således kan man konstatera att det inte finns något direkt samband mellan gudstro och hög moral.

Samma sak om vi tittar på hela länder.
I U-länder som präglas av religion och vidskepelse förekommer de allra mest bestialiska våldsdåden.
Sekulära länder präglas av skötsamma individer som sällan eller aldrig mördar, stjäl, våldtar osv.

Din statistik visar att ateister tenderar att följa ett lands jurisdiktion bättre än religiösa. Ett lands jurisdiktion är inte samma sak som den rätta morallagen.

Skulle du säga att man har en bra moral för att man följer Kim Jong Un, Stalin och Biden utmärkt?
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-07-30 kl. 11:03.
Citera
2023-07-30, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det låter för kategoriskt. Är det sant att det finns en högre makt och att ens handlingar har betydelse för hur ens utgång blir så är det vist att undvika att det går åt helvete även om det kostar på och man behöver förneka sig.

I övrigt har ateister rätt i nästan allt som religionerna har fel i, enligt min uppfattning, men de landar i fel slutsats och det kan potentiellt sluta illa för dem.

Som jag tror så är det eviga livet med Kristus avhängigt att man tar emot honom, eller åtminstone är beredd att ta emot honom när ens tid är kommen för det. Han kommer definitivt att förkasta den som förkastar honom.
Mycket riktigt, så försöker du vara god av fruktan för vad jesus/gud annars gör. Du bygger ditt liv på fruktan, vilket var precis vad jag skrev och som du kallade kategoriskt.
Citera
2023-07-30, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Mycket riktigt, så försöker du vara god av fruktan för vad jesus/gud annars gör. Du bygger ditt liv på fruktan, vilket var precis vad jag skrev och som du kallade kategoriskt.
Det finns två sidor, inte bara en.

1. Jesus är värd att följa.

2. Helvetet är värt att undvika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in