• 1
  • 2
2023-07-28, 07:18
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Det var det dummaste jag hört sägas inom detta ämne på jag vet inte hur länge...
Att han kanske hade autism argumenterar jag inte emot, det kanske var så - men han var 100% garanterat psykopat.
Hur kan man garantera något som man inte ens vet finns? Som i alla fall inte definierats.

Som självutnämd "expert" på psykopati verkar du ha väldigt svårt att formulera vad som är fel i mitt resonemang annat än att jag är dum.

Kan du ens definiera psykopati på ett rimligt sätt?
Citera
2023-07-28, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Hur kan man garantera något som man inte ens vet finns? Som i alla fall inte definierats.

Som självutnämd "expert" på psykopati verkar du ha väldigt svårt att formulera vad som är fel i mitt resonemang annat än att jag är dum.

Kan du ens definiera psykopati på ett rimligt sätt?

https://www.psi.uba.ar/academica/car...terial/dsm.pdf

Varifrån får du att Ted Bundy var Autistisk och inte psykopat?
Det råder extrem stor enighet att Ted Bendy hade anti-social personlighetsstörning.
Citera
2023-07-28, 07:33
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Klart det går, en jag kände (?) ett par år (ej kontakt längre av uppenbara skäl) är narcisisst och har bipolär ett eller två.
Citera
2023-07-29, 08:59
Medlem
nonameds avatar
Enligt vissa mätinstrument som används för att säga om någon är psykopat eller inte. Det ska iallafall vara 12 olika diagnoser i ett med en psykopat. Kommer dok inte ihåg om bipolär var med av dom 12.
Citera
2023-08-19, 11:37
Medlem
Svar: Ja.

Jag är själv bipolär och har tyvärr dragits som en magnet till psykopater med diverse bokstavskombinationer. Det här med att de inte kan uppleva starka negativa känslor kan vi dementera med en gång. Som jag har förstått det mår psykopater dåligt av sina misslyckanden, i karriären, misslyckade försök till manipulation, etc och i högsta grad skyller ifrån sig och har en bitter, arrogant, självömkande syn på världen.

Människor som inte ger dem det de vill ha kan göra dem groteskt surmulna. Så fort det går dåligt för dem, ligger det på en annans bord.

Till exempel, hade jag en pojkvän under en period som skyllde alla sina dåliga sidor på sin bipolaritet, sitt missbruk, sin kriminalitet, arbetslöshet och problem i relationer. Han levde loppan som en parasit på sina föräldrar, vilka frågade mig i floder av tårar om han var psykopat och vafan de skulle göra åt den bedrövliga situationen. Han spelade på deras känslor och han vann varje gång. Alla hans resonemang och snyfthistorier kulminerade i att det aldrig var fel på honom utan alla andra som bara inte kunde förstå honom. Hans ex var så klart narcissister, och den psykologiska tortyren han utsatte mig för var bara mitt fel och det var så klart jag som led av x diagnos och x diagnos och gaslightade honom.

Det sjuka var att han ständigt skröt om sin antirasism, antihomofobi, anti all typ av mobbning och orättvisa i världen. Förmodligen hans sales pitch för att veva in sorgsna själar i hans liv, som han triangulerade mot varandra, och han utnyttjade deras sårbarheter på alla sätt och vis.

Bipolära personer kan, i vissa fall, vara fullblodspsykopater. Men de kanske upplever sina känslor på ett annat sätt än en normalt funtad individ.
Citera
2023-08-21, 08:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hufudperson
Jag har en fråga i och med att det sägs att psykopater inte kan drabbas av depressiva tillstånd.

Är det möjligt för en psykopat att lida av bipolär sjukdom?

Enligt mina erfarenheter så är det inte ovanligt att bipolära individer (inte alla såklart, men kanske 50/50 av de jag haft att göra med eller kända individer med sjukdomen, exempelvis Kanye West) också uppvisar psykopatiska drag eller beter sig som fullblodspsykopater (som alltså inte är kopplat till mani eller förekommer endast under maniska skov).

Finns det någon här som vet?

Utveckla gärna svaren och hur ni kommer fram till slutsatsen huruvida det är möjligt att vara både psykopat och bipolär eller inte. Jag vill verkligen förstå.
Känt en med diagnos bipolärt syndrom som betedde sig psykopatiskt ja så undrar samma sak då jag känt en annan med samma diagnos som inte skulle göra en fluga förnär.
Citera
2023-08-21, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Alla kan vara psykopater oavsett övrigt tillstånd.
Det är det enda du behöver känna till.

Personlighetsstörning kluster b = Alltid psykopati.
Kluster B innefattar Antisocial (numera dyssocial personlighetsstörning) personlighetsstörning (aka psykopati) histrionisk personlighetsstörning, emotionellt instabil personlighetsstörning (aka borderline) samt narcissistisk personlighetsstörning.

Aldrig enbart psykopati.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in