• 1
  • 2
2023-07-28, 09:10
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Det är någon katt som är och gräver i jorden under ett litet träd, jag ser spåren på morgonen. Har lagt ut något som heter "get off" tror jag, det ser ut som små gröna gelégodisbitar och luktar som något starkt rengöringsmedel. Men det funkar inte, det är någon katt som inte bryr som om doften och är och gräver ändå. Vad kan man göra?
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2023-07-28 kl. 09:57.
Citera
2023-07-28, 09:21
Medlem
Mullrets avatar
Låt katten vara. Den håller efter mössen och råttorna.
Citera
2023-07-28, 09:46
Medlem
Är det din gård så kan du skjuta den om den förstör.
Citera
2023-07-28, 09:56
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Det är någon katt som är och gräver i jorden under ett litet träd, jag ser spåren på morgonen. Har lagt ut något som heter "get off" tror jag, det ser ut som små gröna gelégodisbitar och luktar som något start rengöringsmedel. Men det funkar inte, det är någon katt som inte bryr som om doften och är och gräver ändå. Vad kan man göra?

Har du sett katten eller bara att den grävt? Vildkaniner brukar annars gräva en hel del i trädgårdar. Tror inte Get Off funkar på dessa.
Citera
2023-07-28, 10:40
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Har du sett katten eller bara att den grävt? Vildkaniner brukar annars gräva en hel del i trädgårdar. Tror inte Get Off funkar på dessa.

För att göra det värre, om det är vildkaninen skrämmer kattlukt bort vildkaninerna.
Citera
2023-07-28, 11:21
Medlem
Sababas avatar
Varför skulle man vilja skrämma bort en katt? Dessa håller borta smågnagare (och tydligen också vildkaniner).
Citera
2023-07-28, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Låt katten vara. Den håller efter mössen och råttorna.

Håll käften din åsna!

Katter äter mestadels småfåglar och förstör. Har du möss i din husvägg så inte fan gör katten något åt det.

TS borde införskaffa en vattenspridare med rörelsesensor.
Är något djur i trädgården så börjar den spruta vatten.

Man kan även sätta ut en bur som fångar katter i trädgården.
När du fångat en så häll kallt vatten över den innan du släpper ut den.
Glöm inte att kolla fällorna inom 12 timmar eller något sådant. Länsstyrelsen kan vara väldigt kinkiga där.

Ett alternativ är att kolla om katten är märkt med chip. Är den inte det så ta med den till veterinären för avlivning. Det är värt pengarna för o slippa förstörd egendom.
Citera
2023-07-28, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Varför skulle man vilja skrämma bort en katt? Dessa håller borta smågnagare (och tydligen också vildkaniner).

Ja kanske för att kattjävlarna förstör saker?
I TS fall så gräver de sönder tomten.
Själv har jag fått min bil repad av kattklor, nerkissade utemöbler o äckliga kattbajs i rabatten.
Men du kanske gillar sådant?

Jag vet att många inte gillar det och då kanske till och med du kan förlikas med tanken att dessa individer INTE vill ha katter på sin egendom?
Citera
2023-07-28, 11:31
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Ja kanske för att kattjävlarna förstör saker?
I TS fall så gräver de sönder tomten.
Själv har jag fått min bil repad av kattklor, nerkissade utemöbler o äckliga kattbajs i rabatten.
Men du kanske gillar sådant?

Jag vet att många inte gillar det och då kanske till och med du kan förlikas med tanken att dessa individer INTE vill ha katter på sin egendom?

Okej, jag har aldrig fått min lack repad av en katt eller att de skitit på tomten så jag märkt det. Däremot har jag sett en gnagare vilket var värre.
Citera
2023-07-28, 12:42
Medlem
Lucianuss avatar
Vill du bli av med katten från trädet där den gräver, så köp vargurin (nej, du ska inte samla in naturlig själv...) och fukta en trasa du har satt på en pinne under trädet. Återfukta ibland. Problemet löst!
Citera
2023-07-28, 12:43
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Det är någon katt som är och gräver i jorden under ett litet träd, jag ser spåren på morgonen. Har lagt ut något som heter "get off" tror jag, det ser ut som små gröna gelégodisbitar och luktar som något starkt rengöringsmedel. Men det funkar inte, det är någon katt som inte bryr som om doften och är och gräver ändå. Vad kan man göra?
Det är förmodligen en grävling.
Odla sibirisk vitlök på platsen. Det skrämmer bort både grävlingar och rådjur.
Citera
2023-07-28, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Okej, jag har aldrig fått min lack repad av en katt eller att de skitit på tomten så jag märkt det. Däremot har jag sett en gnagare vilket var värre.

Att se ett vilt djur är värre än att inte se någon inverkan av katter på din tomt?
Ja 1 är ju mer än 0 så det förstår jag.

Men du kanske kan förstå att för de som inte lever med huvudet i en svart papplåda, att de inte vill ha sina saker förstörda?

Att slänga vatten manuellt på en katt är svårt och tidsödande.
Förespråkar buren eller vattenutkast med rörelsesensor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in