• 1
  • 2
2006-07-30, 20:37
Medlem
hEikis avatar
Ja nu står jag här, tog studenten i början av juni med en naturvetenskaplig utbildning i ryggen med relativt dåliga betyg och inget intresse av att läsa upp/studera inom det närmsta året. Så har jag några kompisar som skall ta truckkörkort om några veckor, "kursen" tar fyra dagar och kostar 3000 spänn.

Min fråga är nu; är det värt det? Får man jobb efteråt? Det enda jag kan komma att tänka på är lagerjobb, vad finns det mer man kan jobba med? Det är ändå en relativt billig penning för att lättare få jobb i framtiden.
Citera
2006-07-30, 20:45
Medlem
rebbans avatar
I mina ögon är det inte värt det.
Körfort för bil eller lastbil ökar chanserna men truckkort ger inte samma ökning och inte värt det. Bättre köpa trisslotter.

Har för mig att du inte ens behöver truckkort på en arbetsplats om det är på privat mark utan det räcker med intern utbildning.
Citera
2006-07-30, 21:15
Medlem
hEikis avatar
Okej, missade att nämna det men b-körkort har jag redan.. det kanske inte är värt det ändå?
Citera
2006-07-30, 21:22
Medlem
Bottenskraps avatar
Fyra dagar?? Vad fan är det meningen att man ska fylla ut de dagarna med? Jag har ett förarbevis utfärdat av min arbetsgivare, deras egen kurs tog cirka två timmar och omfattade tre- fyra olika trucktyper. Det var fullt tillräckligt.
Citera
2006-07-30, 21:23
Medlem
UT64s avatar
Om du börjar på ett seriöst företag så skickar de dig på
truckkurs gratis. (Förutsagt att du skall handskas med truckar)

----
Citera
2006-07-30, 21:35
Medlem
som rebban sa du behöver inte truckkort
fast egentligen gäller det alla arbetsplatser
inte bara privat mark

det ända du behöver för att köra truck e ledningens godkännande
enda fördelen med ett truckcertifikat e att du kan visa upp att du kunnat köra den där löjliga banan

allt prat som kan komma om försäkringar och sådant e FELAKTIGHETER enligt han som utbildade mej
Citera
2006-07-30, 22:49
Medlem
weiskorvs avatar
Finns ju endel industrier, kanske de flesta, som har behov av att nån kan köra truck iaf. Köra lastpallar till lastbilarna o sånt. Men får du jobb på ett sånt ställe så får du troligtvis utbildnnig genom företaget. Var så för en polare iaf.
Citera
2006-07-30, 23:00
Medlem
wreckingballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hEiki
Ja nu står jag här, tog studenten i början av juni med en naturvetenskaplig utbildning i ryggen med relativt dåliga betyg och inget intresse av att läsa upp/studera inom det närmsta året. Så har jag några kompisar som skall ta truckkörkort om några veckor, "kursen" tar fyra dagar och kostar 3000 spänn.

Min fråga är nu; är det värt det? Får man jobb efteråt? Det enda jag kan komma att tänka på är lagerjobb, vad finns det mer man kan jobba med? Det är ändå en relativt billig penning för att lättare få jobb i framtiden.

Jag fick kursen betald av Arbetsförmedlingen, fråga om det först så du inte betalar i onödan
Bemaningsföretag kan man få jobb relativt enkelt om du har truckkort. Dock kräver dom oftast att få utdrag ur belastningsregistret
Citera
2006-07-30, 23:01
Medlem
Annars kan man prata med arbetsförmedlingen,har tagit C-E (lastbil med släp)kort genom dom.Fick då även truckkort då jag bara hade internt truckkort innan det.
Citera
2006-07-30, 23:07
Medlem
hEikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Om du börjar på ett seriöst företag så skickar de dig på
truckkurs gratis. (Förutsagt att du skall handskas med truckar)

----
Min tanke var att det skulle vara lättare att få sådana jobb om man redan har truckkörkort.

Citat:
Ursprungligen postat av wreckingball
Jag fick kursen betald av Arbetsförmedlingen, fråga om det först så du inte betalar i onödan
Bemaningsföretag kan man få jobb relativt enkelt om du har truckkort. Dock kräver dom oftast att få utdrag ur belastningsregistret
Okej, gött! Skall snacka med dom, men förmodligen måste man ha varit inskriven en längre period där för att få gå en sådan kurs eller?
Citera
2006-07-30, 23:43
Medlem
wreckingballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hEiki
Min tanke var att det skulle vara lättare att få sådana jobb om man redan har truckkörkort.

Okej, gött! Skall snacka med dom, men förmodligen måste man ha varit inskriven en längre period där för att få gå en sådan kurs eller?

Jo jag tror de, eller möjligtvis om du har nåt företag som säger att du får jobb hos dom om du fixar truckkort. Men Arbetsförmedlingen är inte roliga att ha att göra med så det beror väl på vilken sida dom vaknat på just den dagen.
Citera
2006-07-31, 09:46
Medlem
Fick ett truckkort genom jobbet för ett par år sen. 8 Timmar teori och en skitenkel uppkörning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in